الهه حمیدی؛ از تیتراژ علی کوچولو تا همخوانی با شادمهر+فیلم و تصاویر

سریال جذاب علی کوچولو بیشتر به واسطه تیتراژ جذابش معروف شد و این صدا که درباره علی کوچولو ترانه می خواند کسی نبود جز خانم الهه حمیدی.

مجید سلطانی/ اقتصاد ایران

برای تمام  دهه شصتی ها سریال علی کوچولو، یا فیلم خواهران غریب به شدت به یاد ماندنی و جذاب است. مردم آن روزهای ایران برای دیدن فیلم خواهران غریب در سینماها صف می بستند و این فیلم را به واسطه دو چیز دوست داشتند اول حضور و بازی زنده یاد خسرو شکیبایی که ستاره آن روزهای سینما و تلویزیون بود و دومین قسمت ماجرا موزیکال بودن این اثر فاخر سینمای ایران که در ژانر کودک و نوجوان ساخته شد.

اما سوال اینجاست که خواننده این اثر فاخر یک کودک نیست بلکه استاد الهه حمیدی خواننده این اثر است شاید اگر امروز بود این بانو به شدت دیده می شد.

یک استعداد ناب موسیقی در خانواده ای هنرمند به دنیا آمد و پدرش ابتدایی ترین مسائل موسیقی را به دخترش آموخت، الهه عاشق موسیقی شد و به هنرستان موسیقی راه پیدا کرد پس از پایان تحصیلات در سال ۱۳۵۳ همکاری خود را با گروه کُر تالار رودکی، در بخش اُپرا آغاز نمود. او همچنین در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به تدریس مشغول شد. آن روزها و تا دهه هفتاد شمسی کانون پرورش فکری کودکان از بهترین های کشور محسوب می شد.

تولد گل یخ 

ترانه گل یخ از الهه حمیدی در ایران به شکلی عجیب گل کرد شعری زیبا از رضا اشعاری و آهنگسازی شگفت انگیز فریبرز لاچینی با تم تمام گیتار و کیبورد محبوب نسل آن روزها.بعدها و سال ها بعد این ترانه توسط یاسر  در آلبوم تو نباشی (با مجوز ارشاد) در ایران بازخوانی شد و بعدها  این آهنگ توسط منصور خواننده لس آنجلسی بازخوانی شد و خیلی ها که نمی دانستند این ترانه برای خانم الهه حمیدی است آن را برای منصور می دانستند که این باور غلط است.

تو آخرین آبه از این زمستونی

نام گل یخ رو تویی که میدونی

تویی که میتونی، تو فصل سرد من

طلوع کنی با عشق، به مرز درد من

گل یخم امّا، گریزون از سرما

بذار توی دستات آب بشم از گرما

گل یخم امّا،  گریزون از سرما

بذار توی دستات آب بشم از گرما

ببر منو با خود به فصل آفتابی

آشتی بده من رو با عشق و بی تابی

ببر منو با خود ای بهترین آخر

موندنِ من مرگه ای آخرین یاور

گل یخم امّا، گریزون از سرما

بذار توی دستات آب بشم از گرما

تو آخرین آبه  از این زمستونی

نام گل یخ رو  تویی که میدونی

گل یخم امّا،  گریزون از سرما

بذار توی دستات آب بشم از گرما

ببر منو با خود به فصل آفتابی

آشتی بده من رو با عشق و بی تابی

ببر منو با خود ای بهترین آخر

موندنِ مرگه ای آخرین یاور

گل یخم امّا، گریزون از سرما

بذار توی دستات آب بشم از گرما

گل یخم امّا،  گریزون از سرما

بذار توی دستات آب بشم از گرما

 

فعالیت چراغ خاموش پس از انقلاب

استاد الهه حمیدی پس از انقلاب به آموزش گروه کر در هنرستان موسیقی مشغول شد و در زمینهٔ خوانندگی موسیقی کودکان و موسیقی فیلم به فعالیت خود ادامه داد. وی همچنین همکاری خود را با گروه کر ارکستر سمفونیک صدا و سیما آغاز کرد. او برای نخستین بار پس از انقلاب ۱۳۵۷ در سیزدهمین جشنواره موسیقی فجر و پس از آن در نخستین جشنواره گل یاس، برای بانوان به اجرای موسیقی پرداخت.

علی کوچولو و تیتراژ فوق العاده 

سریال جذاب علی کوچولو بیشتر به واسطه تیتراژ جذابش معروف شد و این صدا که درباره علی کوچولو ترانه می خواند کسی نبود جز خانم الهه حمیدی.

شخصیت اصلی این مجموعه پسرک خردسالی به نام علی (با بازی امید آهنگر) بود که پدرش به جبهه رفته بود و با مادرش (با بازی فرزانه کابلی)، در یک خانهٔ کوچک با حیاطی نُقلی زندگی می‌کرد.

این سریال به شیوهٔ «فتوانیمیشن» ساخته شده بود؛ یعنی از شخصیت‌های اصلی داستان عکس گرفتند و تمامی عکس‌ها را بر روی تصاویر پس‌زمینه، که نقاشی هستند، قرار داده بودند. تیتراژ ابتدایی این سریال توسط الهه خمیدی خوانده شد که در ادامه می توانید این نمآهنگ نوستالژیک و زیبا را مشاهده کنید.

شاید باورش بسیار سخت باشد که یک خانم در فضای آن روزهای انقلاب چطور می توانست خوانندگی کند و ممانعتی برایش پیش نیاد.الهه حمیدی به قدری در کارش بی حاشیه و حرفه ای بود که تمام کارهایش روی ریل سیستم انجام شد و در تمام مراحل کاری اش به شدت موفق بود.

شادمهر عقیلی و انتخاب سخت 

همکاری با شادمهر در اوج بی مهری ها با آلبوم دهاتی یک موفقیت دیگر برای خانم الهه حمیدی محسوب می شود. آلبوم دهاتی شادمهر زمانی منتشر شد که شایعه رفتن این خواننده به خارج از کشور فضای هنری کشور را به شدت تحت الشاع قرار داده بود. کار کردن با شادمهر در آن مقطع زمانی به شدت جرات می خواست و کسی حوصله حاشیه و داستان را نداشت اما حمیدی پذیرفت که موفقیت در کنار ریسک نکردن خیلی شدنی نیست .

الهه حمیدی در بسیاری از آثار فاخر سینما و تلویزیون به صورت همخوان شرکت داشت مانند:

ترانهٔ فیلم سینمایی «عروس و مادر شوهر» (به همراه حسین موفق) با شعر «رضا شمسا» و آهنگسازی حسین واثقی ۱۳۵۲،ترانهٔ فیلم سینمایی دختران بلا، مردان ناقلا (به همراه عهدیه) با آهنگسازی «آرشام قهرمانیان»۱۳۵۳،ترانهٔ فیلم سینمایی صمد خوشبخت می‌شود (به همراه مجید فرهنگ) با آهنگسازی مجتبی میرزاده ۱۳۵۴،ترانهٔ فیلم سینمایی خواهران غریب (قهر و آشتی) با آهنگسازی کامبیز مژدهی و تنظیم ناصر چشم‌آذر و «مادر من» با آهنگسازی ناصر چشم‌آذر، ترانهٔ تیتراژ برنامهٔ کودک دهه ۱۳۶۰ با شعر «رضا اشعاری» و آهنگسازی فریبرز لاچینی ،ترانهٔ تیتراژ سریال علی کوچولو با آهنگسازی بابک بیات ، ترانهٔ سریال عروسکی «گنجشکک اشی مشی» با شعر شکوه قاسم‌نیا و آهنگسازی آندره آرزومانیان ۱۳۶۶، آلبوم موسیقی کودک «آواز فصل‌ها» با شعر «رضا اشعاری» و آهنگسازی ناصر چشم‌آذر ،همخوان در موسیقی فیلم از کرخه تا راین به آهنگسازی مجید انتظامی، همخوان در موسیقی فیلم روز واقعه به آهنگسازی مجید انتظامی، همخوان در موسیقی فیلم پرستار شب به آهنگسازی فرهاد فخرالدینی ، همخوان در موسیقی فیلم می‌خواهم زنده بمانم به آهنگسازی ناصر چشم‌آذر، همخوان در موسیقی فیلم پسر مریم به آهنگسازی پیروز ارجمند ، همخوان در آلبوم موسیقی کودک «یک دسته گل» ، همخوان در آلبوم موسیقی دهاتی به آهنگسازی و خوانندگی شادمهر عقیلی ، همخوان در آلبوم موسیقی «مسافر» با شعر سهراب سپهری ، آهنگسازی «محمدرضا احمدیان» و صدای خسرو شکیبایی ، همخوان در آلبوم موسیقی «بیدل» به آهنگسازی «علی ربانی‌فر»، تنظیم «بابک شهرکی» و خوانندگی «حمید خزاعی»

منابع استفاده شده:

ویکی پدیا

سایت کانون پرورش فکری و نوجوانان

صدا و سیما

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا