۱۰ شاهکار باستانی عجیب را ببینید + تصاویر

این ده شاهکار باورنکردنی مهندسی باستان به اندازه کافی اثبات می کند که تمدن های باستانی بسیار پیچیده تر از آن هستند که فکر می کنیم. مردمان باستانی قطعاً چشم به هنر و شکوه داشتند و برای خلق آنها از هیچ کوشش و هزینه ای دریغ نکردند.

به گزارش اقتصادایران، تاریخ به ما نشان می دهد که تمدن های باستانی مکررا نبوغ و مهارت مهندسی باورنکردنی را حتی در دورترین زمان ها از خود نشان داده اند و این فرهنگ ها علیرغم همه چیز رشد کرده اند. اما هنوز، برخی از نوآوری ها و فناوری های باستانی معمایی بزرگ باقی می مانند، زیرا نمی توان آنها را تکرار کرد و به طور کامل درک کرد. رمز و راز مهندسی باستان درک مدرن از اولین تمدن های جهان را به چالش می کشد. آیا آنها باهوش تر از آن چیزی بودند که ما فکر می کنیم؟ بیایید به اسرار ۱۰ شاهکار باستانی عجیب که امروزه توانایی ساخت آنها را نداریم، نگاهی داشته باشیم.

۱-کامپیوتر باستانی Antikythera

تمدن های باستانی دریای اژه بدون شک بسیار فراتر از تمدن های معاصر خود بودند. مینوسی ها و یونانیان باستان برخی از اولین نوآوری ها و فناوری ها را در جهان ارائه کردند. اما کشف مکانیسم کامپیوتر باستانی Antikythera واقعا همه را شوکه کرد. این مکانیسم که در سال ۱۹۰۱ در سواحل جزیره یونانی Antikythera کشف شد، اولین کامپیوتر آنالوگ جهان محسوب می شود. این رایانه باستانی که از بیش از ۳۰ چرخ دنده برنزی که در یک قاب چوبی قرار گرفته بودند، تشکیل شده، قادر به مدل سازی چرخه های منظومه شمسی و ردیابی حرکات سیارات بود.

13950804P7ae296172.webp

همچنین این مکانیسم با دقت شگفت انگیزی قادر به پیش بینی موقعیت های نجومی و کسوف بود.

پس از کشف آن در یک کشتی غرق شده باستانی در سال ۱۹۰۱، مکانیسم آن تحت تحقیقات گسترده ای قرار گرفت. و حتی در دوران مدرن، با ظهور سیستم‌های تصویربرداری پیشرفته، قابلیت‌های کامل آن همچنان یک راز باقی مانده است. چگونه متفکران و مهندسان یونان باستان می توانستند چنین ماشین پیچیده و توانمندی بسازند؟ این یک معما باقی مانده است. این موضوع نشان می‌دهد که یونانیان باستان بسیار پیشرفته‌تر از آن چیزی بودند که معمولاً در نظر گرفته می‌شد، و آنها درک پیچیده‌ای از مکانیک و نجوم داشتند.

۲- دوام بی انتهای بتن رومی

رومیان باستان به عنوان مبتکران بزرگ و حتی سازندگانی بزرگ شناخته می شدند. آنها با انجام شاهکارهای معماری باورنکردنی در سراسر امپراطوری وسیع خود، قنات ها، کلوسئوم ها، تئاترها، کاخ ها و معابد باشکوه را برپا کردند. آنها در این زمینه بی رقیب، شگفتی های تکنولوژیکی زیادی را به جهانیان ارائه کردند. یکی از بزرگترین میراث های آنها، بتن رومی است که در سازه های بادوامی مانند پانتئون، کولوسئوم و تمام قنات های بزرگ استفاده شد.

IMG_20241008_131042_643

این واقعیت که همه این ساختمان ها هنوز هم محکم هستند، گیج کننده است، به ویژه با توجه به اینکه بتن مدرن – هرچند قوی – در عرض چند دهه تخریب می شود. اما بتن ساخته شده توسط رومیان در حال حاضر برای بیش از ۲۰۰۰ سال دوام آورده است.

“دستور پخت” دقیق این بتن و دلیل ماندگاری آن همچنان یک راز باقی مانده است. تحقیقات دقیق نشان داده که این بتن حاوی چیزهایی مانند آهک، آب دریا و خاکستر آتشفشانی و غیره است. ظاهراً اینها خیلی خوب واکنش نشان می دهند و در طول زمان پیوندهای فوق العاده قوی ایجاد می کنند. علاوه بر این، کشف شد که وقتی بتن رومی در معرض آب دریا قرار می گیرد، سخت تر می شود – کاری که بتن مدرن قطعا نمی تواند انجام دهد.

زمانی که ماهیت بتن رومی درک شود، می‌تواند کاملاً انقلابی در ساخت و ساز مدرن ایجاد کند.

۳-باتری عجیب بغداد

کشف مجموعه ای از کوزه های سرامیکی در عراق امروزی، که قدمت آن به حدود ۲۰۰ سال قبل از میلاد می رسد، منجر به یکی از جذاب ترین اسرار فناوری باستانی شد: به اصطلاح «باتری بغداد». هر یک از این کوزه ها حاوی یک استوانه مسی و یک میله آهنی است که همگی شباهت زیادی به باتری های مدرن دارند و هنگامی که شیشه ها با یک ماده اسیدی مانند سرکه یا آب لیمو پر می شوند، از نظر تئوری می توانند جریان الکتریکی کمی تولید کنند.

IMG_20241008_131047_583

حتی امروز، هدف واقعی این “باتری ها” یک راز است. محققان معتقدند که از آنها برای آبکاری الکتریکی یا پوشش دادن اجسام در یک لایه نازک فلزی مانند طلا و نقره استفاده می شده است. برخی دیگر معتقدند که این کوزه ها کاربرد دارویی یا اهمیت مذهبی داشته اند. اما هیچ یک از این تئوری ها ثابت نشدند یا شواهدی برای حمایت از آنها وجود نداشت. به همین دلیل، عملکرد واقعی باتری بغداد یک معمای ماندگار و یکی از فناوری های باستانی غیرقابل توضیح است.

۴- دقت باورنکردنی اهرام بزرگ جیزه

نمادین ترین شگفتی های دنیای باستان، اهرام بزرگ در جیزه است که با وجود قدمت باستانی خود، اما همچنان با دقت باورنکردنی و اندازه بزرگ خود، جهان را شگفت زده می‌کنند و نحوه ساخت آنها یکی از ماندگارترین اسرار جهان است. دقت معماری، به ویژه برای زمانی که در آن ساخته شده‌اند، با ابزارهای ابتدایی موجود، شگفت‌انگیز است. محققان هنوز از تقارن تقریباً کامل اهرام، بلوک های سنگی عظیم و دقت تراشیده شدن آنها و همسویی هرم با چهار نقطه اصلی در تعجب هستند.

IMG_20241008_131051_835

آنها باید تقریباً ۲.۳ میلیون بلوک سنگ آهک و گرانیت را استخراج، حمل و نقل و مونتاژ می کردند که وزن برخی از آنها به ۸۰ تن می رسید. اینکه چگونه آنها این کار را انجام دادند، همچنان موضوع بحثی داغ است. با وجود تئوری های بی شمار، هیچ توضیح رسمی وجود ندارد. همه این ها نشان می دهد که مصریان باستان بسیار جلوتر از زمان خود بودند و دانشی از فناوری هایی داشتند که طی زمان از دست رفته است.

۵- خطوط نازکا در پرو (قابل رویت از فضا)

خطوط نازکا، ژئوگلیف های عظیمی که در کف صحرای جنوب پرو حک شده اند، توسط فرهنگ نازکا بین ۵۰۰ قبل از میلاد تا ۵۰۰ پس از میلاد ایجاد شده اند. این طرح‌های عظیم که حیوانات، گیاهان و اشکال هندسی را به تصویر می‌کشند، تنها از هوا قابل درک هستند و سؤالاتی را در مورد هدف آنها و فناوری استفاده شده برای ایجاد آنها ایجاد می‌کنند.

IMG_20241008_131057_193

مقیاس ذهنی و دقت ایجاد این خطوط بزرگ و باستانی را نمی توان اغراق کرد. آنها بدون هیچ انحراف یا خطایی، کیلومترها در سراسر بیابان کشیده شده اند. محققان معتقدند که مردم نازکای باستان از تکنیک های نقشه برداری اولیه مانند طناب یا چوب برای اندازه گیری زمین و ایجاد خطوط استفاده می کردند. اما چرا این کار را کردند؟ این یکی از بزرگترین اسرار اطراف آنها است. واضح است که قرار بود آنها از آسمان دیده شوند، اما توسط چه کسی؟ برخی تئوری ها حاکی از آن است که این اشکال بخشی از یک تقویم نجومی یا مراسم مذهبی یا پیشکشی برای خدایان بوده است. در هر صورت، این یکی از اسرار بزرگ حل نشده باستان شناسی باقی می ماند.

۶- کره های سنگی مرموز کاستاریکا

کارگرانی که در سال ۱۹۳۰، جنگل های انبوه کاستاریکا را پاکسازی می کردند به کشفی رسیدند که جهان علمی را شگفت زده کرد. صدها گوی سنگی کامل که وزن برخی از آنها به ۱۶ تن می‌رسید، در اطراف این منطقه پخش شده بود. این کره ها توسط مردم بومی دیکو در حدود سال ۶۰۰ پس از میلاد ساخته شده اند و به دلیل دقت هندسی خیره کننده شان قابل توجه هستند. اکثر کره ها کاملاً گرد هستند و ایجاد آنها با ابزار ابتدایی باید بسیار دشوار بوده باشد. اینکه چگونه آنها به این شاهکار دست یافتند یک راز باقی مانده است.

IMG_20241008_131103_331

بیشتر توپ های بزرگ از گرانودیوریت، سنگی بسیار سخت ساخته شده اند. روشی که این مردم باستانی، گوی ها را شکل دادند ناشناخته باقی مانده است. برخی از محققان معتقدند که آنها از ترکیبی از آسیاب کردن و چکش زدن استفاده کرده اند، اما هیچ مدرکی برای حمایت از این نظریه وجود ندارد. راز دیگر هدف واقعی سنگ ها است. در حالی که برخی معتقدند از آنها برای مقاصد نجومی یا به عنوان نمادهای قدرت استفاده می شد، عملکرد و معنای واقعی آنها هنوز ناشناخته است و به معمای این آثار باستانی می افزاید.

۷-دقت بی اندازه مجموعه تیواناکو

مجموعه تیواناکو، واقع در بولیوی امروزی، یک مکان مهم در نزدیکی دریاچه تیتیکاکا است و یکی از بخش های آن، (پوما پانکو)، به دلیل سنگ کاری فوق العاده با دقت بالا شناخته شده است. بلوک های سنگی در این مکان، بزرگ هستند و وزن برخی از آنها به ۱۰۰ تن می رسد. آنها با دقتی تقریباً حیرت انگیز بریده و به هم متصل شدند. در واقع، این دقت آنقدر پیشرفته است که حتی مهندسان مدرن نیز برای تکرار تکنیک های مورد استفاده این بنا، تلاش می کنند. تمام سطوح برش فوق العاده صاف و مستقیم هستند. علاوه بر این، بلوک ها بدون استفاده از ملات به هم متصل می شوند. همه این ها نشان می دهد که سازندگان Puma Punku از ابزارها یا فناوری های پیشرفته ای استفاده کرده اند که در تاریخ گم شده اند.

IMG_20241008_131108_357

باستان شناسان نتوانستند هیچ مدرکی دال بر ابزار یا روش هایی که برای شکل دادن به سنگ ها استفاده می شد، کشف کنند. این موضوع باعث ایجاد نظریه‌های متعددی در مورد ساخت پوما پانکو شد. محققان معتقدند که ساکنان باستانی تیواناکو از فناوری‌هایی برخوردار بودند که می‌توانستند سنگ را نرم کنند یا از ابزارهای بسیار پیشرفته‌ای بهره مند بودند. شواهدی برای حمایت از این نظریه ها وجود ندارد و بنابراین معما ادامه دارد.

۸- ستون آهنی بدون زنگ زدگی در دهلی

آهن به راحتی زنگ می زند و این یک واقعیت شناخته شده است. اما ستون آهنی دهلی، با ارتفاع بیش از ۷ متر (۲۲.۹۶ فوت) و وزن بیش از ۶ تن، کاملاً عاری از زنگ زدگی است و در حدود سال ۴۰۰ پس از میلاد ساخته شده است. این ستون که در دوران اوج امپراطوری گوپتا در هند ساخته شد، همچنان دانشمندان را متحیر می کند، زیرا هرگز زنگ نمی زند. کارشناسان، از این ستون گیج شده‌اند، زیرا فناوری ساخت آن همچنان یک راز باقی مانده است.

IMG_20241008_131114_929

ترکیب ستون شامل مقدار کمی کربن و فسفر بالا است. این است که احتمالاً به مقاومت آن در برابر زنگ زدگی کمک می کند. اما با این وجود، این یک معما کامل است که چگونه چنین بنای بزرگ آهنی با چنین ترکیب منحصر به فردی ساخته شده است. فناوری تولید آهن با چنین مقاومت در برابر خوردگی تا قرن بیستم به طور کامل شناخته نشده بود.

۹-اندازه گیج کننده غارهای Longyou

در سال ۱۹۹۲، چهار کشاورز چینی تصمیم گرفتند تا حوضچه‌های کوچکی را که در روستایشان وجود داشت، تخلیه کنند. اما وقتی آب ها را تخلیه کردند، کشفی که کردند همه را در حیرت فرو برد. مجموعه ای از ۲۴ غار حکاکی شده، ظاهر شد اما روش ساخت آنها یک معمای بزرگ باستان شناسی باقی مانده است. قدمت این غارها به حدود ۲۰۰۰ سال قبل از زمان کنونی می رسد و مساحتی معادل ۳۰۰۰۰ متر مربع دارند. دقت و مقیاس آنها و دیوارها و ستون های صاف آنها نشان می دهد که آنها با ابزارها و فناوری های پیشرفته ساخته شده اند. اما با این وجود، هدف آنها و چگونگی ایجاد آنها ناشناخته باقی مانده است.

IMG_20241008_131120_653

چیزی که غارهای Longyou را به طور خاص معمایی می‌کند، حجم انبوهی از موادی است که برای ایجاد آن‌ها استفاده شده است؛ تخمین زده می‌شود یک میلیون متر مکعب سنگ استفاده شده است. دانش مهندسی و نیروی کار مورد نیاز برای تکمیل چنین پروژه ای چشمگیر است، اما هیچ مدرکی دال بر ابزار یا ماشین آلات قابل استفاده وجود ندارد. عملکرد غارها، چه به عنوان انبار، معابد، یا چیز دیگری کاملاً گمانه‌زنی است و بر رمز و راز آن‌ها می‌افزاید.

۱۰-جام لیکورگوس؛ شاهکار رومی غیرقابل توضیح

جام لیکورگوس که در قرن چهارم پس از میلاد توسط صنعتگران رومی باستان ساخته شد، مظهر توانایی این مردمان باستانی است. این فنجان از شیشه دو رنگ ساخته شده است، به این معنی که هنگام روشن شدن، از جهات مختلف رنگ های متفاوتی را نشان می دهد، این فنجان به دلیل جزئیات باورنکردنی خود، خیره کننده است. در واقع، سطح مهارت و تلاش مورد نیاز برای ایجاد آن همچنان دانشمندان مدرن را متحیر می کند.

IMG_20241008_131310_289

رنگ این فنجان بسته به این که از چه زاویه ای به آن نگاه می شود، و این که نور محیط در آن لحظه چقدر است، فرق می کند و در دو رنگ متفاوت دیده می شود.

این فنجان با استفاده از شیشه دو رنگ ساخته شده که می تواند ذرات نور را به حالات مختلف منعکس کند.

روند دقیقی که رومی‌ها از طریق آن چنین آثار هنری پیشرفته‌ای را خلق کردند، همچنان یک راز باقی مانده است، به‌ویژه که فناوری نانو تنها توسط علم مدرن در قرن بیستم درک شد. همه این ها به ما می گوید که صنعتگران باستانی مطمئناً دارای دانش و تکنیک هایی بودند که بسیار پیشرفته تر از آن چیزی بود که ما ابتدا فکر می کردیم.

منبع: پارسینه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا