موشک فتاح که برای اولین بار در این حمله استفاده شد

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای اولین‌بار از موشک هایپرسونیک فتاح در پاسخ به جنایات اسرائیل استفاده کرده است.

به گزارش اقتصاد ایران، طبق اعلام صدا و سیما، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حمله موشکی امشب برای اولین‌بار با موشک‌های هایپرسونیک فتاح رادارهای سپر دفاع موشکی هدایت‌کننده موشک‌های آرو ۲ و ۳ را منهدم کرد.

موشک فتاح با برد ۱۴۰۰ کیلومتر، سرعتی معادل ۱۳ ماخ (۱۶۰۰۰کیلومتر بر ساعت) دارد. این موشک همچنین از یک سر جنگی با موتور کروی سوخت جامد و نازل متحرک بهره می‌برد که قابلیت مانور در همه جهات و دورانی را داراست.

نام این موشک توسط مقام معظم رهبری انتخاب شد و در نیمه‌ی خردادماه سال گذشته رونمایی شد.

بر اساس این گزارش، ساخت این موشک علاوه بر اینکه ایران را در زمره معدود کشورهای دارنده فناوری هاپیرسونیک موشکی قرار می‌دهد، تاثیر شگرفی بر آینده نسل‌های جدید موشکی ایران نیز خواهد گذاشت.

جمهوری اسلامی ایران و بویژه یگان موشکی سپاه در سال‌های اخیر و پس از دستیابی به بُرد ۲۰۰۰ کیلومتر، بیشترین تمرکز خود را بر روی افزایش قابلیت موشک‌ها به منظور عبور از سامانه‌های دفاع موشکی کرده است که این موشک جدید، جهش بزرگی در این مسیر است.

سرجنگی موشک فتاح از یک پیشران کروی سوخت جامد با نازل متحرک برخوردار است که توان کنترل تراست خروجی و فرمان‌دهی به آن برای حرکت در جهات مختلف را می‌دهد.

ویژگی های ساختاری موشک‌فتاح

بُرد ۱۴۰۰ کیلومتری موشک فتاح- که به گفته سردار حاجی زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه امکان افزایش آن نیز وجود دارد- آن را در دسته موشک‌های موسوم به «اسرائیل‌زن» ایران قرار می‌دهد.

موشک‌های «اسرائیل‌زن» ایران بُردی بین ۱۳۰۰ تا ۲۰۰۰ کیلومتر دارند که این برد می‌تواند موشک را به هر هدفی در هر جغرافیایی از سرزمین‌های اشغالی، برساند.

«تال اینبار» کارشناس برجسته حوزه نظامی و رئیس پیشین مرکز تحقیقات فضایی در مؤسسه فیشر در مطلبی که در سایت صنایع نظامی اروپا منتشر شده، موشک فتاح را یک «تهدید بسیار واقعی و یک چالش فناوری» برای اسرائیل معرفی کرده و گفته که این موشک می‌تواند در نسخه های بعدی برد بیشتری هم داشته باشد.

به گفته این تحلیل‌گر ارشد نظامی، «موشک هایپرسونیک فتاح به طور بالقوه می‌تواند استراتژی‌های درگیری دفاع موشکی بالستیک غرب را به چالش بکشد.»

طبق آنچه فرماندهان عالیرتبه نظامی ایران گفته‌اند، در حال حاضر، هیچ سامانه پدافند موشکی در دنیا (از جمله سامانه‌های اسرائیلی) توان مقابله با این موشک هایپرسونیک را ندارند و دستیابی دشمن به سامانه‌ای برای مقابله با این موشک، دست کم ۱۰ سال طول خواهد کشید.

در واقع می‌توان گفت موشک هایپرسونیک فتاح – که باید آن را نسل جدید و پیشرفته‌ای از موشک تاکتیکی خیبرشکن دانست- یک ضمانت ۱۰ ساله در حوزه بازدارندگی ایران ایجاد می‌کند.

دستیابی به این فناوری، علاوه بر افزایش توان موشکی ایران برای مقابله با سامانه‌های پدافندی نظیر سپر موشکی «پیکان» متعلق به اسرائیل، قدرت مقابله با شبکه یکپارچه پدافندی را که آمریکایی‌ها در منطقه به دنبال آن هستند، نیز به نیروهای مسلح ایران می‌دهد.

تال اینبار در یادداشت خود به این موضوع نیز اشاره کرده و می‌گوید: «اسرائیل برای مقابله با تهدید جدید موشک‌های مافوق صوت ایران، باید سامانه‌های دفاع موشکی چند لایه خود را ارتقا دهد.»

او البته در گفتگوی دیگری با بی بی سی فارسی درباره همین موضوع، گفته است: «رهگیری این موشک اگرچه بخاطر قابلیت‌های مانور بسیار بالا، یک چالش است، اما غیرممکن نیست.»

تال اینبار همچنین تصریح می‌کند که قابلیت عملیاتی این موشک در لایه‌های بالای جو و توان نقطه‌زنی آن کاملاً قابل تایید است.

این کارشناس اسرائیلی، فتاح را «یک موشک منحصر به فرد ساخته شده توسط متخصصین ایرانی» معرفی کرده و می‌گوید: «این موشک کپی از هیچ طرح دیگری نیست و ایران توانسته با آن، شکاف فناوری خود را با جوامع موشکی شرقی و غربی کم کند و نشان داده که برای دستیابی به این فناوری‌ها متکی به حمایت دیگر کشورها ازجمله کره شمالی و روسیه نیست.»

منبع: تسنیم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا