نکات کلیدی درباره عیدی کارگران / حداقل و حداکثر عیدی سال جاری مشخص شد

با نزدیک شدن به ماه‌های پایانی سال، طبق روال سال‌های گذشته، انتظار می‌رفت کمیته‌های زیرمجموعه شورای عالی کار تشکیل شده و بررسی‌های مزدی آغاز شود. اما به‌تازگی معاون روابط کار اعلام کرده است که هنوز برای این بررسی‌ها زود است.

به گزارش اقتصادایران، حدود ۵ ماه به پایان سال باقی مانده و هنوز هیچ خبری از تشکیل جلسات شورای عالی کار و بررسی مزدی نیست. در سال‌های گذشته، معمولاً ۵ ماه قبل از پایان سال، کمیته‌های دستمزد زیر نظر شورای عالی کار تشکیل می‌شدند و بحث‌های مزدی آغاز می‌گردید. اما امسال، خبری از برگزاری این جلسات نیست.

یکی از موضوعات مطرح در این سال، بررسی روش تعیین مزد است که تحت عنوان طرحی در مجلس شورای اسلامی به بحث گذاشته شد. با این حال، این طرح در کمیسیون اجتماعی مجلس همچنان بدون بررسی باقی مانده و اعضای کمیسیون نیز از جزئیات آن اطلاعات دقیقی ندارند. برخی نمایندگان کارگران از وزارت کار گلایه‌مند هستند که چرا جلسات شورای عالی کار برگزار نمی‌شود. برخی دیگر از نمایندگان بر این باورند که تعیین تکلیف معاونت روابط کار می‌تواند سرعت تشکیل جلسات شورای عالی کار را افزایش دهد و بحث ترمیم مزدی کارگران و تعیین دستمزد ۱۴۰۴ را مطرح کند.

علی حسین رعیتی‌فرد، معاون روابط کار، در گفت‌وگوی اخیر خود عنوان کرده است که برای بررسی مزدی سال آینده هنوز زود است.

بررسی منطقی وضعیت مزدی کارگران نشان می‌دهد که تعیین مزد بهتر است در فضایی خارج از چانه‌زنی و بدون فشارهای دقیقه نودی انجام شود تا ابعاد سبد معیشت به‌طور کارشناسی بررسی شود.

معاون روابط کار همچنین در مورد عیدی کارگران گفت: طبق قاعده، حداقل عیدی برای ۱۲ ماه کارکرد معادل ۲ برابر حقوق پایه به شرطی که از سه برابر حداقل حقوق بیشتر نشود، تعیین می‌شود. او همچنین اعلام کرد که امسال حداقل حقوق کارگران ۷ میلیون و ۱۶۶ هزار تومان است، لذا حداقل عیدی برای کارکرد ۱۲ ماه ۱۴ میلیون و ۱۶۶ هزار تومان و حداکثر عیدی کارگران امسال ۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خواهد بود.

رعیتی‌فرد در مورد زمان پرداخت عیدی کارگران نیز بیان کرد که معمولاً کارفرمایان از آخر سال عیدی را پرداخت می‌کنند، اما برخی کارفرمایان نیز به تدریج و در طول سال آن را پرداخت می‌کنند تا در پایان سال فشار مالی کمتری بر بنگاه‌ها وارد شود.

وی همچنین در خصوص تعداد کارگران بیمه‌شده گفت: تعداد کارگران بیمه‌شده دارای کارفرما (بیمه اجباری) ۱۰ میلیون و ۷۷۷ هزار نفر است و با احتساب کارگران بیمه‌شده خویش‌فرما، در مجموع بیش از ۱۵ میلیون بیمه‌شده تأمین اجتماعی در کشور داریم.

معاون روابط کار وزیر تعاون با اشاره به تشکیل کارگروه‌های مزد ذیل شورای عالی کار گفت: هنوز این کارگروه‌ها تشکیل نشده و زمان برای ورود به بحث حداقل مزد سال آینده زود است.

او همچنین اعلام کرد که اعضای حقیقی شورای عالی کار شامل همتی وزیر امور اقتصادی و اتابک وزیر صمت به ترکیب شورای عالی کار اضافه شده‌اند و جلسه بعدی با حضور اعضای جدید برگزار خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا