افشا شد؛ پایین ترین سرمایه‌گذاری خارجی در دولت سیزدهم

روزنامه اعتماد با استناد به گزارش مرکز آمار ایران از کاهش چشم‌گیری سرمایه‌گذاری خارجی در ایران خبر داده است.

به گزارش اقتصاد ایران، روزنامه اعتماد با استناد به گزارش مرکز آمار ایران از کاهش چشم‌گیری سرمایه‌گذاری خارجی در ایران خبر داده است.

به گزارش اعتماد، در بخشی از این گزارش می‌خوانید:

مرکز آمار به تازگی گزارشی از شاخص‌های کلان اقتصادی و اجتماعی کشور منتشر کرده که از کاهش میزان سرمایه‌گذاری خارجی کشور در سال ۱۴۰۱ به پایین‌ترین سطح خود در ۲۰ سال گذشته حکایت دارد. چنان‌که‌مرکز آمار می‌گوید میزان سرمایه‌گذاری خارجی کشور در سال ۱۴۰۱، حتی به یک میلیارد دلار هم نرسیده و ۶۸۷.۵ میلیون دلار بوده است.

این در حالی است که همین امسال، احسان خاندوزی وزیر اقتصاد دولت سیزدهم بارها مدعی شکسته شدن رکورد سرمایه‌گذاری خارجی کشور در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ شده و حتی گفته بود «در طول ۱۷ سال گذشته بالاترین میزان سرمایه‌گذاری محقق‌شده متعلق به سال ۱۳۹۶ بود، آن هم با کمتر از ۲ میلیارد و ۸۰۰ هزار دلار سرمایه‌گذاری خارجی، این در حالی است که رکورد این مساله در سال ۱۴۰۱ شکسته و به ۴ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار و در سال ۱۴۰۲ به ۵.۵میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی تبدیل شد.» اما حالا و با آمار تازه مشخص شده که چنین ادعایی نادرست است.

تحریم ها عامل اصلی نوسان در بازار سرمایه گذاری

هرچند پیش از این هم گفته شده بود که تحریم‌ها عامل اصلی نوسان سرمایه‌گذاری خارجی بوده‌اند و ضعف قوانین مربوط به سرمایه‌گذاری خارجی و شفاف نبودن حقوق مالکیت باعث به وجود آمدن فضایی مه‌آلود و نامشخص در اقتصاد کشورشده است، از همین‌رو نمی‌توان انتظارداشت که سرمایه‌گذاری خارجی در اقتصاد ایران با تحول روبه‌رو شود. آمارها نشان می‌دهند که بیشترین سطح سرمایه گذاری خارجی در کشور در سال ۹۱ اتفاق افتاده است.

در این سال ۴.۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در اقتصاد ایران انجام گرفته است. با این‌حال بعد از شروع تحریم‌های بین‌المللی در سال ۹۰ و آغاز تاثیر آنها بر اقتصاد کشور، سرمایه گذاری خارجی روندی نزولی به خود گرفت. به‌طوری که سطح آن از ۴.۵ میلیارد دلار در سال ۹۱ به پایین‌تر از یک میلیارد دلار رسید. تا اینکه در سال ۹۵ سطح سرمایه گذاری خارجی با ۲.۲ میلیارد دلار افزایش به ۳.۲ میلیارد دلار رسید. با این‌حال همچنان این سطح با مقدار سرمایه گذاری خارجی در اوایل دهه ۹۰ فاصله‌ای به میزان ۲.۳ میلیارد دلار داشته است.

منبع: اعتمادآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا