جنگنده گران قیمتی که که هنوز رازهای زیادی دارد

جنگنده مشترک F-35 گران‌ترین و جاه‌طلبانه‌ترین برنامه خرید وزارت دفاع ایالات متحده (DOD) است. هزینه‌های خرید این برنامه به تنهایی تقریباً ۴۰۰ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود

تأخیرهای مداوم در آزمایش جنگنده F-35 می‌تواند بیش از یک میلیارد دلار هزینه اضافی به وزارت دفاع ایالات متحده (DoD) تحمیل کند و تکمیل توسعه برنامه اصلی F-35 را از بودجه فعلی فراتر ببرد. مشکلاتی در نرم‌افزار سیستم‌های ماموریت، معروف به Block 3F، باعث شده است که مسئولان برنامه به طور خوش‌بینانه تخمین بزنند که این برنامه به ۵ ماه اضافی برای تکمیل آزمایش‌های توسعه‌ای نیاز دارد. با این حال، طبق بهترین روش‌ها، برآوردهای قابل‌اعتماد باید بر اساس داده‌های تاریخی باشد. اما پیش‌بینی‌های این برنامه بر اساس نقاط آزمایشی پیش‌بینی شده است و نه داده‌های تاریخی. تحلیل اداره حسابرسی دولت ایالات متحده (GAO) که بر اساس داده‌های آزمایش‌های پرواز F-35 انجام شده، نشان می‌دهد که ممکن است این آزمایش‌ها به ۱۲ ماه اضافی نیاز داشته باشد.

این تأخیرها می‌تواند بر شروع آزمایش عملیاتی اولیه F-35 تأثیر بگذارد، قابلیت عملیاتی اولیه نیروی دریایی را به تأخیر بیندازد و تصمیم‌گیری برای تولید کامل این برنامه، که در حال حاضر برای آوریل ۲۰۱۹ برنامه‌ریزی شده، را نیز به تعویق بیندازد.

جنگنده مشترک F-35 گران‌ترین و جاه‌طلبانه‌ترین برنامه خرید وزارت دفاع ایالات متحده (DOD) است. هزینه‌های خرید این برنامه به تنهایی تقریباً ۴۰۰ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود و وزارت دفاع انتظار دارد که از سال ۲۰۲۲ به بعد، به طور متوسط بیش از ۱۴ میلیارد دلار در سال به مدت یک دهه هزینه کند.

مسئولان برنامه تخمین می‌زنند که تأخیر ۵ ماهه باعث افزایش ۵۳۲ میلیون دلاری در هزینه تکمیل توسعه خواهد شد. اما تأخیری که اداره حسابرسی دولت ایالات متحده (GAO) تخمین زده، احتمالاً به افزایش هزینه‌ای بیش از ۱.۷ میلیارد دلار منجر خواهد شد که حدود ۱.۳ میلیارد دلار آن در سال مالی ۲۰۱۸ مورد نیاز خواهد بود.

بر اساس گزارش اداره حسابرسی دولت ایالات متحده (GAO)، برنامه F-35 باید به طور متوسط ۳۸۴ نقطه آزمایشی سیستم‌های ماموریت را در هر ماه تکمیل کند تا بتواند به تاریخ تکمیل اکتبر ۲۰۱۷ دست یابد. این میزان پنج برابر نرخ فعلی است. GAO اعلام کرده که به احتمال زیاد، برنامه F-35 نمی‌تواند به این هدف دست یابد. این در حالی است که فرض می‌شود در طول آزمایش‌ها مشکلات جدیدی کشف نشود که به آزمایش‌های بیشتری نیاز داشته باشد. در سال ۲۰۱۶ تقریباً ۲۰۰۰ آزمایش و مشکل جدید شناسایی شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا