قیمت لحظه ای آهن آلات | قیمت امروز آهن آلات در بازار

قیمت انواع آهن آلات صنعتی و ساختمانی (میلگرد، تیرآهن، پروفیل و ورق سیاه)، در جداول قیمت این صفحه به صورت روزانه، به‌روزرسانی می‌شود.

رونق بازار آهن‌آلات تنها در صورتی حاصل می‌شود که فاصله‌ای میان قیمت بازار و بورس‌کالا نباشد. عواملی چون رفع قطعی برق، افزایش مواد اولیه تولید، رفع موانع صادرات و واردات همه از جمله مواردی هستند که در تنظیم و تعادل بازار آهن و فولاد نقشی مهم ایفا می‌کنند.

با توجه به نوسانات نرخ ارز، قیمت آهن (میلگرد، تیرآهن، انواع پروفیل‌ها و سایر محصولات آهنی و فولادی) به صورت لحظه‌ای در حال تغییر است. برای اطلاع از جدیدترین قیمت‌‌های آهن آلات و خرید مطمئن، به سایت آهن آنلاین مراجعه کنید.

 

 

«آهن آلات، شامل مجموعه گسترده‌ای از محصولات فولادی مانند میلگرد، تیرآهن، انواع ورق، انواع پروفیل آهن و… است که کاربردهای فراوانی در ساخت ساختمان‌ها و سازه‌های فلزی دارند. این محصولات براساس استانداردهای مختلفی نظیر ASTM، DIN و EN تولید می‌شوند. قیمت آهن آلات تابع فاکتورهای متعددی از جمله نوع، ابعاد، ضخامت، کارخانه تولیدکننده، نرخ ارز، شرایط بازار و … است. این امر سبب نوسانات دائمی قیمت روز آهن تولیدکنندگان مختلف می‌شود؛ به گونه‌ای که شاهد تفاوت‌های قابل توجه در قیمت‌ها خواهیم بود.»

پیشگامی نوسانات قیمت میلگرد نسبت به سایر محصولات آهنی

محصول میلگرد، از جمله پرکاربردترین مقاطع فولادی به‌حساب می‌آید که در مصارف ساختمانی به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرد و در انواع مختلف تولید می‌شود. بررسی قیمت میلگرد در بازار، با توجه به ابعاد، قطر، کیفیت، کارخانه تولیدکننده، استاندارد و سایز تعیین می‌شود. همچنین این بررسی به‌علت اهمیت وجود میلگرد در صنایع مختلف کشور و اثر آن بر هزینه تمام شده ساخت‌وساز، بسیار مهم است.

«میلگرد از طریق فرآیندهای ذوب وریخته‌گری در کوره‌هایی با دمای ۱۰۰۰ تا ۱۴۰۰ درجه سانتی‌گراد تولید می‌شوند. قطر میلگرد معمولاً بین ۶ تا ۵۰ میلی‌متر و بسته به نوع کاربری، طول آن ۶ تا ۱۲ متر است. وزن میلگردهای شاخه ۱۲ تولیدکنندگان مختلف در سایزهای ۸ تا ۳۶ میلی‌متر معمولا بین ۵ تا ۹۶ کیلوگرم است. استانداردهای رایج برای میلگرد شامل ASTM A615/A615M و BS 4449/2005 هستند که خواص مکانیکی و شیمیایی آن را مشخص می‌کنند. قیمت میلگرد بسته به سایز، مشخصات فیزیکی (مانند قطر، طول و وزن)، استاندارد و بازارهای مختلف متفاوت است و تحت تأثیر عوامل اقتصادی و صنعتی متغیر است.»

نبض قیمت تیرآهن

تیرآهن، یکی از انواع محصولات فولادی است که به‌صورت شاخه‌ای و بلند تولید شده و ظاهر آن شبیه حروف انگلسی H و I است. این محصول معمولادر پل‌ها، طول ساختمان‌ها، سد‌ها و سازه‌های فلزی استفاده می‌شود. این نوع فولاد به‌علت قابلیت انعطاف‌پذیری، طول عمر بالا و همچنین مقاومت فوق‌العاده‌ای که دارد، برای استفاده در سازه‌هایی که بار بسیار سنگینی را تحمل می‌کنند، مناسب است.

از سوی دیگر، تیرآهن از مهم‌ترین نهاده‌های تولید ساختمانی به‌حساب می‌آید که به دو دسته صنعتی و ساختمانی تقسیم می‌شود. این محصول آهنی، از پرکاربردترین مقاطع فولادی است که معمولا در سایزهای ۱۲ الی ۳۰ میلی‌متر و در طول ۱۲ متر در بازار عرضه می‌شود. همچنین، پرفروش‌ترین سایز تیرآهن یعنی سایز ۱۴، با کوچک‌ترین نوسانات در بازار دچار تغییر قیمت می‌شود. این محصول به‌طور متنوع و با استاندارد‌های متفاوت تولید می‌شود که براساس این استاندارد‌ها، قیمت تیرآهن در هر شاخه یا در هر کیلوگرم تعیین می‌شود.

«تیرآهن‌ها مقاطع طویل فولادی به شکل I و H هستند و نقش اساسی در اسکلت‌بندی سازه‌ها ایفا می‌کنند. تنوع در ابعاد، شکل ظاهری و ضخامت، از جمله مشخصات بارز تیرآهن است. تیرآهن‌های IPB، INP و IPE از رایج‌ترین نمونه‌های این محصول به شمار می‌آیند. سایز تیرآهن معمولا بین ۱۲ تا ۳۰ میلی‌متر، ارتفاع بین ۱۲۰ تا ۳۰۰ سانتی‌متر، عرض بال ۶۴ تا ۱۵۰ سانتی‌متر، ضخامت جان بین ۴.۴ تا ۷۱ میلی‌متر و ضخامت بال بین ۶.۳ تا ۱۰.۷ میلی‌متر است. همچنین وزن هر شاخه ۱۲ متری تیرآهن تولیدکنندگان مختلف بین ۱۲۴ تا ۵۰۶ کیلوگرم است. قیمت تیرآهن به طور مستقیم به ابعاد، شکل، استاندارد و برند آن بستگی دارد. فرآیند تولید تیرآهن نیز شامل مراحل ذوب آهن، نورد گرم، برش و بازرسی نهایی است.»

نوسانات قیمت پروفیل

پروفیل، به انواع قوطی‌های آهنی و فولادی اطلاق می‌شود که به دو روش نورد گرم و نورد سرد تولید می‌شود. قیمت پروفیل در کشور به‌طور دائم در حال نوسان است که همین مساله می‌تواند موجب ایجاد محدودیت در فروش شود.

شرایط امروز صنعت فولاد و آهن، حاکی از وجود چالش‌های جدی در بخش تولید است. از سوی دیگر رکود در بخش تقاضا و رشد هزینه‌های تولید سبب شده است تا مشکلاتی در تامین مواد اولیه برای تولیدکنندگان به وجود بیاید این امر نوسانات جدی را در قیمت محصولاتی چون آهن، پروفیل و سایر محصولات ایجاد می‌کند. در نهایت منجر به کاهش تولید شده و به تعطیلی برخی واحدهای تولیدی می‌انجامد.

«پروفیل آهن نوعی محصول فولادی توخالی با مقطع مستطیل یا مربع است که از طریق خم کردن و جوشکاری ورق‌های نورد گرم با گریدهای ST37، ST44 و ST52 تولید می‌شود و به‌دلیل استحکام و کیفیت بالا کاربردهای زیادی در صنایع مختلف از جمله ساختمان‌سازی، خودروسازی، کشتی‌سازی و… دارند. قوطی آهن اغلب در ضخامت‌های ۰.۵ تا ۶ میلی‌متر در سایزهای مختلف در بازار موجود است که طول آن‌ها بین ۶ تا ۱۲ متر است.  بازار پروفیل و قوطی آهن این روزها تغییرات سریعی را تجربه می کند و توجه صنعت ساختمان را به خود جلب کرده است؛ زیرا تغییرات قیمت پروفیل آهن می‌تواند تاثیرگذاری زیادی در هزینه پروژه‌های ساختمانی و عمرانی داشته باشد. به همین دلیل تصمیم گیری درست نیازمند اطلاعات دقیق و به روز از قیمت قوطی آهن است تا به مدیران پروژه ها این اطمینان را دهد که بهترین تصمیم مالی را برا پروژه خود اتخاذ نموده اند.»

ورق سیاه ارزان‌تر از سایر ورق های آهنی

ورق‌سیاه به‌عنوان یک محصول اساسی و مهم به‌منظور تولید انواع پروفیل، برای فعالان صنعت فولاد و آهن‌آلات اهمیت زیادی دارد. به‌همین‌جهت قیمت ورق سیاه و نوسانات آن نقش مهمی در تصمیم‌گیری خریداران می گذارد.

قابل ذکر است مواد اولیه تولید ورق سیاه، گندله و شمش است، این مواد اولیه با دمای ۱۱۰۰ درجه سانتی‌گراد در کوره‌های قوس الکتریکی ذوب می‌شود و با تغییر آلیاژهای به‌کاررفته در مواد اولیه، انواع ورق آهنی با گریدهای متفاوتی تولید می‌شود. گفتنی است که هزینه ورق سیاه نسبت به سایر ورق‌های آهنی پایین‌تر است.

«ورق سیاه (Hot Rolled Sheet)، اغلب از فولاد کربن به روش نورد گرم در دمای بالای ۱۰۰۰ درجه سانتی‌گراد براساس استانداردهای ASTM A36 و EN 10025 تولید می‌شود، همچنین براساس کاربری به دو نوع صنعتی (ST52) و معمولی (ST37) تقسیم می‌شوند. ورق‌های آهنی به دو صورت شیت و رول در بازار به فروش می‌رسند. ورق‌های رول (کویل یا کلاف)، معمولا ضخامتی بین ۱.۵ تا ۱۵ میلی‌متر و عرض بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ میلی‌متر دارند. ورق سیاه فابریک (شیت) در ضخامت‌های بیشتر از ۱۵ میل تولید می‌شوند. قیمت ورق سیاه به عوامل مختلفی مانند ضخامت، ابعاد، کیفیت، استاندارد، برند و نوسانات بازار فولاد بستگی دارد. به طور کلی، قیمت ورق سیاه با ضخامت بیشتر و کیفیت بالاتر از قیمت ورق‌های نازک‌تر بیشتر است.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا