چرا کسی پاسخگوی کارنامه دولت سیزدهم نیست؟

در میزگرد اقتصاد ایران در دولت دکتر پزشکیان سعید لیلاز، حسین سلاح ورزی و حجت الله میرزایی ضمن ارائه رویکرد پزشکیان انتقادات خود از وضعیت اقتصادی کشور را به صراحت تشریح کردند.

به گزارش اقتصاد ایران؛ میزگرد اقتصاد ایران در دولت دکتر پزشکیان عصر دیروز در ستاد مرکزی این نامزد انتخاباتی با حضور سه تن از چهره های اقتصادی کشور برگزار شد.

سعید لیلاز، اقتصاددان و سخنران نخست این گردهمایی گفت: دلیل اینکه تاکید به رای دادن می‌شود این است که هر چند در شماری از امور رییس جمهور در ایران اختیارات‌ قدرتمندی ندارد اما در زمینه‌هایی از جمله اقتصاد در ایران قدرت قاهره با ریاست جمهوری است.

وی افزود: در سیاست‌های پولی و مالی رییس جمهور قدرت زیادی دارد و دولت اگر بخواهد می‌تواند حقوق، حقوق بگیران را حداقل به اندازه تورم افزایش دهد و احدی هم نمی‌تواند جلوی او را بگیرد. بنابراین ما می‌توانیم با رای دادن بر معیشت خود و خانواده‌مان تاثیر بگذاریم. همچنین قدرت تأثیرگذاری دولت در بهداشت، آموزش و پرورش و اقتصاد قاهره است.

لیلاز تصریح کرد: ما آقای پزشکیان را اصلاح طلب‌تر از دولت روحانی می‌دانیم.

وی خاطرنشان کرد: در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ روزهای سختی را از نظر اقتصادی و اجتماعی تجربه کردیم و امروز این قدرت را داریم یکی از اصلاح طلب‌ترین دولت ها پس از دولت خاتمی را شکل دهیم.

هیچ کس شرایط امروز را گردن نمی‌گیرد
حسین سلاح ورزی، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران و دیگر سخنران این میزگرد گفت: پس از حادثه هلیکوپتر رییس جمهور فقید، عده‌ای به دنبال این هستند که فعالیت های دولت سیزدهم را از هر انتقادی بر حذر بدانند و این بدعت خطرناکی است و همه از ادامه راه رییس جمهور می گویند اما هیچ کس حاضر نیست شرایط امروز را گردن بگیرد.

وی افزود: وقتی دولت سیزدهم شروع شد قرار شد شاهد ثبات قیمت ارز باشیم در حالی که در شروع فعالیت این دولت، قیمت ارز ۲۵ هزار تومان بود و امروز بیش از ۶۰ هزار تومان است. همچنین وعده ساخت چند میلیون مسکن در سال داده شد اما این اتفاق نیفتاد و قیمت مسکن در تهران از ۳۲ میلیون در هر مترمربع در ابتدای دولت پیشین به ۸۵ میلیون کنونی رسید.

وی ادامه داد: در مورد خودرو وعده دادند که خودروی ارزان با کیفیت عرضه کنند اما پس از سه سال از واردات خودروی دست دوم هم عاجز بوده‌اند. علاوه بر این، کمبود برق در تابستان و کمبود گاز در زمستان صنایع را دچار مشکل کرده و به زودی شاهد تعدیل نیروی انسانی به این دلیل خواهیم بود. بیش از ۴۵ روز است که به دلیل نبود ارز کافی عملیات ثبت سفارش و تامین مواد اولیه کارخانجات با مشکل رو به رو شده است.

سلاح ورزی تصریح کرد: ما یک ایران واقعی داریم که در آن قدرت خرید کاهش پیدا کرده و تصویری از ایران دیگر ارائه می دهند که گویا اینجا سوییس است و متاسفانه ایران را دارند تمام می‌کنند، در نتیجه به ایجاد یک تغییر نیاز داریم.

رییس پیشین اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: مطالعه‌ای در سال گذشته انجام شده که نشان می دهد تحریم‌ها که محصول سو مذاکرات است از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۱ سالانه ۱۰۱ میلیارد دلار از تولید ناخالص ملی را از بین برده و در نتیجه هر ایرانی سالانه ۷۲ میلیون تومان درآمد از دست داده است، ضرر ما در طول هشت سال جنگ ۱۲۰۰ میلیارد بود که در سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۱ همین اندازه ضرر داریم.

وی یادآور شد: هنرشان این بود که از استراتژی نفت در برابر پشم به بنزین در برابر انبه رسیده‌اند و امروز نمی‌توانیم انسولین و شیرخشک تامین کنیم، نمی‌دانیم اینها را باور کنیم یا تصویری که از دولت سیزدهم می‌دهند؟

سلاح ورزی اضافه کرد: بزرگ ترین فساد تاریخ ایران در دولت سیزدهم اتفاق افتاد، به ما شعار رسیدن به قله می‌دهند اما دارند ما را به سمت دره پیش می‌برند.

سفره مردم تا ۴۰ درصد کوچکتر شده
همچنین، حجت الله میرزایی، استاد دانشگاه در این رویداد از ترسیم آینده‌ای ترسناک برای ایران گفت و اظهار کرد: حکمرانی خوب، وعده پزشکیان است که می‌گوید همه باید پایبند قانون باشند و می گوید دولت باید پاسخگو باشد و آنچه برای مردم ایجاد می کند را به گردن بگیرد و اظهار می کند که دولت باید در ویترین شیشه ای قرار بگیرد و باید بابت تخصیص ها پاسخگو باشد و اگر نباشد همه شاهد اتفاقاتی مانند تخصیص چند میلیاردی به چای دبش خواهیم بود.

وی تصریح کرد: فساد امروز تا گردن ما را گرفته است و ما در گروه پرفسادترین کشورهای جهان هستیم.

میرزایی خاطرنشان کرد: در اینجا عده‌ای دائم رقم و مدل می‌فروشند، برنامه در کاغذ است و امکان اجرا ندارد و این گونه بود که گوشت ۱۰۰ هزار تومانی شد ۷۰۰ هزار تومان و در ۱۰ سال گذشته با تورمی که با توهم به ما تحمیل شد به یک جزیره تبدیل شدیم و امروز اقتصادی بی اثر در دنیا هستیم که دورتادور ما سازمان‌های میلیاردی شکل می‌گیرد و ما نیروهای متخصص خود را به قطر و امارات و ترکیه ارائه می دهیم.

وی اضافه کرد: سفره مردم تا ۴۰ درصد کوچکتر شده و این یک واقعیت تلخ است.‌ صندوق های بازنشستگی را نابود کرده اند و امروز بخش خصوصی دیگر نمی تواند وام بگیرد چون بانک‌ها دیگر پول ندارند. نرخ رسمی تامین مالی کمتر از ۴۵ درصد نیست و تمام مردم را یارانه بگیر کردند و به این افتخار می کنند. کسب و کارهای خصوصی از تجارت خارجی حذف شده و اقتصاد ما به یک اقتصاد کاملا دستوری مدیریت شده تبدیل شده است.

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: نرخ بیکاری هفت درصد است چون ۷۰۰ هزار نفر از بازار کار خارج شدند و تعداد متقاضیان کمتر شده است.

وی تاکید کرد: چیزی از اصولگرایی باقی نمانده، کدام اصول؟ افتخار اصلاح طلبی و پزشکیان این است که می‌گوید بر مدار گفت وگو با مردم حرکت می‌کنم و به صراحت می‌گوید؛ هیچ تصمیمی نمی‌گیرد که به ضرر فقرا باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا