درخواست اتاق بازرگانی تهران برای خداحافظی با کارت بازرگانی

اتاق بازرگانی تهران در گزارشی خواستار حذف کارت بازرگانی از رویه‌های تجاری ایران شد.

به گزارش اقتصاد ایران، در این گزارش ، بر مبنای مطالعات صورت گرفته اعلام شده است مطالعه تجربه سایر کشورها نشان می‌دهدضرورت اخذ کارت بازرگانی، مشابه آنچه در ایران حاکم است، دراغلب اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه وجود ندارد و در اغلب آنها تنها کد شناسه تجاری تعریف می‌شود.

به عبارت دیگر جدا از این مورد از سازوکارهای موجود همچون کد شناسه مالیاتی یا شناسه ثبت شرکت برای شناسایی فعالان تجارت خارجی استفاده می‌شود.تدوین کنندگان این گزارش معتقدند حذف الزام قانونی دریافت کارت بازرگانی، ضمن تسهیل تجارت خارجی کشوربه واسطه حذف فرایندهای غیرضرور،زمینه‌های بروز فساد و فرار مالیاتی را نیزدر کشور کاهش خواهد داد.

از طرف دیگر،در صورت استقرار نظام عضویت فراگیردر اتاق‌های بازرگانی، تمامی بنگاه‌های اقتصادی پس

از ثبت شخص حقوقی، عضو اتاق خواهند شد. چنین فرایندی، علاوه بر اینکه زمینه تقویت نقش اتاق‌هایبازرگانی به عنوان نهادهای عمومی خودگردان را فراهم می‌کند، زمان و هزینه فرایندهای تجارت فرامرزی را کاهش خواهد داد و منجر به ارتقای توان رقابت‌پذیری بنگاه‌ها می‌شود.

تدوین کنندگان این گزارش در اتاق بازرگانی تهران معتقدند عضویت فراگیر از چند منظر دارای اهمیت است. نخست از نظر تعداد اعضای اتاق بازرگانی و دوم از نظر تأمین مالی اتاق‌ها.در مدل‌های با عضویت فراگیر به دلیل تعداد بالای اعضا، اتاق بازرگانی به درستی می‌تواند بخش خصوصی را نمایندگی کند.این در صورتی است که در عضویت داوطلبانه یا اختیاری، بخشی از کسب و کارها در اتاق بازرگانی عضویت دارند و این تشکل لزوما ً نماینده طیف گستردهای از کسب و کارها نیست.

همچنین عضویت فراگیر به دلیل افزایش تعداد اعضا و به دنبال آن پرداخت حق عضویت، می‌تواند تا حدودی ثبات درآمدی را برای اتاق‌های بازرگانی فراهم کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا