مطالبه جدی والدین؛ تدریس خوب توسط معلمان

مجموع نمرات دانش‌آموزان در امتحانات نهایی خرداد امسال به ۱۰.۹۸ رسید؛ وزیر وقت آموزش‌وپرورش از افزایش نیم نمره‌ای معدل دانش‌آموزان خبر می‌داد اما این افزایش ناشی از عملکرد بهتر است یا طراحی آسان‌تر سؤالات؟

به گزارش اقتصادایران، با اعلام شدن نتایج امتحانات نهایی خرداد ۱۴۰۳ باز هم نمرات پایین دانش‌آموزان کشور تکرار شد.

امتحانات نهایی هم‌اکنون به عنوان یکی از معیارهای اصلی برای سنجش وضعیت کیفیت آموزش در مدارس ایران شناخته می‌شود.

واکنش شهید رئیسی به نمرات پایین دانش‌آموزان

نمرات پایین دانش‌آموزان در امتحانات خرداد ۱۴۰۲ با واکنش‌های بسیاری همراه شد تا جایی که شهید ابراهیم رئیسی در واکنش به نمرات ضعیف دانش‌آموزان کشور از وزارت آموزش و پرورش خواست دلایل آن را بررسی و ارائه کند.

افزایش نیم نمره‌ای نمرات؛ سؤالات آسان یا عملکرد بهتر؟!

با این حال افزایش نیم نمره‌ای معدل دانش‌آموزان در امتحانات نهایی خرداد ۱۴۰۳ موضوعی بود که رضا مراد صحرایی؛ وزیر سابق آموزش و پرورش آن را به عنوان یک نکته درخشان در کارنامه عملکرد وزارت آموزش و پرورش می‌دانست.

در این مطلب به بررسی واقعیت‌هایی از این موضوع پرداخته‌ایم که آیا اساساً افزایش نیم نمره‌ای معدل دانش‌آموزان را می‌توان به عنوان یک دستاورد تلقی کرد؟

در امتحانات نهایی خرداد ۱۴۰۳ در مجموع نمرات پایه دهم در سه رشته ریاضی، تجربی و انسانی ۱۱.۵۹، پایه یازدهم ۱۰.۶۲ و پایه دوازدهم ۱۰.۹۸ است.

در رشته علوم تجربی میانگین نمرات در خرداد ۱۴۰۳ از ۱۱.۲۳ به ۱۲ رسید. در رشته علوم ریاضی میانگین نمرات از ۱۰.۷۹ به ۱۱.۸۲ و در رشته انسانی از ۸.۷۵ به ۹.۱۳ رسید و در مجموع نمرات دانش‌آموزان از ۱۰.۲۶ به ۱۰.۹۸ رسیده است.

دانش‌آموزان , مدارس دولتی , مرکز پایش و سنجش وزارت آموزش و پرورش ,

میانگین نمرات ۱۰.۹۸

محسن زارعی؛ رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم گفت: عملکرد دانش‌آموزان در امتحانات نهایی امسال نسبت به سال گذشته بهتر بود، در رشته علوم تجربی میانگین نمرات از ۱۱.۲۳ به ۱۲ رسید. در رشته علوم ریاضی میانگین نمرات از ۱۰.۷۹ به ۱۱.۸۲ و در رشته انسانی از ۸.۷۵ به ۹.۱۳ رسید و در مجموع نمرات دانش‌آموزان از ۱۰.۲۶ به ۱۰.۹۸ رسیده است.

وی ادامه داد: در مجموع در رشته انسانی ۰.۳۸، تجربی ۰.۷۷ و ریاضی ۱.۰۳ افزایش میانگین نمرات را نسبت به سال گذشته داشتیم و در مجموع سه رشته نیم نمره نمرات افزایش داشت.

وی درباره اینکه آیا افزایش نیم نمره‌ای معدل دانش‌آموزان در امتحانات نهایی خرداد ۱۴۰۳ به دلیل تأثیر مثبت مصوبه کنکوری است یا نوع طراحی سؤالات آسان‌تر از سال گذشته بوده است؟ گفت: می‌توان گفت که افزایش نمرات به دلیل نوع طراحی سؤالات بوده است اما از دانش‌آموزان سوال بپرسید که آیا سؤالات نسبت به سال گذشته آسان‌تر بوده است یا خیر.

وی در واکنش به این موضوع که دانش‌آموزان می‌گفتند، سؤالات امتحانات نهایی خرداد امسال زیاد دشوار نبوده است، عنوان کرد: ادعای بر خلاف این هم وجود دارد اما ما موظفیم سؤالات امتحانات نهایی را استاندارد طراحی کنیم، نه دشوار.

زارعی ادامه داد: سال گذشته چارچوب طراحی سؤالات به صورت مکتوب در اختیار دانش‌آموزان قرار نگرفت اما امسال این چارچوب در اختیار آنها قرار گرفت و دانش‌آموزان می‌دانستند، امتحانات نهایی به چه صورت است.

مطالبه جدی والدین؛ تدریس خوب توسط معلمان

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: احساس می‌کنم مدارس سال گذشته هنوز کتاب درسی را مبنا قرار نداده بودند و امسال کتاب درسی بیشتر مبنای کار قرار گرفت و به امتحانات نهایی توجه بیشتری شد البته یکی از دلایل افزایش معدل هم تلاش بیشتر دانش‌آموزان است.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون مطالبه والدین از معلمان تدریس خوب کتاب‌های درسی است، درباره برنامه‌ریزی‌ها برای ارتقای نمرات دانش‌آموزان بیان کرد: تحلیل‌ نمرات دانش‌آموزان به صورت درس به درس انجام می‌شود و بررسی می‌کنیم که دانش‌آموزان به کدام اهداف یادگیری تسلط یافته و در کدام اهداف ضعف دارند. آیا در محتوا باید تجدید نظر شود یا اینکه نیاز است معلمان توانمند شوند؛ این مسائل بررسی می‌شود و براساس آن برای ارتقای عملکرد دانش‌آموزان برنامه‌ریزی می‌شود.

به گزارش تسنیم، تنوع مدارس در کشور و ارائه آموزش با سطوح مختلف کیفیت با توجه به نوع مدارس تأثیر بسیاری بر عملکرد دانش‌آموزان دارد. متأسفانه در سال‌های اخیر عمده تمرکز مسئولان وزارت آموزش و پرورش برای تخصیص امکانات به مدارس خاص (سمپاد، شاهد و نمونه دولتی) قرار دارد تا با تکیه بر عملکرد دانش‌آموزان آنها، کارنامه قابل قبولی از عملکرد خود ارائه دهند و در این میان مدارس دولتی عادی به حاشیه رفته‌اند.

متأسفانه برخی مدارس دولتی عادی به جای برنامه‌ریزی برای حمایت درسی از دانش‌آموزان با نمرات ضعیف در اقدامی عجیب با حذف آنها از چرخه تحصیل با عدم ثبت‌نام به دنبال ارائه کارنامه موفق از عملکرد خود به مسئولان هستند.

تفاوت مدارس می‌تواند تأثیر زیادی بر نمرات پایین امتحانات نهایی دانش‌آموزان داشته باشد. برخی از این تأثیرات عبارتند از:

کیفیت آموزش: مدارس با معلمان با تجربه و روش‌های تدریس موثر می‌توانند به یادگیری بهتر دانش‌آموزان کمک کنند.

منابع آموزشی: دسترسی به کتاب‌ها، تجهیزات و تکنولوژی‌های آموزشی می‌تواند به بهبود درک مفاهیم کمک کند.

محیط یادگیری: مدارس با محیطی مثبت و حمایتگر، انگیزه بیشتری به دانش‌آموزان می‌دهند و در نتیجه نمرات بهتری کسب می‌کنند.

حمایت روانی و اجتماعی: مدارس با برنامه‌های مشاوره و حمایت عاطفی می‌توانند به دانش‌آموزان در مدیریت استرس و فشار کمک کنند.

تنوع دانش‌آموزان: مدارس با تنوع بالای فرهنگی و اجتماعی می‌توانند تجربیات یادگیری غنی‌تری را فراهم کنند.

برنامه‌های آموزشی: برخی مدارس برنامه‌های تقویتی و کارگاه‌های آموزشی برای تقویت مهارت‌های درسی دارند که می‌تواند تأثیر مثبتی بر نمرات داشته باشد.

در نتیجه، تفاوت‌های موجود در مدارس می‌تواند به‌طور مستقیم بر عملکرد و نمرات دانش‌آموزان تأثیر بگذارد.

منبع: تسنیم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا