بهترین آشپزهای جهان

بهترین آشپز جهان بودن کار آسانی نیست و سخت تر از همه اینجاست که بین بقیه رقبا حرفی برای گفتن داشته باشی.

مجید سلطانی/اقتصاد ایران

ممکن است از خود بپرسید: «بهترین سرآشپز جهان کیست؟» پاسخ دادن به این سوال چندان ساده نیست. آشپزهای زیادی با رویکردهای مختلف در حرفه‌ی آشپزی وجود دارند. با وجود انواع مختلف غذاها، مکان‌ها و کسب‌وکارهای گوناگون، برجسته کردن یک سرآشپز به عنوان بهترین کار دشواری است. با این حال، در اینجا فهرستی از ۱۰ سرآشپز برتر را آورده‌ایم که اگر قصد دارید حرفه آشپزی را آغاز کنید، ارزش شناختن را دارند.

۱. آلن دوکاس (Alain Ducasse)

آلن دوکاس سرآشپز افسانه‌ای فرانسوی است که در طول دوران حرفه‌ای خود ۲۱ ستاره میشلین کسب کرده است. او صاحب بیش از ۳۰ رستوران در سراسر جهان است و مدرسه آشپزی اکول دوکاس را تأسیس کرده است، جایی که آشپزهای آینده در هنر آشپزی فرانسوی آموزش می‌بینند. غذای شاخص او، “Cappon Magro”، یک سالاد دریایی زیباست که از یک دستور پخت قرن شانزدهمی الهام گرفته شده و ترکیب سنت و نوآوری او را به نمایش می‌گذارد.

۲. گوردون رمزی (Gordon Ramsay)

گوردون رمزی، آشپز، شخصیت تلویزیونی و رستوران‌دار بریتانیایی است که به خاطر برنامه‌های تلویزیونی هیجان‌انگیزش مانند “Hell’s Kitchen” و “MasterChef” شناخته می‌شود. رمزی در طول دوران حرفه‌ای خود ۱۷ ستاره میشلین به دست آورده و گروه رستوران‌های گوردون رمزی، مجموعه‌ای از رستوران‌ها با سبک‌های مختلف در سراسر جهان را شامل می‌شود. یکی از معروف‌ترین غذاهای رمزی، “بیف ولینگتون” است، یک گوشت فیله پیچیده در خمیر که به نمادی از مهارت آشپزی او تبدیل شده است.

۳. ژوئل روبوشون (Joël Robuchon)

مرحوم ژوئل روبوشون که به “آشپز قرن” معروف بود، در اوج خود ۳۱ ستاره میشلین داشت که بیشتر از هر آشپز دیگری در تاریخ بود. روبوشون به خاطر توجه دقیق به جزئیات و عشق به کمال شهرت داشت. امپراتوری رستوران او در سراسر جهان گسترش یافته بود.

۴. ماسیمو بوتورا (Massimo Bottura)

ماسیمو بوتورا آشپز ایتالیایی است که به خاطر رویکرد مدرنش به آشپزی سنتی ایتالیایی شناخته می‌شود. به عنوان مالک اوستریا فرانچسکانا در مودنا، که چندین بار به عنوان بهترین رستوران جهان معرفی شده است، بوتورا به خاطر خلاقیت و بازآفرینی‌هایش از غذاهای کلاسیک ایتالیایی شهرت دارد. غذای شاخص او “پنج سن پارمیجیانو رجیانو” است که پنیر پارمسان را در بافت‌ها و دماهای مختلف به نمایش می‌گذارد.

۵. هستون بلومنتال (Heston Blumenthal)

هستون بلومنتال یک آشپز بریتانیایی است که به خاطر رویکرد علمی خود به آشپزی و ترکیب غذا با شیمی برای ایجاد تجربیات منحصر به فرد در غذاخوری شهرت دارد. رستوران او، “The Fat Duck”، که دارای سه ستاره میشلین است، به خاطر غذاهای شاخصی مانند “فرنی حلزون” و “بستنی بیکن و تخم‌مرغ”، مرزهای آشپزی سنتی را به چالش کشیده است.

۶. رنه ردزپی (René Redzepi)

رنه ردزپی سرآشپز و یکی از صاحبان رستوران “Noma” در کپنهاگ است. رستورانی که آشپزی نوردیک را بازتعریف کرده و چندین بار به عنوان بهترین رستوران جهان شناخته شده است. ردزپی به خاطر فلسفه جستجوگری‌اش که در آن مواد غذایی را از طبیعت وحشی جمع‌آوری می‌کند تا غذاهایی بسازد که جهان طبیعی را جشن می‌گیرند، شناخته می‌شود. رویکرد نوآورانه او الهام‌بخش آشپزهای سراسر جهان است.

۷. توماس کلر (Thomas Keller)

توماس کلر یک آشپز آمریکایی است که به خاطر مهارت و تعهد استثنایی خود به آشپزی شهرت دارد. به عنوان صاحب رستوران‌های “The French Laundry” در ناپا ولی و “Per Se” در نیویورک، کلر ستاره‌های میشلین و جوایز بی‌شماری کسب کرده است. غذاهای شاخص او، مانند “Oysters and Pearls” و مرغ بریان شده‌ی بی‌نقص او، نشان‌دهنده تعهد او به تکنیک و طعم است.

۸. آن-سوفی پیک (Anne-Sophie Pic)

آن-سوفی پیک یک سرآشپز فرانسوی است که از خانواده‌ای طولانی از سرآشپزان می‌آید. به عنوان یکی از معدود سرآشپزان زنی که سه ستاره میشلین دارد، او تأثیر قابل توجهی بر دنیای آشپزی گذاشته است. غذای شاخص او “برلینگو”، یک پاستای ظریف پر شده با مواد فصلی، نشان‌دهنده خلاقیت و دقت اوست.

۹. یوشی‌هیرو موراتا (Yoshihiro Murata)

یوشی‌هیرو موراتا یک آشپز ژاپنی است که به خاطر تسلطش بر کایسکی، یک تجربه غذای چند دوره‌ای سنتی ژاپنی، شناخته می‌شود. رستوران‌های او، از جمله کیکونوی در کیوتو، هفت ستاره میشلین به دست آورده‌اند. غذاهای او جشنواره‌ای از مواد فصلی ژاپنی هستند که با هنر زیبا ارائه شده‌اند.

۱۰. ویکاس کانا (Vikas Khanna)

ویکاس کانا یک آشپز هندی، رستوران‌دار و فیلمساز است که به خاطر مشارکت‌هایش در آشپزی هندی شناخته می‌شود. او به خاطر رستوران ستاره‌دار میشلین “جونون” در نیویورک سیتی شهرت دارد و طعم‌های سنتی هندی را با تکنیک‌های مدرن ترکیب می‌کند. غذاهای شاخص او مانند “پندی چنا” و “چیکن مخانی” به خاطر عمق طعم و ارائه زیبا مورد تحسین قرار می‌گیرند.

این آشپزها نه تنها در حرفه خود مهارت کسب کرده‌اند، بلکه به پیشبرد مرزهای ممکن در دنیای آشپزی نیز ادامه می‌دهند. چه با استفاده از تکنیک‌های سنتی و چه با نوآوری‌های پیشگامانه، هر یک از آن‌ها اثری فراموش‌نشدنی در صحنه جهانی غذا به جا گذاشته‌اند..

منبع:https://www.ecoleducasse.com/en/blog/top-10-chefs-world

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا