تحلیل بازار آهن در روزهای پرتنش خاورمیانه

ترور اسماعیل هنیه در تهران، تنش‌های نظامی در خاورمیانه را تشدید کرد و با افزایش نرخ دلار، بازار فولاد ایران را به رکود و افزایش قیمت سوق داد.

به گزارش آهن آنلاین- در بامداد ۱۰ مرداد ۱۴۰۳، خبر ترور  اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی و یکی از رهبران حماس، در ساعت ۱:۳۷ به وقت ایران (۳۱ ژوئیه ۲۰۲۴)، منطقه خاورمیانه را در یک شوک عمیق فرو برد و کام ایرانیان را در نخستین روز ریاست جمهوری دکتر پزشکیان، تلخ کرد. گفته می‌شود ترور شهید هنیه به‌همراه محافظ شخصی خود در تهران، توسط اسرائیل جنایت‌کار انجام شد. شهید هنیه پس از حضور در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور ایران، مسعود پزشکیان و بعد از بازگشت به محل اقامت خود ترور شد. اما سوال اینجا است که این حادثه تروریستی چه تاثیری بر بازار فولاد کشور خواهد گذاشت؟

رکود سنگین بازار فولاد در پی افزایش تنش نظامی خاورمیانه

این حادثه تروریستی اثر مستقیم بر افزایش دلار گذاشت به‌طوری‌که در همان ساعات اولیه ترور، قیمت دلار حدود ۳ هزار تومان افزایش پیدا کرد و در کانال ۶۱ هزار تومان قرار گرفت. گفتنی است، نوسانات نرخ ارز، تاثیر قابل توجهی بر بازار فولاد کشور خواهد گذاشت، به‌گونه‌ای‌که بسیاری از تولیدکنندگان، محصولات خود را با افزایش قیمت به بازار ارائه می‌کنند. همین امر سبب می‌شود تا متقاضیان و خریداران، از معامله و خرید  محصولات آهنی و فولادی تا بازگشت ثبات به منطقه، دست بکشند. قابل ذکر است که  قیمت تیرآهن در هفته گذشته در کانال ۳۴هزار و ۵۵۰ تومان ثابت مانده است. بدیهی است کاهش تقاضا در بازار فولاد، رکود سنگینی را ایجاد خواهد کرد و به نظر می‌رسد به‌دلیل افزایش قیمت محصولات، این رکود تا مدت زیادی ادامه پیدا کند و این مساله به ضرر صنعت فولاد خواهد بود.

کاهش ارزآوری صنعت فولاد در اثر شدت گرفتن تحریم‌ها

شایان ذکر است تنش نظامی میان ایران و اسرائیل، تاثیرات بلندمدت بر روی صنعت فولاد خواهد گذاشت که از جمله مهم‌ترین تاثیرات آن، احتمال شدت گرفتن تحریم‌ها و کاهش بیشتر صادرات محصولات فولادی و آهنی خواهد بود که این امر به کاهش چشمگیر ارزآوری برای کشور و نهایتا تورم شدید، منجر خواهد شد.

همچنین کاهش صادرات محصولات فولادی و آهنی، باعث افزایش تولید مازاد کارخانه‌های فولادی خواهد شد که وجود این مازاد با اینکه از رشد بی‌رویه قیمت ها جلوگیری می‌کند، اما اثر مثبتی بر شرایط بازار نخواهد داشت. از سوی دیگر ادامه این تنش سبب می‌شود تا تأثیرگذاران بازار، سرمایه‌های خود را به بازارهای فعال‌تر و پرسودتر تزریق کنند. این امر به کاهش تقاضا برای خرید مقاطع فولادی خواهد رسید. همچنین کاهش تقاضا سبب می‌شود تا حدودی رشد قیمت‌ها به تعویق بیفتد که در این شرایط با حجم زیادی از محصولات فولادی مازاد مواجه خواهیم شد.

زمین‌گیر شدن صنعت فولاد در پی افزایش احتمالی قیمت انرژی

بر همگان آشکار است که تنش نظامی میان ایران و اسرائیل،  سبب ایجاد ناامنی در منطقه خاورمیانه می‌شود و این مساله تاثیر مستقیم بر  قیمت جهانی نفت و انواع سوخت‌ها می‌گذارد، همچنین، با ایجاد ناامنی، شاهد کم شدن سرمایه‌گذاری و ناتمام ماندن پروژه‌های صنعتی مانند استخراج نفت و پتروشیمی‌ها خواهیم بود. همه این امور موجب می‌شود تا  قیمت انرژی‌های مختلف افزایش داشته باشد. گفتنی است که قیمت پروفیل از ۱۰ مرداد تاکنون، در کانال ۳۷ هزار تومان ثابت مانده است.

در کنار تمام این موارد، با‌توجه‌به اینکه اکنون در گرمترین روزهای سال به سر می‌بریم، کاهش  بیشتر تولید انرژی برق از نیروگاه‌های مختلف بشدت برای صنعت فولاد بحران‌آفرین خواهد بود که می‌تواند تولید مقاطع فولادی به‌خصوص قیمت ورق سیاه و سایر ورق ها را با اختلال روبرو کند.

 افزایش قیمت محصولات آهنی و فولادی پس از حادثه تروریستی

بر اساس آمارها، پس از حادثه تروریستی در تهران، قیمت آهن افزایش پیدا کرد. همچنین قیمت میلگرد از ۲۹هزار ۴۰۰ تومان در ۱۰ مرداد به ۲۹ هزار و ۸۰۰ تومان در ۱۵ مرداد افزایش یافت. به طور کلی، حمله ایران به اسرائیل باعث افزایش قیمت در بازار فولاد و آهن خواهد شد و این مساله در کنار کاهش تقاض و کاهش صادرات سبب ایجاد رکود شدید در بازار فولاد خواد شد و نهایتا کارخانه‌ های تولیدکننده فولاد و آهن به علت افزایش قیمت انرژی، تولیدات خود را کم خواهند کرد.

منبع:

https://ahanonline.com/211649/تحلیل-بازار-آهن-روزهای-پرتنش-خاورمیانه/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا