هواپیمای سی-۱۷ گلوبمستر یک غول مهربان در دل آسمانها

سی-17 یک هواپیما با بدنهٔ آلمینیومی است اما در بعضی قسمتها از تیتانیوم و کامپوزیت استفاده شده است و همچنین این هواپیما دارای یک ارابه فرود دو چرخ در جلو و دو ارابه فرود هرکدام با شش چرخ در دو طرف بدنه است.

به گزارش اقتصاد ایران، سی-۱۷ گلوبمستر یک هواپیما با بدنهٔ آلمینیومی است اما در بعضی قسمتها از تیتانیوم و کامپوزیت استفاده شده است و همچنین این هواپیما دارای یک ارابه فرود دو چرخ در جلو و دو ارابه فرود هرکدام با شش چرخ در دو طرف بدنه است. این هواپیما دارای یک کابین بسیار پیشرفته و کاملا دیجیتال است و همچنین دارای چهار نمایشگر رنگی چندکاره درون کابین و دو اچ.یو.دی برای هر دو خلبان است و حتی این هواپیمای غول پیکر دارای استیک هدایت شبیه به جنگنده هاست و فاقد کنترل کننده های سنتی هست. کابین این هواپیما با دوربین دید شبانه هماهنگ شده و دارای یک رادار آب و هوا در درون دماغهٔ خودش و سامانهٔ فرود بسیار دقیق و سامانهٔ بسیار مدرن ناوبری بر مبنای جی.پی.اس هست و حتی این غول مهربون هشدار دهنده راداری و پرتاب کننده شراره و پوشاله رو هم داره.

هواپیمای سی-۱۷ در میانه دههٔ هزار و نهصد و نود یک میدان نبرد را به خود دید و کارش پشتیبانی بسیار سنگین از عملیات در سال هزار و نهصد و نود و نه در یوگوسلاوی بود.او در سال ۲۰۰۱ و ۲۰۰۳ در عملیات انتقال برای اِشغال افغانستان و عراق نقش بسیار مهمی رو بازی کرد و تنها در مارس دوهزار و سه با شصت و دو پرواز یک تیپ کامل از ا.رتش ایالات متحده آمریکا رو به شمال عراق منتقل کرد. این هواپیما با چهار موتور توربوفن پرات اند ویتنی اف-صد و هفده-پی صد که هرکدام توانی برابر با چهل و یک هزار و هفتصد پاوند قدرت دارن به پرواز در میاد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا