پیش بینی بورس فردا ۱۷ شهریورماه ۱۴۰۳

اهالی بازار سرمایه بعد از گذشته 5 ماه از 1403 از بازار این انتظار را داشتند که با شروع دولت جدید (دولت چهاردهم) این چالش‌ها و حواشی پایان یابد. اما این بار نوبت رییس سازمان بورس بود تا چالش جدید برای بازار ایجاد کند.

به گزارش اقتصاد ایران،  شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران به واسطه عرضه های روز سه شنبه که یک روز بین تعطیلی نیز بود ۱۲۰۰ واحدی منفی شد و همه چیز به نیمه دوم شهریور ماه موکول شده است چرا که شهریور برای اهالی بازار سهام بسیار مهم است. اگر در روزهای آتی وعده‌های همتی محقق نشود؛ممکن است خروج پول مجددا سرعت بگیرد.

بعد از مدت ها اهالی بازار دوباره سراغ گروه خودرویی رفتند و ارزش معاملاتی این گروه بعد از چند هفته در صدر برترین گروه ها از نظر ارزش معاملاتی قرار گرفت. این گروه بیش از ۲۱۱ میلیارد تومان ارزش معاملاتی را به خود گرفت که البته نسبت به روزهای معمول بازار رقمی بسیار کمی است .

که این موضوع می تواند نشات گرفته از گزارش ۵ ماهه این گروه باشد. مقایسه عملکرد ۳ سال گذشته خودروسازان بورسی نشان می‌دهد؛ فروش محصولات ۳ خودروساز بورسی، شامل «ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو» در ۵ ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۱۵ درصد رشد کرده است.

البته میزان تولیدات این خودرو سازان مخصوصا ایران خودرویی هایی که دنیای اقتصاد این طور نوشته است که این میزان تولیدات در سال جاری تا کنون ممکن است برای ثبت نام کنندگان جدید مشکلات را ایجاد کند و خودروسازان به تعهدات خود نتوانند عمل کنند.

فلزات اساسی نیز با ۱۸۴ میلیارد تومان رتبه دوم را به خود گرفته است و شیمیایی های بازار سرمایه نیز ۱۶۶ میلیارد تومان ارزش معاملاتی به خود گرفته است و جایگاه سوم را به خود اختصاص داده است.

سال ۱۴۰۳ به اندازه کافی برای اهالی بازار سرمایه چالش و خبر های عجیب به همراه داشت اهالی بازار بعد از گذشته ۵ ماه از بازار این انتظار را داشتند که با شروع دولت جدید ( دولت چهاردهم ) این چالش ها و حواشی پایان یابد . اما این بازار نوبت رییس سازمان بورس بود تا چالش جدید برای بازار ایجاد کرده باشد.

سازمان بورس در گزارشی عنوان کرده بود که ۳۰ مورد در چهار سال گذشته به عنوان عوامل بیرونی  و درونی  بازار روی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران تاثیر گذاشته است و حالا باید گزینه سی و یکم را به آن اضافه کنیم . گزینه عدم اعتماد سازی رییس سازمان بورس و نحوه مدیریت یا بهتر است بگویم نحوه امانت داری رییس سازمان بورس در خصوص دارایی سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی که همچنان پای کار بازار سرمایه ایستاده‌اند.

اما مجید عشقی در این رابطه و حواشی ایجاد شده عنوان کرده است که مجید عشقی در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما با اشاره به انتشار نامه سازمان بازرسی کل کشور درباره تخصیص تسهیلات به اعضای هیئت مدیره سازمان بورس گفت: اینکه گفته می‌شود هیئت مدیره سازمان برای خودشان وام تصویب و پرداخت کرده قطعا یک دروغ بزرگ است.

رییس سازمان بورس در ادامه این موضوع را نیز عنوان کرده است که در سازمان بورس به‌خاطر شرایط خاص و محدودیت های متعددی که برای مدیران و کارکنان وجود دارد لازم است این تسهیلات پرداخت شود و شورای عالی بورس هم براساس همین موضوع چنین اقدامی انجام داده است.

البته عضو ناظر شورای عالی بورس عنوان کرده است که سه شنبه هفته آینده اولین جلسه شورای عالی بورس را با حضور وزیر اقتصاد برگزار می‌کنیم و یکی از موضوعات مهم جلسه روز سه شنبه شورای عالی بورس، بررسی اعطای وام میلیاردی به مدیران بورسی است.

البته این موضوع صرفا به بورس ختم نمی‌شود و در فضای مجازی از این دست اقدامات و وام‌هایی که سازمان‌ها و بانک‌ها به کارکنان خود پرداخت می‌کنند دسته به دست می‌شود.

گفته میشود مطابق گزارش بانک مرکزی، ۲۹ بانک و موسسه اعتباری در سال ۱۴۰۲ به کارکنان، مدیران و اعضای هیات مدیره خود، در مجموع ۹۱ هزار و ۵۹۸ میلیارد تومان وام پرداخت کرده‌اند! که بانک آینده پر حاشیه ۱۲۳ همت به زیرمجموعه های خود وام پرداخت کرده است.

بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران

شاخص کل بورس تهران همه عوامل مختلفی را در بازار و در این شش ماه نخست سال دیده است و حالا قرار است با دولت جدید و به احتمالاتی با رییس جدیدی که بر صندلی ریاست سازمان بورس اوراق بهادار تهران می نشیند (که این موضوع در حد شایعات بین اهالی بازار است) مسیر جدیدی را برای نیمه دوم سال ۱۴۰۳ انتخاب کند.

منبع: اکوایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا