رقابت بین ققنوس فرانسوی و شاهین امریکایی +تصاویر

میراژ2000 محبوب ترین جنگنده فرانسوی ها این روزها بازنشسته شده است و راهی جبهه اوکراین می شود.

مجید سلطانی/اقتصاد ایران

فرانسه جزئیات برنامه خود برای انتقال جنگنده‌های داسو میراژ ۲۰۰۰ مازاد به اوکراین را اعلام کرده است. این جنگنده‌ها قبل از تحویل برنامه‌ریزی‌شده که در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۵ آغاز می‌شود، به قابلیت‌های جدید هوا به زمین مجهز خواهند شد. این جنگنده‌های بال دلتا قرار است دومین جنگنده ساخت غرب باشند که به اوکراین تحویل داده می‌شوند، پس از F-16 که اولین سری آن تابستان امسال به اوکراین رسید.

خیانت از اینجا شکل گرفتن

سباستین لکورنو، وزیر نیروهای مسلح فرانسه، در بیانیه‌ای که امروز در X (توئیتر سابق) منتشر شد، افزود که جنگنده‌های میراژ ۲۰۰۰ ابتدا به تجهیزات جدید دفاع الکترونیک مجهز خواهند شد و همچنین تغییرات نامشخصی برای انجام مأموریت‌های هوا به زمین روی آن‌ها اعمال خواهد شد. این کار در Cazaux در جنوب غربی فرانسه انجام خواهد شد. لکورنو همچنین اعلام کرد که آموزش خلبانان و مکانیک‌های اوکراینی همچنان ادامه دارد.

در ماه ژوئن امسال، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، طرح‌هایی برای انتقال تعداد نامشخصی از جنگنده‌های میراژ ۲۰۰۰-۵ به اوکراین اعلام کرد و “همکاری جدیدی” با شرکت سازنده داسو را توضیح داد. هنگامی که شایعات در مورد ارائه جنگنده‌های دست‌دوم میراژ ۲۰۰۰ به اوکراین برای اولین بار مطرح شد، مشخص نبود که این جنگنده‌ها از نسخه‌های مدرن‌تر میراژ ۲۰۰۰-۵F هستند که همچنان در حال خدمت هستند، یا از مدل‌های قدیمی‌تر میراژ ۲۰۰۰C، که آخرین آن‌ها در ژوئن ۲۰۲۲ بازنشسته شد.

هرچند جنگنده‌های میراژ ۲۰۰۰-۵F از مدل‌های قدیمی‌تر میراژ ۲۰۰۰C تبدیل شده‌اند، اما از توانمندی‌های بیشتری برخوردار هستند، هرچند که تقریباً به طور کامل به عملیات‌های هوا به هوا محدود می‌شوند.

رادار بهبود یافته

مهم‌ترین نقطه پیشرفت در میراژ ۲۰۰۰-۵F معرفی رادار RDY است، یک رادار پالس-دوپلر مکانیکی که توانایی شناسایی و شلیک از بالا به پایین دارد. در مقایسه با رادارهای RDM و RDI در میراژ ۲۰۰۰C، سیستم جدید قادر است تعداد بیشتری از اهداف را به‌طور هم‌زمان ردیابی کند تا ۸ هدف و همچنین دارای برخی از قابلیت‌های هوا به زمین است، که احتمالاً برای بهبودهایی که برای اوکراین برنامه‌ریزی شده است، حیاتی است. این رادار جدید با کابینی به‌روزشده که شامل سه نمایشگر رنگی چندمنظوره است، ترکیب شده است.

تسلیحات استاندارد برای دفاع هوایی میراژ ۲۰۰۰-۵F از خانواده موشک‌های هوا به هوای MICA است که دارای سرهای جستجوگر راداری یا مادون قرمز هستند. این توانمندی‌ها در کنار ارتقاء قابلیت‌های هوا به زمین، می‌توانند نقشی کلیدی در کمک به اوکراین در مقابله با تهدیدات هوایی و زمینی داشته باشند.

هنوز مشخص نیست که چه تسلیحات هوا به زمینی پس از ارتقاء میراژ ۲۰۰۰ اضافه خواهند شد، اما دو گزینه کاملاً مشهود وجود دارد. اولین گزینه، موشک کروز پنهان‌کار SCALP-EG است که بر روی نسخه‌های دیگر میراژ ۲۰۰۰ نیز ادغام شده و در حال حاضر توسط هواپیماهای اوکراینی Su-24 Fencer نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گزینه دوم، بمب هدایت‌شونده دقیق با کمک موشک Hammer است. اگرچه ادغام Hammer بر روی میراژ ۲۰۰۰ پیش از این گزارش نشده، این سلاح ساخت فرانسه نیز توسط اوکراین استفاده می‌شود و فرانسه وعده داده که تعداد قابل‌توجهی از این بمب‌ها را تحویل خواهد داد. این دو گزینه می‌توانند توانایی‌های حملات دقیق اوکراین را به میزان چشمگیری افزایش دهند و نقش مهمی در حملات هوا به زمین این کشور داشته باشند.

تجهیزات جدید دفاع الکترونیک که برای اوکراین وعده داده شده است، احتمالاً شامل سیستم ICMS Mk 2 باشد. این سیستم شامل گیرنده‌های هشدار راداری، جمینگ (اختلال‌گرها) و پرتاب‌کننده‌های چف و فلیر است که همگی به‌صورت داخلی نصب شده‌اند. این سیستم در مدل‌های صادراتی میراژ ۲۰۰۰-۵ یافت می‌شود، اما جنگنده‌های نیروی هوایی فرانسه از سیستم قدیمی‌تر و کم‌توان‌تری استفاده می‌کنند.

از سوی دیگر، نسخه نهایی صادراتی میراژ ۲۰۰۰-۹ از سیستم ICMS Mk 3 استفاده می‌کند که کاملاً دیجیتالی است و ممکن است برای اوکراین نیز یک گزینه باشد. قابلیت‌های ICMS Mk 3 شامل اولویت‌بندی و نمایش هشت هدف روی رادار با بالاترین اولویت برای خلبان است. این سیستم می‌تواند نقش مهمی در افزایش توان دفاعی هواپیماهای اوکراین در مقابل تهدیدات مختلف داشته باشد و به حفاظت مؤثرتر در برابر حملات راداری و موشکی کمک کند.

در حالی که به نظر می‌رسد جنگنده‌های میراژ ۲۰۰۰-۵F بازنشسته نیروی هوایی فرانسه، محتمل‌ترین گزینه‌ها برای تحویل به اوکراین باشند، امروز سباستین لکورنو فقط به میراژ ۲۰۰۰ اشاره کرد، در حالی که امانوئل مکرون از میراژ ۲۰۰۰-۵ صحبت کرد. این امکان وجود دارد که فرانسه تلاش کرده باشد تا میراژ ۲۰۰۰-۵ها را از کشورهای دیگر مانند یونان، قطر یا حتی تایوان، که از اپراتورهای صادراتی این نسخه هستند، به دست آورد.

چنین اقداماتی می‌تواند منابع بیشتری از این جنگنده‌ها را برای اوکراین فراهم کند، خصوصاً با توجه به نیاز اوکراین به افزایش ظرفیت‌های نیروی هوایی خود در مواجهه با تهدیدات مداوم این احتمال نشان می‌دهد که فرانسه ممکن است علاوه بر جنگنده‌های خود، به دنبال تقویت همکاری با کشورهای دیگر برای تسریع در انتقال جنگنده‌ها به اوکراین باشد.

موی دماغ کشورها شدن

یونان اخیراً برنامه‌هایی را برای بازنشسته کردن برخی از جنگنده‌های میراژ ۲۰۰۰-۵ خود اعلام کرده است، در حالی که ناوگان میراژ ۲۰۰۰-۵ قطر مدت‌هاست که بازنشسته شده و بارها با مشتریان مختلف، از جمله ارائه‌دهندگان هواپیمای رد ایر (نیروهای دشمن شبیه‌سازی شده) در ارتباط بوده، هرچند هیچ سفارش قطعی تا کنون ثبت نشده است. با توجه به برنامه‌های ارتقاء ناوگان میراژ و نیاز گسترده تایوان به جنگنده‌های دفاع هوایی، بعید است که تایوان بخواهد از جت‌های خود صرف‌نظر کند.

با در نظر گرفتن زمان‌بندی فعلی، به نظر می‌رسد که جنگنده‌ها احتمالاً از ذخایر نیروی هوایی فرانسه تأمین شوند. این امر ممکن است تا زمان تحویل تعداد بیشتری از جنگنده‌های داسو رافال، نیروی هوایی فرانسه را با کمبود جنگنده‌های دفاع هوایی مواجه کند. در حال حاضر، حدود ۳۰ فروند میراژ ۲۰۰۰-۵F در پایگاه لوکسوی در فرانسه مستقر هستند و یک یگان نیز در جیبوتی، در شاخ آفریقا، مستقر است.

انتقال این جنگنده‌ها به اوکراین می‌تواند نیاز فوری این کشور به جنگنده‌های دفاعی را تأمین کند، اما در عین حال فرانسه را در کوتاه‌مدت با چالش‌هایی در تأمین دفاع هوایی خود مواجه خواهد کرد.

فرانسه ممکن است تعدادی جنگنده میراژ ۲۰۰۰-۵F اضافی در انبار داشته باشد که می‌تواند آن‌ها را به اوکراین ارسال کند یا برای تقویت موجودی خود استفاده نماید. در مجموع، ۳۷ فروند میراژ ۲۰۰۰C به استاندارد ۲۰۰۰-۵F ارتقاء داده شده بودند، هرچند این ناوگان به دلیل تلفات دچار کاهش شده است.

در مورد اینکه اوکراین چه زمانی قادر خواهد بود از میراژ در نبرد استفاده کند، این مسئله بیشتر به پیشرفت آموزش خلبانان و تکنسین‌های اوکراینی که در حال حاضر تحت آموزش هستند، بستگی دارد. گزارش‌های رسانه‌های فرانسوی حاکی از آن است که فرانسه موافقت کرده است که آموزش ۲۶ خلبان اوکراینی را آغاز کند. ماه گذشته، نیروهای مسلح فرانسه اعلام کردند که اولین گروه از خلبانان اوکراینی آموزش خود را با جت آلفا در فرانسه به پایان رسانده‌اند. هرچند مشخص نیست که این خلبانان به سوی F-16 یا میراژ منتقل خواهند شد، اما با توجه به وضعیت کنونی، آموزش با میراژ ۲۰۰۰ منطقی‌تر به نظر می‌رسد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا