نوسانات قیمتی در بازار موبایل امروز

نوسانات قیمتی در بازار موبایل ایران به طور کلی به وجود آمدن تغییرات متنوع در قیمت‌های گوشی‌های همراه در بازار موبایل ایران اطلاق می‌شود. این تغییرات ممکن است به دلیل عوامل مختلفی از جمله نرخ ارز، تغییرات قوانین و مقررات دولتی، تقاضا و عرضه، تغییرات تکنولوژیک و... رخ دهد. این نوسانات می‌تواند باعث تغییرات قیمت‌های گوشی‌های همراه در بازار شود و برای خریداران و فروشندگان تاثیرگذار باشد.

به گزارش اقتصاد ایران، افزایش غیرقابل‌کنترل قیمت دلار باعث‌ شده تا در بسیاری از صنایع، از لوازم‌خانگی و الکترونیکی گرفته تا پوشاک و تلفن‌ همراه، شاهد صعود قیمت‌ها باشیم. خیلی از ما زمانی‌که قصد خرید موبایل را داریم، در ابتدا قیمت‌ها و حتی قیمت دلار را چک می‌کنیم تا اگر بازار ارز دچار نوسانات شدیدی شده یا قیمت‌ها همچنان رو به بالا رفتن است، خرید خود را به تعویق بیندازیم.

افرادی هم هستند که از اخبار مربوط به گوشی‌های هوشمند باخبر نیستند و وقتی با قیمت آنها مواجه می‌شوند، بسیار شوکه می‌شوند. اما چرا نوسانات دلار تا این اندازه می‌تواند قیمت روز موبایل را تحت‌تاثیر خود قرار دهد؟ قطعاً دقیق‌ترین پاسخ به این سوال مربوط به افزایش هزینه‌های خرید گوشی، واردات و ترخیص آن است.

تاثیر نوسانات بازار ارز بر قیمت موبایل

مشکلات متعدد گمرکی، ازجمله افزایش ناپایدار نرخ ارز، ناپایداری در قیمت دلار و مشکلات مربوط به گمرک، باعث شده‌است که دستیابی به ثبات قیمت و قانون مشخصی برای آن، بسیار دشوار شود. مسائل گمرکی از زمانی‌که ارزش دلار افزایش یافته است، شروع می‌شود؛ زیرا درصدی از هزینه‌های وارداتی برای شرکت‌های ایرانی به‌عنوان حقوق وارداتی کالا به گمرک اضافه می‌شود و با حذف نرخ ارز مرجع، این هزینه به قیمت نهایی محصولات اعم‌از قیمت موبایل اضافه می‌شود.

درحال‌حاضر، تعرفه گمرکی معمولا ۱۴ درصد است، و سود شرکت واردکننده و شرکت توزیع‌کننده به ترتیب ۱۸ و ۵ درصد است که به قیمت اصلی محصول اضافه می‌شود.

باتوجه به تحریم‌ها و لوکس شناخته شدن گوشی‌های آیفون در کشور، وضعیت واردات این برند نسبت‌به سایر برندها بدتر است. اخبار و اظهارنظرهای متنوعی ازسوی مسئولین منتشر می‌شود، اما در‌حال‌حاضر، تصمیم بر ممنوعیت واردات آیفون ۱۵ بوده که تاثیر قابل‌توجهی بر قیمت اپل داشته است.

تاثیر نوسانات دلار بر قیمت موبایل

مورد دیگری که نتیجه تاثیر نوسانات دلار بر قیمت گوشی سامسونگ، شیائومی، آیفون و… است، گارانتی محصولات است. هم‌اکنون می‌بینیم که برخی از فروشنده‌ها سعی می‌کنند تا گوشی‌های خود را بدون گارانتی بفروشند تا با اضافه شدن گارانتی به محصولات، قیمت موبایل را بالا ببرند. هرچند که با قیمت‌های نجومی و بازار آشفته گوشی‌های هوشمند که نتیجه نوسانات شدید دلار است، خرید گوشی، دشوار و بسیار چالش‌برانگیز شده‌است، اما همچنان باید درباره کیفیت گارانتی‌ها و فروشنده‌ای که از او خرید می‌کنید، اطلاعات لازم را به‌دست آورید.

تاثیر نوسانات قیمتی بر بازار موبایل ایران به چندین شکل می‌تواند باشد:

۱. تاثیر بر تقاضا و عرضه: نوسانات قیمتی می‌تواند تقاضا و عرضه در بازار موبایل را تحت تاثیر قرار دهد. به عنوان مثال، در صورتی که قیمت گوشی‌ها افزایش یابد، تقاضا برای خرید آنها کاهش می‌یابد و این ممکن است باعث کاهش فروش و سود فروشندگان شود. همچنین، افزایش قیمت‌ها ممکن است باعث افزایش عرضه گوشی‌های دست دوم شود که می‌تواند باعث کاهش قیمت‌ها در بازار دست دوم شود.

۲. تاثیر بر قابلیت خرید مشتریان: نوسانات قیمتی می‌تواند بر قابلیت خرید مشتریان تاثیرگذار باشد. در صورتی که قیمت گوشی‌ها افزایش یابد، مشتریان ممکن است نتوانند خرید گوشی جدید را به علت بالا بودن قیمت آن تحمل کنند و این ممکن است باعث کاهش فروش در بازار شود.

۳. تاثیر بر رقابت در بازار: نوسانات قیمتی ممکن است باعث تغییر در رقابت در بازار موبایل شود. در صورتی که قیمت گوشی‌های یک برند خاص افزایش یابد، ممکن است مشتریان به سمت برندهای دیگر با قیمت مناسب‌تر جذب شوند و این باعث شود رقابت در بازار افزایش یابد.

۴. تاثیر بر صنعت تولید: نوسانات قیمتی ممکن است باعث تغییر در روند تولید گوشی‌های همراه شود. در صورتی که قیمت لوازم و قطعات تولید گوشی‌ها افزایش یابد، شرکت‌های تولید کننده ممکن است بخشی از فعالیت‌های تولید را کاهش دهند و این ممکن است باعث کاهش تنوع و تعداد گوشی‌های موجود در بازار شود.

به طور کلی، نوسانات قیمتی ممکن است باعث تغییرات زیادی در بازار موبایل ایران شود و تاثیرات آن را می‌توان در بخش‌های مختلف این صنعت مشاهده کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا