تاثیر مستقیم خواب مناسب شبانه بر سلامت روده کودکان

محققان ارتباط بین زمان خواب و تنوع میکروبیوتای روده که در سلامت روده و عملکرد شناختی کودکان نقش دارد را کشف کردند.

به گزارش اقتصاد ایران، محققان دپارتمان توانبخشی کودکان چین ارتباطی بین زمان خواب و تنوع میکروبیوتای روده در کودکان کشف کردند. در مطالعه‌ای که در مجله Scientific Reports منتشر شد، آنها دریافتند کودکانی که زودتر به رختخواب می‌روند، تنوع میکروبیوم بیشتری داشته و از سلامت روده بهتری برخوردارند.

این مطالعه نشان داد که کودکانی که قبل از ساعت ۲۱:۳۰ به رختخواب می‌روند دارای باکتری‌های مفید بیشتری از جمله Akkermansia muciniphila هستند که با حمایت از سلامت روده و عملکرد شناختی مرتبط است. این میکروارگانیسم‌ها ممکن است در محافظت از پوشش روده و تنظیم پاسخ ایمنی نقش داشته باشند که این تأثیر مثبتی بر سلامت و رشد کودک دارد.

کارشناسان نمونه‌های مدفوع ۸۸ کودک ۲ تا ۱۴ ساله را جمع آوری کردند و تجزیه و تحلیل ژنومی میکروبیوتای روده آنها را انجام دادند. کودکان بر اساس زمان به خواب رفتن به دو گروه تقسیم شدند و محققان در طول دو هفته شاخص‌های خواب از جمله مدت زمان، بیداری‌های شبانه و کارایی خواب را بررسی کردند.

وجود باکترهای مفید با خواب مناسب شبانه

تجزیه و تحلیل‌ها نشان داد کودکانی که زود به رختخواب می‌روند دارای باکتری‌های بیشتری مانند Akkermansia muciniphila، Holdemania filiformis و Alistipes finegoldii هستند. این باکتری‌ها و قارچ‌ها نقش مهمی در حفظ سلامت روده ایفا می‌کنند و در متابولیسم اسید‌های آمینه و تنظیم انتقال دهنده‌های عصبی که برای رشد شناختی بسیار مهم هستند نقش دارند.

تجزیه و تحلیل دقیق‌تر نشان داد که Akkermansia muciniphila و Alistipes fingoldii با طول مدت خواب همبستگی مثبت داشتند، به این معنی که با افزایش مدت زمان خواب، افزایش می‌یابند؛ در حالی که Clostridium sp CAG-۲۵۳ همبستگی منفی داشت. این نشان می‌دهد که میکروبیوم ممکن است بر خواب و عملکرد شناختی از جمله توانایی تمرکز و پردازش اطلاعات تأثیر بگذارد.

نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که خوابیدن زودهنگام می‌تواند اثرات مفیدی بر میکروبیوتای روده و در نتیجه بر سلامت و عملکرد شناختی کودکان داشته باشد. نویسندگان پیشنهاد می‌کنند که کشف آنها می‌تواند به توسعه درمان‌های جدید برای درمان اختلالات خواب دوران کودکی از طریق تعدیل میکروبیوم کمک کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا