آنتیکترا، نخستین کامپیوتر آنالوگ در جهان

آنتیکترا به نوعی یک راهنمای تصویری پویا برای منجمین و حتی افراد غیرمتخصص بوده که حدس زده می‌شود در جهت‌یابی نیز کاربرد داشته است.

به گزارش اقتصاد ایران، تصور کنید حدود ۲۰۰۰ سال پیش، دستگاهی قابل حمل به اندازه یک جعبه کفش دارید که روی آن موقعیت خورشید و ماه و سیارات و بسیاری از ستارگان تعیین شده و با حرکت دادن یک دستگیره می‌توانید جایگاه هر یک از اجزای آسمان در گذشته و آینده را روی آن ببینید! ابزاری همانند این حدود ۲۱۰۰ سال پیش در یک کارگاه یونانی ساخته می‌شدند اما حادثه‌ی غرق شدن کشتی حاوی آنتیکترا، سبب شد اجزای متلاشی‌شده‌ی این دستگاه جالب در سال ۱۹۰۱ در یک کشتی به گل‌نشسته یافت شوند.

محققان پس از مدت‌ها بررسی اجزای دستگاه آنتیکترا به کمک اشعه ایکس و نوشته‌های باقی‌مانده روی آن، تا حدی متوجه پیکربندی و کارکردش شدند.
این دستگاه در حالت سالم، جعبه‌ای بوده با رویه، پایین و‌ کناره‌های چوبی، که جلو و پشت آن صفحات برنزی بوده که روی هر صفحه برنزی، صفحات کوچکتری حاوی نشانگر وجود داشته که نشانگرها با چرخاندن دستگیره کناری دستگاه، گذر زمان را نمود می‌کردند و موقعیت اجرام آسمانی را روی صفحات دستگاه در گذشته و آینده نشان می‌دادند.

آنتیکترا به نوعی یک راهنمای تصویری پویا برای منجمین و حتی افراد غیرمتخصص بوده که حدس زده می‌شود در جهت‌یابی نیز کاربرد داشته.
حتی رویدادهایی همچون کسوف و خسوف را نیز نمایش می‌داده، البته پیش‌فرض ساخت دستگاه چرخه‌های نجومیِ ۲۳۵ ساله بوده است و البته برخی منابع آن را ساخته‌ی ارشمیدس می‌دانند.
قطعات این دستگاه در موزه باستان‌شناسی آتن هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا