گرانی میوه‌ها دوباره کلید خورد

گرانی کود و سم یکی از مهمترین چالش‌های کشاورزان بوده که سبب افزایش هزینه‌های تولید می شود.

به گزارش اقتصادایران، کشاورزان نقش کلیدی در تولید و تأمین نیازهای غذایی کشور دارند و همواره تلاش می‌کنند بهترین محصولات را تولید و راهی بازار کنند، اما گرانی کود و سم به یکی از مشکلات جدی کشاورزان بدل شده است که انتظار می‌رود مسئولان هرچه زودتر برای رفع این دغدغه اقدام و به این ترتیب از گرانی بیش از پیش محصولات کشاورزی جلوگیری کنند.

هزینه‌های کشاورزی طی سال‌های گذشته افزایش یافته است و کشاورزان با هزینه‌های بسیار زیادی محصول را تولید می‌کنند ولی در زمینه فروش محصول با چالش‌های بسیاری روبرو می‌شوند که در برخی سال‌ها حتی هزینه‌های تولید آنان هم تأمین نمی‌شود و سود اصلی را دلالان بازار می‌برند و کشاورزان از سود فروش محصولات خود بی‌نصیب می‌مانند.

گرانی کود و سم یکی از مهمترین چالش‌های کشاورزان بوده که سبب افزایش هزینه‌های تولید می شود. استفاده از کودهای شیمیایی در تولیدات گلخانه‌ای، محصولات زراعی و باغی یکی از مهمترین اقدامات در عرصه تولید است که افزایش قیمت کود شیمیایی و کمیاب شدن برخی از انواع کودها بر فعالیت کشاورزان تأثیرگذار است.

با توجه به اجرای فعالیت‌های نوین کشاورزی، استفاده از کودهای شیمیایی به یکی از الزامات بدل شده است ولی افزایش قیمت کودها سبب می‌شود تا کشاورزان در دو راهی استفاده یا عدم استفاده از این کودها قرار بگیرند.

مشکلات کشاورزان برای تأمین کود و سم

بهمن حاجب یکی از گلخانه‌داران بوشهری در گفتگو با مهرمی گوید: متأسفانه طی سال‌های گذشته هزینه‌های تولید در بخش کشاورزان همواره افزایش یافته و محاسبات کشاورزان را با تغییر روبرو کرده است و هر سال در چند نوبت شاهد افزایش قیمت کودها هستیم و بر همین اساس تأمین کود بسیار دشوار شده است.

وی حمایت از کشاورزان را یک ضرورت می‌داند و ادامه می‌دهد: انتظار می‌رود مسئولان به ویژه سازمان جهاد کشاورزی حمایت مناسبی از کشاورزان کنند و کودها به اندازه کافی و با قیمت مناسب در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

حامد اسماعیلی یکی دیگر از کشاورزان، می گوید: چه برای تأمین کود و چه برای خرید سموم با چالش روبرو هستیم و این روزها، روزگار سختی را می‌گذرانیم و با مشکلات بسیاری مواجهیم.

وی تاکید می‌کند: دولت باید کود و سم را با قیمت مناسب تأمین و به اندازه نیاز کشاورزان توزیع کند و نظارت بیشتری بر بازار آزاد انجام شود تا شاهد این میزان افزایش قیمت‌ها نباشیم.

اظهارات رئیس سازمان جهاد کشاورزی بوشهر

مرتضی بحرانی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به مشکلات مطرح شده توسط کشاورزان، مهمترین عامل در قیمت تمام شده مواد اولیه و کودهای وارداتی را افزایش قیمت‌های جهانی و همچنین نوسانات بازار ارز می‌داند و می‌گوید: افزایش و کاهش قیمت ارز مستقیماً بر قیمت تمام شده مواد اولیه و کودهای وارداتی تأثیرگذار است.

وی می‌افزاید: قیمت فعلی مواد اولیه و کودهای شیمیایی نسبت به قیمت واقعی و تمام شده حدود ۵۰درصد بوده که ۵۰درصد دیگر آن را دولت به طور یارانه پرداخت می‌کند. همچنین درباره بذر گندم، به ازای هر کیلوگرم بذر حدود ۳۰۰۰ تومان در کشت دیم و ۲۵۰۰تومان در گندم آبی یارانه از سوی دولت به کشاورزان یارانه پرداخت می‌شود.

بحرانی ادامه می‌دهد: بر اساس سطح زیر کشت و برداشت محصول به کشاورزان سهمیه تعلق می‌گیرد و سامانه کود و سامانه پهنه بندی برای دریافت کود و مواد اولیه در مراکز جهاد کشاورزی در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.

منبع: اطلاعات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا