صدای جذاب جت جنگنده سوئدی زیبا و ویران کننده ساب ۳۹ گریپن!

جت جنگنده ساب 39 گریپن JAS 39 Gripen، یک جت جنگنده چندمنظوره مافوق صوت تک موتوره سبک با بال دلتا و پیکربندی کانارد است که توسط شرکت هوافضا و دفاع سوئدی Saab AB ساخته شده است.

به گزارش اقتصاد ایران، جت جنگنده ساب ۳۹ از سال ۱۹۹۶ در نیروی هوایی سوئد در خدمت بوده است. JAS 39 Gripen به طور کامل با استانداردهای ناتو مطابقت دارد.

تاریخچه جنگنده ساب ۳۹ گریپن

در اواخر دهه ۱۹۷۰، سوئد به دنبال جایگزینی ساب ۳۵ دراکن و ساب ۳۷ ویگن قدیمی خود بود. پیشنهادات اولیه شامل ساب ۳۸، که B3LA نیز نامیده می شود، به عنوان هواپیمای جنگنده و آموزشی و A 20 توسعه ای از ویگن بود که قابلیت هایی به عنوان هواپیمای جنگنده، تهاجمی و شناسایی دریایی دارد. چندین طرح خارجی نیز مورد مطالعه قرار گرفت، از جمله جنرال داینامیک اف-۱۶ فایتینگ فالکون، مک دانل داگلاس اف/ای-۱۸ هورنت، نورثروپ اف-۲۰ تایگرشارک و داسو میراژ ۲۰۰۰.

موتور مورد استفاده در این جت جنگنده Reaktionsmotor 12 (RM12) نام دارد که مشتق شده از جنرال الکتریک F404-400 است. موتور RM12 توسط شرکت سوئدی Volvo Aero تولید می شود که در سال ۲۰۱۲ به شرکت انگلیسی GKN Ltd فروخته شد.

جت جنگنده گریپن از رادار PS-05/A استفاده می کند که یک رادار پالس داپلر ۱۵۶ کیلوگرمی است که در حال حاضر بر روی مدل های A، B، C و D نصب شده است. رادار PS-05/A در باند ۸ تا ۱۰ گیگاهرتز کار می کند و دارای توان خروجی ۱ کیلووات (بیش از ۱۰ کیلووات حداکثر خروجی) است و می تواند به طور خودکار چندین هدف را در کره های بالا و پایین در زمین، دریا یا هوا در هر شرایط آب و هوایی شناسایی، مکان یابی و ردیابی کند.

همچنین رادارهای خانواده PS-05/A توسط اریکسون و با همکاری GEC-Marconi توسعه یافتند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا