حمله اسرائیل به ایران قیمت جهانی نفت را تکان داد

عدم حمله اسرائیل به تاسیسات نفتی ایران و کاهش نااطمینانی‌ها سبب کاهش چشمگیر بیش از 5 درصدی در قیمت‌های جهانی نفت شد.

به گزارش اقتصاد ایران، قیمت جهانی نفت روز دوشنبه پس از آنکه حمله اسرائیل به ایران به تاسیسات نفتی آسیب نزد و عرضه نفت را مختل نکرد، بیش از ۴ دلار سقوط کرد.

براساس گزارشی از رویترز، با باز شدن بازارها، معاملات آتی برنت و وست تگزاس اینترمدیت به پایین‌ترین حد خود از ابتدای ماه جاری (اکتبر) رسیدند. تا ۳:۳۰ دقیقه به وقت تهران، شاخص برنت با ۴.۱۲ دلار (۵.۴ درصد) کاهش به ۷۱.۹۳ دلار در هر بشکه و وست تگزاس اینترمدیت با ۴.۰۳ دلار (۵.۶ درصد) کاهش ۶۷.۷۵ دلار معامله شد.

این درحالی است که شاخص‌های قیمت نفت در معاملات پرنوسان هفته گذشته ۴ درصد رشد کردند، چراکه بازارها باتوجه به نااطمینانی از انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو در آمریکا و ابعاد حمله اسرائیل به ایران قیمتگذاری کردند.

ریسک ژئوپلیتیکی قیمت نفت در انتظار حمله اسرائیل

به گفته تحلیلگران، پس از حمله اسرائیل به ایران ریسک ژئوپلیتیکی که در قیمت نفت در انتظار حمله اسرائیل ایجاد شده بود، از بین رفت.

در همین حال، ویوک دار، تحلیلگر بانک کامان ولت بانک استرالیا، انتظار کاهش سریع درگیری در خاورمیانه را ندارد. به عقیده او، باوجود نحوه حمله اسرائیل به ایران، درباره اینکه اسرائیل و حماس و حزب الله در مسیر آتش‌بس پایدار باشند تردید وجود دارد.

تحلیلگران به رهبری مکس لیتون در یادداشتی آوردند که شرکت خدمات مالی سیتی گروپ هدف قیمت نفت برای سه ماه آتی را از ۷۴ دلار به ۷۰ دلار در بشکه کاهش داده است.

به گفته اشلی کالتی، تحلیلگر بانک سرمایه گذاری Panmure Liberum، اظهارات وزاری +OPEC در هفته‌های آینده درباره لغو کاهش‌های تولید، محرک اصلی قیمت‌ها خواهد بود و به دلیل چشم انداز بنیادین ضعیف و قیمت‌های سربه‌سر بالا مورد نیاز بیشتر اعضای این کارتل، احتمال به تعویق افتادن افزایش تولید افزایش یافته است.

اوپک و متحدانش که به عنوان اوپک پلاس شناخته می‌شوند ماه گذشته سیاست تولید نفت را بدون تغییر نگه داشتند، از جمله برنامه‌ای که برای افزایش تولید از ماه دسامبر داشتند.

منبع: اکوایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا