قدرت واقعی باکو در جنگ احتمالی با ایران+تصاویر

از شب گذشته حرف و حدیث های زیادی بر سر آذربایجان و کریدور زنگزور مطرح شد و این نگرانی به میان آمد که در صورت درگیری میان ایران و آذربایجان وضعیت نظامی و دفاعی ما چگونه خواهد بود.

مجید سلطانی/اقتصاد ایران

جنگ میان ایران و آذربایجان به شدت غیر قابل باور است به این دلیل که باکو توان ژئوپولیتیکی و نظامی مداخله با ایران را ندارد و هرگز خود را به دردسر نمی اندازد. آدمک رژیم کودک کش در بهترین حالت۲۰۰ هزار نیرو آماده دارد این در حالی است که ایران چیزی حدود ۶۰۰ هزار نیرو آماده و جنگ دیده دارد. باکو با نیروی هوایی ضعیف و زرهی آسیب پذیر تنها کاری که می تواند امید داشته باشد زدن مزرهای ایران است که آن را هم در صورت بقا شاید بتواند انجام دهد.

در قدم اول باید سرغ بررسی نیروی نظامی آذربایجان برویم و آن را موشکافی کنیم و از طرفی دیگر باید دید که این کشور با چه کشورهایی در ارتباط است و آیا می تواند پشتیبانی لجستیک را نیز داشته باشد.

 

نیروی زمینی و ادوات ترکیبی

نیروی زمینی آذربایجان با تجهیزات مدرنی سروکار دارد اسلحه سازمانی این کشور tavor  اسراییلی است ولی در ماموریت های مهم از m4  نیز استفاده می شود.البته اسلحه g3 هم در این ارتش وجود دارد که بازنسته شده است.

اسلحه های تک تیرانداز های امریکایی مانند رمینگتون ۷۰۰ و ام اس آر در حال خدمت به این کشور هستند که در نوع خود بهترین های این نوع از سلاح در جهان هستند

تیربار چینی پی کی هم آتشبار این ارتش است که تا کنون نبرد واقعی را تجربه نکرده است

موشک های ضد تانک هم بیشتر اسپایک اسرائیلی است که در کنار بی ۳۰۰ شکارچیان ماهری هستند و البته تعداد و نقش مهم کورنت روسی را نیز نباید فراموش کنیم.

زرهی تمام روسی

نیروی زمینی آذربایجان یک سپاه زرهی تمام روسی را اختیار دارد ۱۰۶۰ تانک روسی قرار است از خاک این کشور  و نیروهای پیشرو محافظت کنند. قسمت خوب ماجرا اینجاست که تیم زرهی روس ها در جنگ با اوکراین عملکرد افتضاحی داشتند.۲۰۰ دستنگاه تانک پیشرفته تی ۹۰ با آپشن فوق العاده شاه مهره زرهی این کشور هستند. ۷۵۷دستگاه  تی ۷۲ قرار است با ارتقای اولیه و نیمه پیشرفته هدفی مناسب برای راکت های ضد زره هستند.این تانک های کلاس اصلی نبرد اصلی میدان نبرد در طول جنگ های جهان عملکرد خوبی نشان ندادند و در سوریه و اوکراین به اسباب بازی برای آبرامز بدل شدند. تی ۵۵ ها را می توان تنها از توپ های قدرتمند آنها استفاده کرد و دلخش به این بود که در نبرد نزدیک اهداف را زیر آتش بگیرند.

 

نفربرهای زرهی روسی بی ام پی سری ۲ و ۳ با تعداد بالا و عملکرد ضعیف آنها در جنگ ایران و عراق و البته اوکراین این روزها شاید بیشتر آذربایجانی ها را نگران کند. این نفربر حتی حریف بردلی امریکایی نمی شود و در بسیاری از فیلم ها دیده شده که بدنه آن هم توان مقابله با گلوله های آتشین بردلی را ندارد. در مجموع ۱۸۱ نفر جنگی آماده زرم بی ام پی باید علاوه در جابجایی نیروها درگیری های متوسط را پوشش دهند. بی تی آر ۸۰ با تعداد ۳۰۰ عددی نفربر سبکی است که در کنار نفر چینی ام تی با تعداد ۴۰۰ عددی اتوبوس بعدی آذربایجانی ها هستند.این نفربرهای سبک با شنی و لاستیک ابتدایی حرفی برای گفتن در میدان نبرد ندارند.

 

موشک های بالستیک ضعیف تر از انتظار

آذربایجان با توجه به بودجه و وسعت کشور از موشک های بالستیک برد بلند بهره نمی برد و از فرم موشک های پرتاب مکرر استفاده می کند مانند سیستم TOS روسی که ساختار کاتیوشایی دارد.

در این وسط اسرائیلی ها موشک های بالستیک LAR  خود را به باکو فروخته اند شاید LYNX  از حیفا به باکو آمده باشد اما شارژ کردن و هزینه بر بودن آنها ترک ها را کمی بدخلق کرده است و خرید بدی برای آنها به ثبت رسیده است.

تعداد ۱۸ TOS  روسی

تعداد ۳۶ SMERCH  روسی

تعداد ۴۴ ساکاریا ترکیه ای

تعداد ۳۰ LAR  اسرائیلی

تعداد ۶ LYNX  اسرائیلی

تعداد ۶۳ GRAD  چینی

 

توپخانه هایی خودکششی تلفیقی و هویتزر

ارتش آذربایجان از توپ های خود کششی متنوع استفاده می کند مانند FIRTINA  از ترکیه که بالاترین عدد یعنی ۳۶ عراده را دارا است. اتمس ۲۰۰۰ از اسرائیل با تعداد محدود ۶ و MSTA روسی با تعداد ۱۶ عراده گزینه خوبی برای هر ارتش است. آکاتززیای چینی هم با تعداد بالای ۳۶ عراده از جمله تیم آتشبار آذربایجانی ها است . ترک ها در کنار این توپ ها ۲۴۰ هویتزر هم دارند از که ۸۵ میلیمتری تا ۱۵۲ است.

 

نیروی هوایی ضعیف و مرموز

باکو نشین ها نیروی هوایی به مراتب ضعیفتری از کشور ما دارند چه از نظر کیفی و چه از نظر کمی . کل جت های جنگی این کشور ۵۲ فروند است که از این تعداد ۳۸ فروند سوخو ۲۵ است یعنی عملا میگ ۲۹ هایی که باقی مانده اند ظرفیت حفاظت از آسمان آذربایجان را دارند. تصور کنید ۱۴ فروند جنگنده مولتی رل از کل آذربایجان حفاظت می کنند که قسمت عمده این تعداد به سمت باکو گرایش دارند. البته نباید فراموش کرد که ۲۴ فروند جی۱۷ پاکستانی هم سفارش باکو است که تحویل نشده است .

در بحث بالگردهای تهاجمی هم پدر بزرگ روسی یعنی میل ۲۴ قرار است محافظت هوایی نزدیک داشته باشد که با توجه به چابک نبودن خیلی نمی تواند کمک شایانی به زرهی ها بکند و البته می تواند با پر بودن لانچرها تهدیدی قوی برای زرهی های لب مرز باش باشد.

بیشترین بدنه نیروی هوایی آذربایجان ترابری است و تنها پهپادهای اسرائیلی هرمس و شای بیرقدار ترک بتوانند کاری برای باکو انجام دهند.تعداد بیرقدار های ترک محرمانه است ولی هرمس ها از ۱۰ فروند تجاوز نمی کند.

 

سیستم پدافندی امتحان نشده

آذربایجان سیستم دفاعی و پدافندی قابل قبولی ندارد و شاید جز اس ۳۰۰ و باراک اسرائیلی نمی تواند روی هیچ سامانه دفاعی تمرکز کند و این همه رجزخوانی برای کشوری مانند ایران بیشتر شبیه یک شوخی است.

سامانه بوک روس ها هم در اوکراین حرفی برای گفتن نداشته و بارها مورد اصابت پهپادی قرار گرفته است. این باکو با این سیستم دفاعی تنها به یک کشور آسیب پذیر و شوخ طبع در صنعت نظامی است.

کشورهای حامی باکو

معمولا کشورها زمانی که وارد مهلکه جنگ می شوند چشم امیدشان به سایر کشورها برای کمک است و البته این کمک باید در بلند مدت باشد زیرا نشان نمی دهد که در چه زمانی و در چه حالتی نبرد به پایان می رسد. شاید خیلی ها در نبرد اوکراین و روسیه آنرا یک تهدید جزئی مرزی می دانستند ولی امروز کل جهان درگیر این تنش شده است.

ترکیه شاید  به علت فرهنگ و زبان نزدیک به باکو محتمل ترین گزینه در صورت جنگ باشد اما اگر طرف ایران باشد هرگز ترک ها خیانت نمی کنند و خود را درگیر تنش های مرزی و داخلی نخواهند کرد. ایران در صورت تنش توانایی این را دارد که با توجه به هم مرز بودن امنیت کشورهای متخاصم و همسایه را نابود کند. کشور دیگه پاکستان است که البته این کشور بیشتر از ترکیه مراقب است و هم فکر بودنش با ایران آنرا از این کار منصرف می کند پاکستان بیشتر باکو را یک مشتری می بینید و خیلی تره برای آن خورد نمی کند.

کشور مهم و اصلی رژیم جعلی اسرائیل  است که بیشتر از همه دوست دارد با ایران ماجراجویی کند و البته از نبرد مستقیم هم واهمه دارد. اسرائیلی ها باکو را طعمه قرار می دهند و هرازچندگاهی سعی دارند که ایران را تحریک کنند. در صورت جنگ مستقیم اسرائیل فرصت اولیه را برای کمک نخواهد داشت که به باکو کمک ارسال کند و حمله مستقیم نظامی را با توجه به حضور حزب الله و یمن در بیخ گوش خود انجام نمی دهد. این در حالی است که مداخله آنها به منزله نقض مستقیم ودخالت علنی خواهد بود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا