تپسی مالک اکالا شد

شرکت نوآوران تجارت الکترونیک هستی که مالک تپسی شناخته می‌شود، 47 درصد از سهام اکالا را داشت.

به گزارش اقتصاد ایران، ساعاتی قبل، خبری مبنی بر انتقال عمده سهام برند اکالا منتشر شد. پس از یک انتقال درون خانوادگی، تپسی میزان سهم خود را از اکالا، از ۴۷ درصد به ۹۹.۹۹ درصد افزایش داده است. افق کوروش تا پیش از این ۵۳ درصد از سهام اکالا را در اختیار داشت.

انتقال درون گروهی کامل شد؛ مالک تپسی صاحب ۹۹.۹۹ درصد اکالا شد!

خبری که با تائید رسمی روابط عمومی اکالا رسمیت پیدا می‌کند حاکی از انتقال درون گروهی سهام این گروه است. زین‌پس ۹۹.۹۹ درصد از سهام این برند، به شرکت نوآوران تجارت الکترونیک هستی خواهد رسید. خبری که نه به شکل رسمی از سوی طرفین، بلکه از تفسیر داده‌های کدال به دست آمده است.

اکالا سامانه خرید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش است و خدماتی از این ارائه می‌دهد. این سوپر اپلیکیشن حالا تمام و کمال تحت تملک شرکت نوآوران تجارت الکترونیک هستی که مالک تپسی نیز است قرار خواهد گرفت.

این شرکت یکی شرکت‌های زیرمجموعه گروه صنعتی گلرنگ است. با استناد به سایت رسمی این گروه در شرح فعالیت آن آورده شده:

نوآوران دادوستد هستی (سهامی خاص) یک شرکت فعال در حوزه تجارت الکترونیک است. این شرکت در حال توسعه یک پلتفرم مارکت‌پلیس (بازارگاه آنلاین) برپایه تکنولوژی با هدف فرآهم آوردن بستری هوشمند در جهت تسهیل کسب‌ و کار انسان‌گرای مبتنی بر تحلیل داده است.

این شرکت با انتقال بخش زیادی از مابقی سهام اکالا، هدایت و مدیریت این سوپر اپ را به عهده خواهد گرفت.

دو قطبی در بازار ایران؛ رقابت تپسی و اسنپ داغ‌تر از قبل خواهد شد

گروه اسنپ زیرمجموعه‌های متعددی دارد که در حوزه‌های مختلف مشعول به فعالیت هستند. از اسنپ تاکسی گرفته تا اسنپ فود و اسنپ تریپ که سرویس مربوطه به تهیه بلیت سفرهای داخلی و خارجی‌ست، زیرمجموعه‌های متعدد این گروه بزرگ به بازارهای مختلف نفوذ کرده‌اند.

گروه اسنپ در بازار تاکسی‌های اینترنتی و بازارهای دیگری بررسی جز به جز آن از عهده این گزارش خارج است، قدرت و نفوذ بسیاری پیدا کرده است.

اسنپ اما در تمام این بازارها بی‌رقیب نبوده است. هر کدام از این استارتاپ‌ها دورانی را با ابعاد کوچک‌تر پشت‌سر گذاشته‌اند. حالا گروه تپسی با پشتوانه سرمایه‌گذاران خود قصد ورود به بازارهای مختلفی را دارد. ری‌برند اکالا مسئله‌ای بود که در نشست خبری تپسی به تاریخ ۳۱ تیرماه مطرح شد. هر چند که ری‌برند اکالا ارتباط ویژه‌ای با این انتقال سهم درون گروهی ندارد. اکالا گروه باسابقه‌ای‌ست که تصمیم‌گیری را در نسبت با شرایط خاص خود تعریف می‌کند. بنابراین نمی‌توان به طور قطع یکپارچه شدن سهام اکالا را در مسیر ری‌برندینگ این گروه دانست.
با استناد به گزارش صدای بورس مصطفی سید حسینی در این نشست گفته بود:

تپسی در تلاش است تا یک اکوسیستم جدید و هم افزایی ایجاد کند. این اکو سیستم شامل مواردی همچون استفاده از فرصت‌های موجود در حوزه اقتصاد دیجیتال، رساندن سهم درآمدی گروه گلرنگ از اقتصاد دیجیتال به یک پنجم کل درآمد گروه تا سال ١۴١٠، افزایش قدرت انتخاب کاربران و افزایش کیفیت ارایه خدمات با ایجاد رقابت است.

وی در ادامه و به جهت تکمیل این صحبت خود افزود: سوپراپلیکیشن تپسی شامل سرویس‌های سفارش غذا، سوپرمارکت، فروشگاه و سلامت، فردا رونمایی می‌شود. این اپلیکیشن که با هدف تسهیل و بهبود کیفیت زندگی کاربران طراحی شده است، قرار است تمامی نیازهای روزمره مردم را در یک پلتفرم واحد ارائه دهد.

سوپر اپلیکیشن تپسی در آینده احتمالا شکل متفاوتی از آنچه هم‌اکنون دارد، به خود خواهد گرفت.

با یکپارچه شدن سهام و نقش مدیریتی در اکالا و به طور کلی ری‌برند این مجموعه، احتمالا شاهد رقابت جدی‌تر این دو گروه خلاق کشورمان خواهیم بود. مساله‌ای که اگر به شکل سالم اتفاق بیفتد، سود کاربران و عموم مردم را در پی خواهد داشت.

رقابت می‌تواند باعث بهتر شدن کمیت و کیفیت خدمت‌رسانی به کاربران شود. حال باید دید این بازار در آینده دور یا نزدیک با چه شکلی دنبال خواهد شد.

منبع: تجارت نیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا