عجیب ترین هرم های باستانی جهان را ببینید + تصاویر

تمدن های باستانی در سراسر جهان، سازه های عجیبی را در دل خود پنهان کرده اند که رازهای شان حتی بعد از گذشت قرن ها، ناگفته باقی مانده است.

به گزارش اقتصادایران، اگرچه نام هرم با مصر گره خورده است و رازهای جالب این سازه های باستانی هنوز هم ناگفته باقی مانده اما برخی از عجیب ترین هرم های باستانی جهان در نزدیکی مصر نیستند؛ خواه زیگورات باستانی چغازنبیل باشد یا زیگورات اور در عراق که زیبایی‌شناسی سومری را تداعی می‌کند، یا اهرام زیرزمینی چین، در واقع این سازه‌های باستانی به اندازه برادران شان در جیزه مصر شایسته توجه هستند.

۱) زیگورات چغازنبیل در ایران

زیگورات چغازنبیل یکی از کهن ترین و منحصر به فردترین سازه های ایران است که در حدود ۱۲۵۰ پیش از میلاد توسط «اونتاش ناپیرشا» فرمانروای عیلامی، برای یکی از خدایان باستانی به نام «اینشوشیناک» ساخته شده است.

مصالح اصلی به کار برده شده در اثر باستانی زیگورات دوراونتاش (چغازنبیل) خشت و گل است. همچنین برای محافظت از فرسایش خشت‌های به‌کار رفته در بنا از پوشش آجری استفاده زیادی شده است

نمای زیگورات با استفاده از هزاران آجر پخته و کتیبه‌دار تزئین شده است؛ آجرهای لعاب‌دار، ملات قیر، اندودهای گچی، تزئینات شیشه‌ای و گل میخ‌های سفالی از مصالح به کار رفته در این بنا هستند.

در مجموعه چغازنبیل، معابدی برای الهه‌های دیگر هم وجود دارد و به نظر می‌رسد قرار بوده معابد دیگری هم ساخته شود. اما فرمانروایان بعدی عیلامی، آن را ادامه ندادند. در مجموعه چغازنبیل همچنین مجموعه‌ای از مقابر سلطنتی مربوط به عیلام باستان وجود دارد.

گفتنی است چغازنبیل در روزگار خود، یک مرکز مذهبی و زیارتی بزرگ بوده است.

۲) اهرام تئوتی هوکان در مکزیک

شاید معروف ترین اهرام در نیمکره غربی در مکزیک فعلی واقع شده است. این اهرام پایه‌های بزرگی دارند اما به بلندی اهرام مصر نیستند. هرم خورشید – بزرگترین هرم در Teotihuacan و سومین هرم بزرگ در جهان، ۲۳۳ فوت ارتفاع دارد که تقریباً نصف ارتفاع هرم جیزه است.

Pyramid-of-the-Sun

همچنین بسیار جدیدتر از اهرام مصر است و ساخت آن در حدود ۱۰۰ سال بعد از میلاد مسیح (ع) آغاز شده است. در کنار آن، هرم ماه به همان اندازه جالب و گیرا است و بین سال های ۲۰۰ تا ۴۵۰ پس از میلاد ساخته شده است.

۳) اهرام تیکال در گواتمالا

اهرام تیکال در گواتمالا در یک محیط منحصر به فرد واقع شده است که در سراسر جنگل پراکنده شده اند. در این سایت میراث جهانی یونسکو، پنج معبد هرمی سنگ آهکی را خواهید دید که توسط مایاها برای احترام به خدایان شان ساخته شده است. آنها بین سال های ۴۰۰ تا ۹۰۰ پس از میلاد ساخته شدند و برای نزدیک به ۸۰۰ سال متروکه شدند.

Great-Jaguar-Temple-at-Tikal-National-Park

این بی توجهی قطعاً نشان می دهد که جنگل به تدریج سازه ها را در خود پنهان کرده است. بزرگترین هرم، ۲۱۳ فوت ارتفاع دارد. این مکان به عنوان یک مرکز تشریفاتی عمدتاً شامل کاخ‌ها، معابد و میدان‌های عمومی بود که بقایای آن‌ها هنوز هم قابل مشاهده است.

۴) هرم ال کاستیلو در برزیل

هرم ال کاستیلو سنگ بنای شهر گمشده Xunantunich است که یکی از بزرگترین شهرهای مایاها است که تا کنون ساخته شده و خود این هرم بر روی خط الراس روی رودخانه موپان قرار دارد. این هرم که ۱۳۰ فوت ارتفاع دارد و شهر اطراف آن که در حدود سال ۸۰۰ پس از میلاد ساخته شد، به عنوان مرکز تشریفاتی منطقه دره بلیز عمل می کرد. ال کاستیلو به خاطر روح ساکن در این هرم، یعنی “بانوی سنگی” معروف است.

El-Castillo-pyramid-in-Guatemala

۵) اهرام نوبی در سودان

بیش از ۲۵۰ هرم نوبی بین ۲۶۰۰ سال قبل از میلاد تا ۳۰۰ سال پس از میلاد در شهرهای باستانی Kerma, Napata, و Meroe ساخته شد. درست مانند اهرام مصر از آنها به عنوان اتاق دفن برای حاکمان نوبی و خانواده های آنها استفاده می شد. اگر چه از نظر ارتفاع شبیه به اهرام مصر است، اما اهرام نوبی پایه بسیار کوچکتری دارند و بسیار باریکتر هستند.

Pyramids-of-Meroe-north-in-Sudan

۶) اهرام چین

اهرام چین شاید بحث برانگیزترین نام باشد زیرا اصلا شبیه اهرام نیستند زیرا اهرام چینی به عنوان اتاق دفن امپراطورها از سلسله‌های چین، هان و تانگ استفاده می‌شوند، که عمدتاً در اطراف مناطق Luoyang و Xi’an واقع شده اند.

9536d214-a40e-4fb6-8f7f-6774f425bb65_961929bd

نمای بیرونی آنها از خاک، علف و درختان پوشیده شده است به طوری که آنها شبیه تپه ها و کوه ها هستند. همچنین محل ارتش سفالین است نیز در همین محل است که از مقبره ها محافظت می کند.

Terracotta-Army-in-Xian

۷) هرم بزرگ چولولا در مکزیک

درست مانند اهرام در چین، هرم چولولا در ایالت پوئبلا مکزیک به راحتی با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیست. این هرم با ۱۷۳ فوت ارتفاع بزرگترین هرم جهان است که حتی هرم بزرگ جیزه را تحت الشعاع قرار می دهد. این باعث می شود که توانایی پنهان ماندن آن حتی عجیب تر شود. این بنا توسط آزتک ها به عنوان معبد مورد استفاده قرار می گرفت.

Great-Pyramid-of-Cholula-Mexico (1)

۸) زیگورات اور در عراق

زیگورات اور یکی از قدیمی ترین سازه های هرمی جهان است که در اوایل عصر برنز در حدود ۲۱۰۰ سال قبل از میلاد ساخته شده است. این بنا در شهر سومری اور (عراق کنونی) برای پادشاه اور ساخته شد. این سازه طبقاتی۲۱۰ فوتی شامل سه لایه است که با پله هایی به هم متصل شده اند و به معبدی در بالا ختم می شود. این بنا در ابتدا قطعه ای از یک مجموعه معبد بزرگتر بود که به عنوان مرکز اداری شهر و زیارتگاهی برای خدای ماه بود.

Ziggurat-of-Ur-under-blue-cloudy-skies

زیگورات نشانه هایی از گذشته باستانی خود و همچنین آسیب های وارد شده در جنگ خلیج فارس را نشان می دهد. زیگورات چندین بار در طول قرن ها بازسازی شده است.

منبع: پارسینه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا