افزایش قیمت تریاک و فاجعه استفاده از روان گردان های ارزان

در سه سال گذشته قیمت تریاک تقریبا دو برابر شده و این وضعیت باعث رونق بازار مواد روانگردان، که قیمت کمتری دارند، شده است.

به گزارش اقتصاد ایران، قیمت تریاک در ایران طی یک سال گذشته به طور قابل توجهی افزایش یافته و به حدود ۱۸۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان برای هر کیلو رسیده است.

گران شدن تریاک، باعث افزایش جذابیت مواد مخدر دیگر از جمله روان‌گردان‌های ارزان‌تر خواهد شد. در گزارش رسانه دولت تاکید بر این است که سیاست‌گذار هیچ فکری برای این موضوع نکرده است.

علت افزایش قیمت تریاک چیست؟

افزایش قیمت تریاک به دنبال ممنوعیت کشت خشخاش از سوی طالبان و تغییرات اقتصادی در کشور به وجود آمده و منجر به تغییرات قابل توجهی در بازار اعتیاد ایران شده است. در حالی که قیمت تریاک دو برابر شده، اما همزمان زنگ خطر بزرگی برای ایران به صدا در آمده است.

با توجه به گزارش سازمان بهداشت جهانی مبنی بر افزایش مصرف مواد روانگردان در کشورهای منطقه، به ویژه عراق و افغانستان، می‌توان انتظار داشت که این معادله در ایران نیز رخ دهد.

میانمار گوی سبقت را از افغانستان ربود

پیش‌تر اکو‌ایران در گزارشی از کاهش شدید تولید تریاک در افغانستان نوشته بود. بر اساس این گزارش، سازمان ملل در گزارشی اعلام کرده بود که میانمار در سال ۲۰۲۳ به بزرگترین تولیدکننده تریاک جهان تبدیل شده و افغانستان را پشت سر گذاشته است. پس از ممنوعیت کشت خشخاش توسط طالبان در افغانستان، تولید تریاک در این کشور حدود ۹۵ درصد کاهش یافته و به ۳۳۰ تن رسیده است، در حالی که میانمار در همان سال حدود ۱۰۸۰ تن تریاک تولید کرده است.

اقتصاد مواد افیونی میانمار، طبق گزارش‌ها، درآمدی بین ۱ تا ۲.۴ میلیارد دلار ایجاد می‌کند که معادل ۱.۷ تا ۴.۱ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور است. منطقه «مثلث طلایی» در مرز میانمار، لائوس و تایلند همچنان مرکز تولید و قاچاق غیرقانونی مواد مخدر به شمار می‌رود.

سازمان ملل اعلام کرده است که تورم بالا و دسترسی محدود به بازارها و زیرساخت‌ها، کشاورزان میانمار را به کشت بیشتر خشخاش در اواخر سال ۲۰۲۲ سوق داده و سرمایه‌گذاری‌های بیشتر و بهبود شیوه‌های کشاورزی به افزایش تولید تریاک کمک کرده است.

منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا