امروز بزرگترین ریزش شاخص بورس رقم خورد

بازار سرمایه امروز با ریزش بیش از 61 هزار واحدی، سقوطی سهمگین را تجربه کرد.

به گزارش اقتصاد ایران، ریزش امروز در بازار سرمایه را می‌توان از یک سو بزرگترین ریزش در یک سال اخیر و سومین ریزش بورس در سال جاری قلمداد کرد . پیش از این در بیست و پنجم فروردین ماه بود که بورس ریزشی در محدوده ۵۳ هزار واحد را تجربه کرد .

 در عین حال در بیست و دوم فروردین نیز ریزش بیست و دو هزار واحدی بورس به ثبت رسید.

 دلیل ریزش بازار چیست؟

ریزش بازار سهام دلایل متعددی را دارد. انچه سبب شد بازار سرمایه در سی‌امین روز اردیبهشت یک سره قرمزپوش شود، از یک سو به صورت‌های مالی پرابهام پالایش نفت بندرعباس برمی‌گشت و از سوی دیگر وضعیت کلان اقتصاد در این بحران تاثیرگذار بود. به واسطه‌ی شرایط حاکم بر صورت‌های مالی پالایش نفت معاملات گروه پالایشی باطل شد و در نتیجه شرایط حاکم بر پالایشی‌ها دامان شاخص را رگفت و قرمزپوشی را در سایر سهم‌ها نیز رقم زد.

 از سوی دیگر برخی کارشناسان و حتی مقامات نسبت به وقوع چنین حادثه‌ای هشدار داده بودند. بالا رفتن نرخ سود بانکی و نرخ سود اوراق مشارکت از ابتدا تهدیدی برای بازار سهام تلقی می‌شد به طوری که حتی خاندوزی، وزیر اموزش و پرورش نیز این نکته را تایید کرد.

حالا گزارش‌ها حکایت از رسیدن نرخ بهره اوراق خزانه اسلامی به ۳۸ درصد دارد و پیش از این نیز اعلام شده بود انتشار اوراق گواهی خاص با سود ۳۰ درصدی هم می‎تواند در سوق دادن سرمایه‌ها از بازار سرمایه به بازار پول موثر باشد. در عین حال باید در نظر داشت که بانک‌ها نیز برای نگهداری سرمایه‌های مردمی دست به رقابت زده‌اند و سود سپرده‌ها نیز در قراری نانوشته در حال افزایش است. گذشته از این‌ها برخی به دیده شک حتی به روزهای مثبت بازار نگاه می‎کنند.

فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه البته پیش از رقم خوردن یکشنبه سیاه بازار سرمایه در نوشتاری در صفحه‌ی شخصی خود مقامات بورس را متهم به شاخص‌سازی کرده و گفته بود: «شاخص‌سازی این روزها خیلی جالب است. در ابتدای ساعت معاملات با فولاد و فملی و چند نماد معدود دیگر شاخص مثبت می‌شوذ و به مرور تا آخر ساعت معاملات به قول معروف آب می‎رود . این شاخص سازی‌ها در حقیقت مهر تایید زدن به عملکرد دست‌اندازی به سود شرکت‌ها و سهامداران است. »

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا