ایران حیثیت اسرائیل را نشانه رفت/چرا پایگاه هوایی حتزریم مهم است

کمتر از شب گذشته تا به امروز حرفی از پایگاه حتزریم به میان آمد جایی که بعنوان حیثیت نیروی هوایی رژیم جعلی است.

مجید سلطانی/اقتصاد ایران

 

پایگاه هوایی حتزریم در دهه ۱۹۶۰ ساخته شد و در ۳ اکتبر ۱۹۶۶ عملیاتی اعلام شد. این پایگاه نخستین پایگاهی بود که از ابتدا برای نیروی هوایی اسرائیل (IAF) ساخته شد و برخلاف پایگاه‌های قبلی، مجاور مناطق موجود پایگاه‌های نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا ساخته نشده بود.

از سال ۱۹۶۸ تا ۲۰۱۵، یک اسکادران بالگرد در اینجا وجود داشت که آخرین مدل آن بالگردهای UH-60 بلک هاوک بود، که پس از آن به پایگاه هوایی پالماخیم منتقل شد. از سال ۱۹۶۹ تا به امروز، اسکادران “ببر پرنده” با جت‌های آموزشی در حتسریم فعالیت می‌کند. این اسکادران برای سال‌های زیادی از جت‌های آموزشی دوسرنشینه TA-4H اسکای‌هاوک عایت استفاده می‌کرد، اما همچنین نسخه جنگنده تک‌سرنشین A-4H/N نیز در این پایگاه به‌کار گرفته می‌شد.

 

آکادمی پرواز و تیم آکروباتیک

 

پس از افتتاح پایگاه حتزریم، آکادمی پرواز نیروی هوایی اسرائیل (IAF) از پایگاه هوایی تل نوف به اینجا منتقل شد و از آن زمان تاکنون بیشتر از بخش شمال غربی این پایگاه و باند آن برای هواپیماهای پروانه‌ای استفاده کرده است. هواپیماهای آموزشی توربوپراپ دو نفره که توسط تیم آکروباتیک نیروی هوایی اسرائیل نیز به کار گرفته می‌شوند، در منطقه بزرگتر جنوبی با سه باند مستقر هستند. هواپیماهای جت آموزشی و جنگنده‌های عملیاتی نیروی هوایی اسرائیل نیز در این بخش قرار دارند. منطقه شمالی همچنان دارای هلی‌پورت است، اما از زمان خروج آخرین اسکادران بالگرد، فقط برای هلیکوپترهای آموزشی آکادمی پرواز استفاده می‌شود.

آکادمی پرواز از سال ۱۹۶۰ در پایگاه هوایی تل نوف از هواپیماهای دوسرنشینه فرانسوی فوگا CM.170 ماجیستر تسوکیت استفاده می‌کرد، که به مدت ۵۰ سال در انواع مختلف آن را نگه داشت تا اینکه در سال ۲۰۱۰ از خدمت خارج شد. در طول این مدت، تیم آکروباتیک نیروی هوایی نیز از این هواپیماها استفاده می‌کرد. این هواپیماهای پایگاه حتسریم همچنین در جنگ شش روزه برای حملات به ایستگاه‌های رادار دشمن، توپخانه ضدهوایی و همچنین پشتیبانی نزدیک هوایی (CAS) مورد استفاده قرار گرفتند.

از سال ۲۰۱۰، آکادمی پرواز و تیم آکروباتیک به هواپیماهای توربوپراپ دوسرنشینه بیچ‌کرفت T-6 تکسان II افرونی مجهز شدند، که ویژگی‌های پروازی مشابه یک جت سبک دارند و برای هر دو منظور ایده‌آل هستند. این هواپیما در بیش از ۱۲ نیروی هوایی در سراسر جهان برای آموزش مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در پایان ماه می ۲۰۲۴، آکادمی پرواز هلیکوپترهای جدید بل ۲۰۶ اوفر را برای آموزش خلبانان نیروی هوایی اسرائیل دریافت کرد. این هلیکوپترها مجهز به سیستم‌های اسرائیلی هستند و جایگزین مدل‌های قدیمی‌تر بل ۲۰۶ سیفان که به دهه ۱۹۷۰ بازمی‌گردند، شدند.

 

اسکادران “چکش‌ها” و “شوالیه‌های دم نارنجی”

 

اسکادران ۶۹ معروف به “چکش‌ها” در سال ۱۹۴۸ در پایگاه هوایی رمت داوید تأسیس شد و در سال ۱۹۴۹ به پایگاه هوایی اکِرون منتقل شد. این اسکادران نام خود را از بمب‌افکن‌های B-17 فورتِرس پرنده که در آن زمان استفاده می‌شد، گرفته است. از سال ۱۹۶۹، این اسکادران از جنگنده‌های F-4E فانتوم II کورناس استفاده می‌کرد و از سال ۱۹۹۶، که به پایگاه حتسریم منتقل شد، جنگنده‌های F-15I رعام را دریافت کرد، که نسخه‌ای از F-15E استرایک ایگل است.

اسکادران ۱۰۷ که در سال ۱۹۵۳ در پایگاه هوایی رمت داوید تحت نام دیگری تأسیس شد، از سال ۱۹۷۱ به نام “شوالیه‌های دم نارنجی” شناخته می‌شود. این اسکادران نیز در پایگاه حتسریم از جنگنده‌های F-4E فانتوم II کورناس استفاده می‌کرد. از سال ۲۰۰۶، این اسکادران جنگنده‌های F-16I سوفا را دریافت کرد که به نیازهای اسرائیل تطبیق داده شده و از نسخه دوسرنشینه F-16D بلوک ۵۰/۵۲ پلاس مشتق شده است.

 

عملیات خارج از جعبه

در ۶ سپتامبر ۲۰۰۷، چهار جنگنده F-15I از اسکادران “چکش‌ها” در پایگاه حتسریم و چهار F-16I از پایگاه هوایی رامون در حمله‌ای به یک رآکتور هسته‌ای تقریباً تکمیل‌شده در سوریه شرکت کردند. این حمله با نام رمز “عملیات خارج از جعبه” انجام شد و رآکتور را نابود کرد. اسرائیل تنها بیش از ۱۰ سال بعد به صورت رسمی این حمله را تأیید کرد. هدف این عملیات جلوگیری از ساخت بمب‌های اتمی توسط سوریه با استفاده از مواد هسته‌ای به دست آمده بود (عکس رآکتور نابود شده در گالری پایین قابل مشاهده است.

علاوه بر دو اسکادران با جنگنده‌های عملیاتی، پایگاه حتزریم میزبان آکادمی پرواز نیروی هوایی اسرائیل (IAF)، تیم آکروباتیک نیروی هوایی و خارج از منطقه امنیتی، موزه نیروی هوایی اسرائیل است. آکادمی پرواز خلبانان آینده را با استفاده از هواپیماهای آلمانی گروب G 120A-I سنونیت، هلیکوپتر آمریکایی بل ۲۰۶ سیفان، هواپیمای ترابری بیچ‌کرفت کینگ ایر تسوفیت، جت آموزشی ایتالیایی M-346 لاوی و سایر هواپیماها آموزش می‌دهد.

تمام خلبانان تیم آکروباتیک به عنوان مربی در آکادمی پرواز نیز فعالیت می‌کنند و از همان هواپیماها در هر دو مرکز استفاده می‌کنند. در حال حاضر، این هواپیماها T-6 تکسان II افرونی دو سرنشینه توربوپراپ هستند.

 

جنگ هسته ای

 

پایگاه حتزریم، در کنار پایگاه هوایی تل نوف، نقش مهمی در توان هسته‌ای بازدارنده اسرائیل ایفا کند، زیرا هر دو پایگاه میزبان جنگنده‌های F-15 هستند که قادر به حمل سلاح‌های هسته‌ای در مسافت‌های طولانی هستند. مشخص نیست که آیا سلاح‌های هسته‌ای در پایگاه حتزریم نگهداری می‌شوند یا خیر، زیرا این سلاح‌ها عمدتاً در پایگاه تل نوف و انبارهای پایگاه هوایی سدوت میخا ذخیره می‌شوند. با این حال، مدل جدیدتر F-15I رعام که فقط در پایگاه حتزریم مستقر است، نسبت به مدل‌های قدیمی‌تر F-15 در تل نوف، برای حمل این سلاح‌ها مناسب‌تر است. همچنین جنگنده F-16I سوفا که در اینجا مستقر است، ممکن است برای این منظور در نظر گرفته شده باشد.

چند صد متر شرق باند مرکزی، منطقه مستطیل‌شکل دیگری وجود دارد که با حصار و تدابیر امنیتی محافظت می‌شود و دارای دو پناهگاه زیرزمینی است. این منطقه ممکن است به عنوان یک انبار ذخیره‌سازی سلاح‌های هسته‌ای استفاده شود، جایی که جنگنده‌های F-15I و F-16I می‌توانند به چنین سلاح‌هایی مجهز شوند. با توجه به اینکه انبارهای معمولی سلاح در پایگاه‌ها به این میزان از امنیت برخوردار نیستند، بسیاری معتقدند که این مکان ممکن است به عنوان انبار سلاح‌های هسته‌ای در نظر گرفته شده باشد. این ساختار برجسته احتمالاً به‌ عنوان یک عامل بازدارنده تنظیم شده است، هرچند اسرائیل هنوز رسماً داشتن سلاح‌های هسته‌ای را تأیید نکرده است.

 

هفت اکتبری که کابوس شد

 

در طی حمله حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر ۲۰۲۳، فلسطینیان مسلح تا چند کیلومتری پایگاه هوایی حتزریم پیشروی کردند. این پایگاه حدود ۲۵ کیلومتر از نوار غزه فاصله دارد. از آنجا که در ابتدا مشخص نبود اوضاع چگونه پیش خواهد رفت، جنگنده‌های پایگاه حتزریم برای تخلیه آماده شده بودند. مبارزان به شهر اوفاکیم که در شمال پایگاه قرار دارد نیز حمله کردند و برخی از شهرک نشینان را کشته یا به گروگان گرفتند. پس از نبردهای شدید، نیروهای دفاعی اسرائیل (IDF) توانستند در روز بعد کنترل پایگاه را به دست بیاورند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا