امریکا چه سلاحی برای ترور نصرالله به اسرائیل فروخت+تصاویر

جنگنده هایی که ساعاتی پیش مقر دبیرکل حزب الله لبنان را مورد هدف قرار دادند از پیشرفته ترین اف-15 های جهان محسوب می شدند.

مجیدسلطانی/اقتصاد ایران

شاید برای خیلی ها که امروز خبر ترور سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان را شنیدند این نکته قابل تامل باشد که چه جنگنده هایی و با چه توانی میتوانند بمب هایی با این حجم را حمل کنند و پس از ریختن بر روی هدف با سرعت از محل دور شوند. ایگل های اسرائیلی از پیشرفته ترین نوع جنگنده در جهان محسوب می شوند و تنها این کشور در جهان از این سلاح استفاده می کند.

خریدی که بوی خون می دهد

پس از سال‌ها برنامه‌ریزی، وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که مجوز خرید ۵۰ جنگنده جدید F-15 پیشرفته و به‌روزرسانی‌های بزرگ برای بخشی از ناوگان موجود F-15 اسرائیل را تأیید کرده است. این هواپیماها به عنوان F-15IA برای بدنه‌های جدیدی که بر پایه F-15EX ساخته شده‌اند و F-15I+ برای ۲۵ فروند مشتق‌شده F-15I Ra’am Strike Eagle که بسته‌های ارتقاء را دریافت کرده‌اند تا بیشتر با پیکربندی F-15IA هم‌سو شوند، طراحی شده‌اند. در کل، ۷۵ فروند F-15 شامل این معامله خواهد شد اگر قرارداد فروش نظامی خارجی (FMS) به ارزش ۱۸.۸۲ میلیارد دلار نهایی شود و به‌طور کامل اجرا شود. در ماه آوریل گزارش کردیم که چنین معامله‌ای در آستانه تأیید نهایی است.

“دولت اسرائیل درخواست خرید حداکثر پنجاه (۵۰) فروند جنگنده چندمنظوره جدید F-15IA و همچنین کیت‌های به‌روزرسانی عمر میانی برای بیست‌وپنج (۲۵) جنگنده چندمنظوره F-15I موجود خود را داشته است؛ یکصد و بیست (۱۲۰) موتور F110-GE-129؛ نود (۹۰) پردازنده هسته‌ای پیشرفته نمایشگر II؛ هفتاد و پنج (۷۵) رادار APG-82(V)1 با آرایه الکترونیکی اسکن‌شده فعال؛ پنجاه (۵۰) پاد ناوبری AN/AAQ-13 LANTIRN با کانتینر؛ سیصد و بیست (۳۲۰) پرتابگر موشک هوا به هوا با برد متوسط LAU-128؛ بیست‌وپنج (۲۵) توپ M61A Vulcan؛ و یکصد و هشتاد (۱۸۰) دستگاه سیستم موقعیت‌یابی جهانی تعبیه شده/سیستم ناوبری اینرسی با کد M. همچنین شامل دستگاه‌های شلیک کارتریج و دستگاه‌های پیشران کارتریج؛ سیستم‌های نشان‌گذاری نصب‌شده روی کلاه خلبان مشترک؛ سیستم‌های شناسایی دوست یا دشمن (IFF) APX-119؛ افزونه‌های رمزنگاری IFF مد ۴/۵ KIV-77؛ بارگذارهای کلید ساده AN/PYQ-10؛ کارتریج‌های ضربه‌ای، چف و شراره؛ پشتیبانی و تجهیزات تست و یکپارچه‌سازی؛ پشتیبانی از هواپیما و مهمات و تجهیزات پشتیبانی؛ تجهیزات ارتباطات امن، ناوبری دقیق، و دستگاه‌های رمزنگاری؛ توسعه، تحویل، و پشتیبانی نرم‌افزارهای طبقه‌بندی‌شده؛ قطعات یدکی، مصرفی و لوازم جانبی، و پشتیبانی از تعمیر و بازگشت؛ اصلاحات عمده و جزئی، نگهداری و پشتیبانی نگهداری؛ پشتیبانی از تأسیسات و ساخت و ساز؛ پشتیبانی حمل‌ونقل و باربری هوایی؛ نشریات و مستندات فنی طبقه‌بندی‌شده؛ آموزش پرسنل و تجهیزات آموزشی؛ ضمانت‌نامه‌ها؛ مطالعات و بررسی‌ها؛ خدمات پشتیبانی مهندسی، فنی و لجستیکی دولت ایالات متحده و پیمانکاران؛ و سایر عناصر مرتبط با پشتیبانی لجستیک و برنامه. هزینه تخمینی کل ۱۸.۸۲ میلیارد دلار است. تحویل‌ها برآورد می‌شود که از سال ۲۰۲۹ آغاز شود.”

امریکا نقش اصلی را بازی کرد

خبر تأیید فروش نظامی خارجی (FMS) F-15 در زمانی بسیار بحث‌برانگیز برای اسرائیل و حمایت نظامی آمریکا از آن منتشر شده است، پس از چندین ماه بمباران و عملیات نظامی در غزه که منجر به کشته شدن هزاران نفر شده است. این عملیات پس از حمله بی‌سابقه گروه حماس فلسطینی حماس به اسرائیلی ها در تاریخ ۷ اکتبر ۲۰۲۳ انجام شد. این تأییدیه همچنین در زمانی صادر شده است که تنش‌ها میان اسرائیل و ایران به بالاترین حد خود رسیده بود. انتظار می‌رفت که حمله تلافی‌جویانه علیه اسرائیل هر لحظه پس از ترور رهبر ارشد سیاسی حماس در هنگام بازدید از تهران انجام شود.


بیانیه مطبوعاتی درباره معامله F-15IA/I+ از آژانس همکاری امنیت دفاعی پنتاگون (DSCA) نیز می‌گوید: “ایالات متحده به امنیت اسرائیل متعهد است و کمک به اسرائیل برای توسعه و حفظ توانمندی دفاعی قوی و آماده، برای منافع ملی ایالات متحده حیاتی است. این فروش پیشنهادی با این اهداف همسو است.

ادغام F-15IA در ناوگان جنگنده‌های نیروی هوایی اسرائیل همکاری اسرائیل با سیستم‌های آمریکایی را افزایش می‌دهد و توانایی‌های هوایی اسرائیل را برای مقابله با تهدیدات دشمن کنونی و آینده، تقویت دفاع از سرزمین و نقش بازدارندگی در برابر تهدیدات منطقه‌ای تقویت خواهد کرد. اسرائیل هیچ مشکلی در جذب این تجهیزات و خدمات به نیروهای مسلح خود نخواهد داشت.”

پول یهودها در جیب بوئینگ

این فروش پیشنهادی برای بوئینگ بسیار بزرگ خواهد بود، زیرا خط تولید F-15 پیشرفته که هم‌اکنون در حال تولید F-15EX برای نیروی هوایی ایالات متحده (USAF) است، به‌شدت تقویت می‌شود. نیروی هوایی آمریکا در حال حاضر قصد خرید ۹۸ فروند از این جت‌ها را دارد، اما این تعداد ممکن است بیشتر هم شود. بنابراین سفارش نیروی هوایی اسرائیل (IAF) بیش از نیمی از اندازه کل سفارش نیروی هوایی آمریکا خواهد بود، بدون در نظر گرفتن کیت‌های به‌روزرسانی که برای ارتقاء F-15Iهای موجود نیاز است؛ فرآیندی که طبق اعلامیه DSCA حدود هشت سال به طول خواهد انجامید. همچنین ممکن است اسرائیل تعداد کمتری از F-15IAهای جدید نسبت به تعداد کامل تأیید شده خریداری کند. در گذشته، ۲۵ بدنه هواپیما به‌عنوان تعداد مورد بحث به‌طور گسترده مطرح بود، اما با توجه به قدیمی شدن F-15 Bazها و این واقعیت که F-15EX برای دهه‌ها با نیروی هوایی آمریکا خدمت خواهد کرد، خرید بیشتر منطقی به نظر می‌رسد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا