مرگبارترین سوانح هوایی جهان+تصاویر

مرگبارترین حادثه در تاریخ هوانوردی که حدود 583 مسافر در آن کشته شدند. این حادثه پس از آن رخ داد که کاپیتان هواپیما به اشتباه تصور می کرد که از پرواز خارج شده است.

مجید سلطانی/اقتصاد ایران

 

در ۳۰ سال گذشته، جهان شاهد ۷۲۰ سانحه هوایی بوده است که در این کشور بیشترین تلفات ناشی از تصادفات در این کشور کوهستانی است. این وضعیت با یک سانحه هوایی اخیر در نپال بدتر شد و حداقل ۶۹ نفر از ۷۲ مسافر در پرواز ۶۹۱ خطوط هوایی یتی جان خود را از دست دادند. این سومین فاجعه مرگبار هوایی نپال در سه دهه اخیر بوده است.

به طور کلی، نپال از بین ۲۰۷ کشور بر اساس تعداد سقوط هواپیما با ۵۲ سانحه هوایی، رتبه ۳۳، هند با ۹۹ سانحه هواپیما در رتبه ۱۳، و ایالات متحده با ۱۵۷۸ سانحه هواپیما در صدر فهرست قرار دارد و پس از آن روسیه (۴۶۴ سانحه هواپیما) قرار دارد. و کانادا (۳۶۹ سقوط هواپیما) در ۳۰ سال. این مقاله مرگبارترین حوادث، سقوط و حملات هواپیما در جهان را مورد بحث قرار می دهد.

۱. فاجعه فرودگاه تنریف (۱۹۷۷)

مرگبارترین حادثه در تاریخ هوانوردی که حدود ۵۸۳ مسافر در آن کشته شدند. این حادثه پس از آن رخ داد که کاپیتان هواپیما به اشتباه تصور می کرد که از پرواز خارج شده است. این منجر به حوادث غم انگیز دیگری نیز شد، مانند پروازهای Pan Am 1736 و KLM 4805 از فرودگاه گران کاناریا در اسپانیا به دلیل انفجار در فرودگاه به فرودگاه تنریف منحرف شدند و از آنجایی که هوا نیز مه آلود بود، رادار زمینی وجود نداشت، بنابراین ، پان ام ۱۷۳۶، بوئینگ ۷۴۷ و KLM 4805 با یکدیگر برخورد کردند.

۲. پرواز ۱۷ هواپیمایی مالزی (۲۰۱۴)

این یک سانحه بزرگ هواپیمایی بود که در ۱۷ ژوئیه ۲۰۱۴ رخ داد. پرواز ۱۷ خطوط هوایی مالزی (MH17/MAS17) یک پرواز مسافربری برنامه ریزی شده از آمستردام به کوالالامپور بود که هنگام پرواز بر فراز شرق اوکراین سرنگون شد. ۲۸۳ مسافر و ۱۵ خدمه هواپیما کشته شدند. تماس این هواپیما با هواپیمای بوئینگ ۷۷۷-۲۰۰ER در حدود ۵۰ کیلومتری مرز روسیه و اوکراین از بین رفت و قطعاتی از هواپیما در نزدیکی تورز در استان دونتسک اوکراین که در ۴۰ کیلومتری مرز بود فرود آمد. منطقه ای که سقوط در آن رخ داد توسط شبه نظامیان خلق دونباس در جریان نبرد در شاختارسک رایون، بخشی از جنگ جاری در دونباس، اداره می شد. این دومین سقوط هواپیمای خطوط هوایی مالزی در سال ۲۰۱۴ پس از پرواز ۳۷۰ در ۸ مارس بود.

۳. پرواز ۱۸۲ ایر ایندیا (۱۹۸۵)

این حادثه در ۳ خرداد ۸۵ با ۳۲۹ کشته به وقوع پیوست. این به عنوان مرگبارترین حمله تروریستی در نظر گرفته می شود که شامل یک هواپیما در آن زمان می شد، پرواز ۱۸۲ ایر ایندیا در سواحل ایرلند هنگام پرواز از تورنتو به سحر بین المللی در هند سقوط کرد. یک بمب در محموله تروریست سیک کانادایی که بر فراز اقیانوس اطلس منفجر شد، قرار داده شد. گفته می شود مسافر مسئول “ام سینگ” است که خود را با یک چمدان در پرواز چک کرد اما سوار نشد. از سوی دیگر، بمب دومی که قرار بود پشت سر هم در یک پرواز متفاوت منفجر شود، در اوایل ساختمان ترمینال فرودگاه ناریتا، ژاپن منفجر شد. پس از بررسی، مشخص شد که بمب گذاری در پرواز ۱۸۲ نارسایی های متعددی در فرآیندهای امنیتی در کانادا داشته که منجر به حمله تروریستی شده است.

۴. پرواز ۱۲۳ خطوط هوایی ژاپن (۱۹۸۵)

این به عنوان فاجعه هواپیمایی کوه اوسوتاکا نیز شناخته می شود. پرواز ۱۲۳ خطوط هوایی ژاپن یک پرواز مسافربری داخلی ژاپن ایرلاینز بود که قرار بود از فرودگاه هاندا توکیو به فرودگاه بین المللی اوزاکا، ژاپن برود. هواپیما از حریم هوایی توکیو خارج شده بود و به ارتفاع ۲۴۰۰۰ پایی رسیده بود که اولین تماس های مضطرب از سوی خلبان هواپیما شنیده شد که از کاهش ارتفاع و بعداً مشکل در کنترل هواپیما خبر داد. سپس، هواپیما تا حدود ۱۰۰۰۰ پایی سقوط کرد و خلبان به سیگنال‌های پریشانی خود ادامه داد و درخواست کرد که به فرودگاه توکیو تغییر مسیر دهد. اما حدود ۴۵ دقیقه پس از برخاستن، هواپیما به کوه تاکاماگاهارا در نزدیکی کوه اوسوتاکا سقوط کرد، از این رو نام فاجعه را به خود اختصاص داد.

۵. پرواز ۷۶۳ عربستان سعودی و پرواز ۱۹۰۷ خطوط هوایی قزاقستان (۱۹۹۶)

مرگبارترین برخورد هوایی در ۱۲ نوامبر ۱۹۹۶ رخ داد که به عنوان برخورد هوایی چرخی دادری بر فراز روستای چرخی دادری در غرب دهلی نو در هند شناخته می شود. هواپیماهای شرکت هواپیمایی عربستان سعودی پرواز ۷۶۳ بود که از دهلی به ظهران (در عربستان سعودی) پرواز می کرد و یک پرواز ۱۹۰۷ خطوط هوایی قزاقستان که از چیمکنت قزاقستان به دهلی پرواز می کرد. این سانحه هوایی باعث کشته شدن ۳۴۹ سرنشین هر دو هواپیما شد و این مرگبارترین سانحه هوایی جهان و مرگبارترین سانحه هوایی در هند و سومین حادثه مرگبار هواپیما در تاریخ هوانوردی است.

۶. برخورد نیویورک (۱۹۶۰)

یک برخورد مرگبار هواپیما در کل نیویورک تاثیر گذاشت و دست کم ۱۲۸ مسافر و شش نفر از ناظران روی زمین کشته شدند. این برخورد بین داگلاس دی سی-۹ خطوط هوایی یونایتد و لاکهید ال-۱۰۴۹ ترانس ورلد ایرلاینز (TWA) در ۱۶ دسامبر ۱۹۶۰ رخ داد. اکنون با نام فرودگاه جان اف کندی شناخته می شود. بنابراین، به محض نزدیک شدن به شهر، به هواپیمای خطوط هوایی یونایتد گفته شد که در ارتفاع ۵۰۰۰ فوتی بر فراز پرستون، نیوجرسی، الگوی نگه داشتن آن را در پیش بگیرد تا زمانی که بتواند برای Idlewild (محل فرود او) خلاص شود و به هواپیمای TWA گفته شد که بماند. در ۶۰۰۰ فوت بر فراز لیندن، نیوجرسی، تا زمانی که برای فرود در لا گاردیا آزاد شد. در حالی که در هوا بود، یکی از کنترل‌کننده‌های هوا در لا گواردیا ناگهان به خلبان TWA گفت که او در نزدیکی سمت راست خود ترافیک جت (هواپیما دیگری) دارد، اما هیچ پاسخی دریافت نکرد. در همان زمان، خطوط هوایی یونایتد به Idlewild گفت که در ارتفاع ۵۰۰۰ فوتی است. از برج دستور فرود داده شد اما هیچ پاسخی دریافت نکرد و در بروکلین سقوط کرد.

۷. پرواز ۶۵۵ ایران ایر (۱۹۸۸)

یک شرکت هواپیمایی غیرنظامی که از تهران به دبی پرواز می کرد در ۱۲ تیر ۱۳۶۷ سرنگون شد و ۲۹۰ کشته برجای گذاشت. این پرواز توسط موشک های زمین به هوا شلیک شده از رزمناو نظامی ایالات متحده یو اس اس وینسنس سرنگون شد و همه سرنشینان آن شهید شدند. این پرواز در حریم هوایی ایران و بر فراز آب های سرزمینی ایران در مسیر پرواز معمولی خود بود، اما طبق گفته دولت آمریکا، رزمناو یو اس اس وینسنس آن را با یک هواپیمای جنگنده اف-۱۴ ای تامکت اشتباه گرفت. خدمه این ناو آمریکایی قبل از شلیک ۱۰ بار تلاش کردند با فرکانس های رادیویی نظامی و غیرنظامی با پرواز ایران ایر تماس بگیرند و در صورت عدم پاسخگویی اقدام به تیراندازی کردند. در سال ۱۹۹۶، ایالات متحده و ایران در دیوان دادگستری بین‌المللی به توافقی رسیدند که دادگاه بین‌المللی «تاسف عمیق خود را از تلفات جانی» ابراز کرد، اما هیچ مسئولیت قانونی را قبول نکرد. ایالات متحده با پرداخت ۲۱۳۱۰۳.۴۵ دلار به ازای هر مسافر موافقت کرد.

۸. برخورد هوایی میانی گرند کانیون (۱۹۵۶)

اولین سانحه هوایی ویرانگر که در دهه ۱۹۵۰ اتفاق افتاد (۳۰ ژوئن ۱۹۵۶) که در آن ۱۲۸ سرنشین هواپیما کشته شدند. در این حادثه یک فروند هواپیمای داگلاس دی سی-۷ خطوط هوایی یونایتد با یک هواپیمای لاکهید ال-۱۰۴۹ خطوط هوایی ترانس ورلد در آریزونا برخورد کرد. این دو هواپیمای مسافربری در ارتفاع ۲۱۰۰۰ پایی بر فراز گرند کانیون به هم رسیدند و هر دو هواپیما را به سمت پرتگاه پرتاب کردند. هیچ ضبط کننده پرواز، هیچ شاهد، هیچ سوابق راداری و هیچ بازمانده‌ای وجود نداشت و یکی از ناپذیرترین مکان‌های سقوط در تاریخ هوانوردی تجاری بود. تشخیص اینکه دقیقاً چه اتفاقی افتاده و چرا برای بازرسان غیرممکن شد، اما با کمک تحلیل‌های پزشکی قانونی به این نتیجه رسیدند که این حادثه تقصیر هیچ یک از خدمه نبوده، بلکه سیستم کنترل ترافیک هوایی است که به طور فزاینده‌ای قادر به تضمین آن نیست. ایمنی تعداد فزاینده هواپیماهایی که بر فراز ایالات متحده پرواز می کنند.

۹. پرواز ۱۹۱ خطوط هوایی آمریکا (۱۹۷۹)

پرواز ۱۹۱ خطوط هوایی امریکن یک پرواز مسافربری منظم بود که توسط خطوط هوایی امریکن انجام می شد و از فرودگاه بین المللی اوهار در شیکاگو به فرودگاه بین المللی لس آنجلس پرواز می کرد. اتفاقی که افتاد این بود که یک مک دانل داگلاس DC-10-10 که برای این پرواز در ۲۵ می ۱۹۷۹ استفاده می شد، در چند لحظه پس از برخاستن از باند ۳۲R در شیکاگو با جدا شدن موتور سمت چپ آن سقوط کرد. ۲۵۸ مسافر و ۱۳ خدمه در هواپیما بودند که به همراه دو نفر روی زمین کشته شدند و این یکی از مرگبارترین سانحه هوایی در ایالات متحده بود.

۱۰. پرواز یونایتد ۲۳۲ (۱۹۸۹)

پرواز یونایتد ۲۳۲ در ۱۹ ژوئیه ۱۹۸۹ از دنور به مقصد شیکاگو حرکت کرد اما موتور دم منفجر شد. خلبانان تمام کنترل پرواز را از دست دادند. شانس چنین شکستی یک در میلیارد بود و همچنین شانس بقا حتی بدتر بود. با این حال، به طور معجزه آسایی یک نمایش بی‌سابقه مهارت و نبوغ توسط خلبانان همراه با یک واکنش هماهنگ عالی توسط ارتشی از امدادگران در زمین، ۱۸۴ نفر از ۲۹۶ نفر را نجات داد. این تلاش‌های خلبان بوده است که جان بسیاری را نجات داده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا