پشت پرده حادثه تروریستی لبنان لو رفت/ ادعای آمریکا چیست؟

طبق گزارش های رسیده موساد اسرائیل در پیجرهای ساخت تایوان که وارد لبنان شده بود، مواد منفجر کار گذاشته بود.

به گزارش اقتصادایران، رسانه‌های عبری گزارش دادند که نوع مواد مورد استفاده برای انفجار دستگاه‌های پیجر در لبنان، «پینتریت» به اختصار PETN، نوعی ماده منفجره بسیار قوی و بسیار حساس است.

یک منبع امنیتی ارشد لبنان و یک منبع دیگر روز چهارشنبه به رویترز گفتند که سرویس اطلاعاتی اسرائیل (موساد) مقادیر کمی مواد منفجره را در پنج هزار پیجر تایوانی که ماه‌ها پیش توسط حزب‌الله لبنان درخواست شده بود، جاسازی کرد.

این منبع امنیتی افزود که حزب‌الله درخواست پنج هزار دستگاه ارتباطی تولید شده توسط شرکت تایوانی Gold Apollo را داده بود و چندین منبع می‌گویند که آنها در بهار وارد کشور شده‌اند.

روزنامه نیویورک تایمز تایید کرد: مواد منفجره در پیجرها کار گذاشته شده بوداین روزنامه به نقل از «مقام‌های آمریکایی و سایر مقام‌ها که از این عملیات مطلع شدند» نوشت، حزب‌الله لبنان این پیجرها را از شرکت تایوانی «گلد آپولو» سفارش داده بود و این دستگاه‌ها پیش از رسیدن به لبنان دستکاری شده بودند.

بر اساس این گزارش، دو مقام که نامشان فاش نشده است اعلام کردند، مواد انفجاری که در حد یک یا دو اونس بود، در کنار باتری پیجرها کار گذاشته شده بود. یک سوئیچ نیز که در آن جاساز شده بود، می‌توانست این مواد منفجره را از راه دور منفجر کند.نیویورک تایمز افزود، دو مقام گفتند ساعت سه و ۳۰ دقیقه بعدازظهر در لبنان پیجرها پیامی دریافت کردند که وانمود می‌شد از طرف رهبری حزب‌الله ارسال شده است. اما این پیام مواد منفجره در پیجرها را فعال کرد.

به گفته سه مقام، پیجرها طوری برنامه‌ریزی شده بودند که چند ثانیه قبل از انفجاری صدای بوق کوتاهی بدند.

به نوشته نیویورک تایمز، کارشناسان مستقل امنیت سایبری که تصاویر ویدیویی انفجارها را بررسی کرده‌اند، می‌گویند کاملا روشن است که شدت و سرعت انفجارها ناشی از نوعی مواد انفجاری بوده است.

ادعای شرکت تایوانی سازنده پیجر: کار ما نبوده است!

با انتشار گزارش‌ها درباره تایوانی‌بودن شرکت سازنده پیجر‌های منفجرشده در لبنان، رئیس شرکت تایوانی مدعی شد که یک شرکت اروپایی در ساخت این پیجر‌ها از نام تجاری این شرکت استفاده می‌کند.

به نقل از تایپه‌تایمز، «هسو چینگ کوانگ» بنیانگذار و رئیس شرکت «گولد آپولو» در گفتگو با خبرنگاران مدعی شد که این شرکت سازنده پیجر‌های منفجرشده در لبنان نیست و یک شرکت اروپایی با استفاده از حق برند این شرکت ساخته است.

وی دراین‌باره مدعی شد: محصول مال ما نبود، فقط نام تجاری ما روی آن بود.

هم‌زمان شرکت گولد آپولو با انتشار بیانیه‌ای مدعی شد که پیجر‌های مدل «AR-۹۲۴» را شرکت «BAC» می‌سازد و می‌فروشد. ما فقط مجوز علامت تجاری را ارائه می‌دهیم و هیچ دخالتی در طراحی یا ساخت این محصول نداریم.

منبع اشاره کرد که سه هزار پیجر با دریافت پیام رمزگذاری شده که منجر به فعال شدن مواد منفجره به طور همزمان شد، منفجر شدند.

یک منبع امنیتی دیگر به رویترز گفت که تا سه گرم مواد منفجره در دستگاه‌های ارتباطی جدید جاسازی شده بود و حزب الله چندین ماه آنها را کشف نکرد.

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا