کاملا هریس رئیس جمهور آینده آمریکا خواهد بود؟!

کامالا هریس پیشینه‌ای برجسته در حقوق و سیاست، نقش مهمی در تاریخ ایالات متحده ایفا کرده است و امروز چشم به ریاست جمهوری امریکا دارد.

مجید سلطانی/اقتصاد ایران

در تحولی مهم در سیاست‌های ایالات متحده، رئیس‌جمهور جو بایدن اعلام کرده است که در نوامبر برای دور دوم انتخاباتی نامزد نخواهد شد و به جای آن، از معاون رئیس‌جمهور کامالا هریس حمایت کرده است.

هریس که پیشتر تاریخ‌ساز شده بود با تبدیل شدن به اولین زن و اولین زن آفریقایی‌تبار در سمت معاونت رئیس‌جمهور ایالات متحده، با نگرانی‌هایی روبرو است در مورد اینکه آیا قادر خواهد بود در برابر نامزد جمهوری‌خواهان و رئیس‌جمهور پیشین، دونالد ترامپ، پیروز شود یا خیر.

کامالا دِوی هریس در ۲۰ اکتبر ۱۹۶۴ در اوکلند، کالیفرنیا به دنیا آمد. او سیاستمدار، وکیل و نویسنده آمریکایی است که از ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱ به عنوان معاون رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا مشغول به کار است. او اولین زن، اولین زن سیاه‌پوست و اولین زن آسیایی‌تبار است که به این مقام رسیده است.

تحصیلات و زندگی:

کامالا هریس در خانواده‌ای چندفرهنگی و تحصیل‌کرده بزرگ شد. مادرش، شیامالا گوپالان، پژوهشگر سرطان و پدرش، دونالد هریس، استاد اقتصاد است. او تحصیلات ابتدایی و دبیرستان خود را در کالیفرنیا گذراند و سپس به دانشگاه هاروارد رفت و در رشته علوم سیاسی و اقتصاد تحصیل کرد. بعد از آن، به دانشکده حقوق دانشگاه کالیفرنیا، هیستینگز رفت و دکترای حقوق خود را دریافت کرد.

حرفه وکالت:

هریس پس از اتمام تحصیلات حقوقی، به عنوان دادستان ناحیه در شهرستان آلامدا مشغول به کار شد. او سپس به عنوان دادستان ناحیه سان فرانسیسکو انتخاب شد و در این سمت توانست برخی اصلاحات مهم در سیستم قضایی محلی اجرا کند.

حرفه سیاسی:

در سال ۲۰۱۰، هریس به عنوان دادستان کل کالیفرنیا انتخاب شد و اولین زن و اولین فرد سیاه‌پوست بود که این سمت را بر عهده گرفت. در این نقش، او به مبارزه با جرم و جنایت، حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و حفظ محیط زیست پرداخت.

 

در سال ۲۰۱۶، هریس به عنوان سناتور ایالات متحده از کالیفرنیا انتخاب شد و به مجلس سنای ایالات متحده پیوست. او در این سمت به عنوان یکی از پیشروان حقوق بشر، عدالت اجتماعی و اصلاحات سیستم قضایی شناخته شد.

پس از بیش از ۲۰ سال خدمت به عنوان سناتور ایالات متحده از کالیفرنیا، سناتور باربارا باکسر در ۱۳ ژانویه ۲۰۱۵ اعلام کرد که در انتخابات مجدد سال ۲۰۱۶ شرکت نخواهد کرد. هریس هفته بعد، کاندیداتوری خود را برای کرسی سنا اعلام کرد. هریس از ابتدای کمپین خود یکی از نامزدهای برتر بود.

انتخابات سنای کالیفرنیا در سال ۲۰۱۶ از فرمت جدید اولیه‌ی دو نامزد برتر استفاده کرد، که در آن دو نامزد برتر در انتخابات اولیه، بدون توجه به حزب، به انتخابات عمومی راه می‌یافتند. در فوریه ۲۰۱۶، هریس ۷۸ درصد از آرای حزب دموکرات کالیفرنیا را در کنوانسیون حزب به دست آورد، که به کمپین هریس اجازه دریافت حمایت مالی از حزب را داد. سه ماه بعد، فرماندار جری براون او را تأیید کرد. در انتخابات اولیه ۷ ژوئن، هریس با کسب ۴۰ درصد آرا و کسب اکثریت نسبی در بیشتر شهرستان‌ها، نفر اول شد. هریس در انتخابات عمومی با نماینده و دموکرات همکار خود، لورتا سانچز، روبرو شد. این اولین باری بود که یک جمهوری‌خواه در انتخابات عمومی سنا حضور نداشت، از زمانی که کالیفرنیا در سال ۱۹۱۴ شروع به انتخاب مستقیم سناتورها کرد.

در ۱۹ ژوئیه، رئیس‌جمهور باراک اوباما و معاون رئیس‌جمهور جو بایدن، هریس را تأیید کردند. در انتخابات نوامبر ۲۰۱۶، هریس سانچز را شکست داد و بیش از ۶۰ درصد آرا را به دست آورد و در تمام شهرستان‌ها به جز چهار شهرستان پیروز شد. پس از پیروزی خود، او قول داد که از مهاجران در برابر سیاست‌های رئیس‌جمهور منتخب دونالد ترامپ محافظت کند و اعلام کرد که قصد دارد تا پایان سال ۲۰۱۶ به عنوان دادستان کل باقی بماند.

در ۲۸ ژانویه، پس از اینکه ترامپ دستور اجرایی ۱۳۷۶۹ را امضا کرد که ورود شهروندان از چندین کشور با اکثریت مسلمان به ایالات متحده را برای نود روز ممنوع می‌کرد، هریس این دستور را محکوم کرد و آن را به همراه بسیاری دیگر به عنوان “ممنوعیت مسلمانان” توصیف کرد. او با جان اف. کلی، رئیس کارکنان کاخ سفید، تماس گرفت تا اطلاعات بیشتری جمع‌آوری کند و در برابر این دستور اجرایی مقاومت کند.

در فوریه، هریس با انتصاب‌های کابینه ترامپ از جمله بتسی دی‌واس برای وزارت آموزش و جف سشنز برای دادستانی کل ایالات متحده مخالفت کرد. در اوایل مارس، او خواستار استعفای سشنز شد، پس از گزارش‌هایی که نشان می‌داد سشنز دو بار با سرگئی کیسلیاک، سفیر روسیه در ایالات متحده، گفتگو کرده است. هریس در ۳ ژانویه ۲۰۱۷ توسط جو بایدن، معاون رئیس‌جمهور، به سنا سوگند خورد.

در آوریل، هریس به تأیید نیل گورساچ برای دیوان عالی ایالات متحده رأی مخالف داد. در اواخر همان ماه، هریس اولین سفر خارجی خود را به خاورمیانه انجام داد و از نیروهای کالیفرنیا که در عراق مستقر بودند و اردوگاه پناهندگان زعتری در اردن، بزرگترین اردوگاه پناهندگان سوری، بازدید کرد.

در ژوئن، هریس به دلیل پرسش‌هایش از راد روزنشتاین، معاون دادستان کل، در مورد نقش او در اخراج جیمز کومی، مدیر دفتر تحقیقات فدرال (FBI) در ماه مه ۲۰۱۷، توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرد. طبیعت دادستانی سوالات او باعث شد سناتور جان مک‌کین، عضو غیر رسمی کمیته اطلاعات، و سناتور ریچارد بور، رئیس کمیته، او را قطع کنند و از او بخواهند که به شاهد احترام بیشتری بگذارد. یک هفته بعد، او در مورد همان موضوع از جف سشنز، دادستان کل، سوال کرد. سشنز گفت که سوالات او “او را عصبی می‌کند”. قطع سخنان هریس توسط بور موجب شد تا رسانه‌ها رفتار او را به عنوان نوعی تبعیض جنسیتی تلقی کنند و مفسران ادعا کردند که بور با یک همکار مرد سنا به همین شکل برخورد نمی‌کرد.

در دسامبر، هریس خواستار استعفای سناتور ال فرانکن شد و در توییتر نوشت: “آزار و اذیت جنسی و سوء رفتار نباید توسط هیچ‌کس مجاز باشد و نباید در هیچ جایی رخ دهد.”

یک ضد ترامپ واقعی

پیش از آغاز محاکمه استیضاح دونالد ترامپ در ۱۶ ژانویه ۲۰۲۰، هریس در مجلس سنا سخنرانی کرد و نظرات خود را در مورد صداقت سیستم قضایی آمریکا و اصل اینکه هیچ‌کس، از جمله رئیس‌جمهور وقت، بالاتر از قانون نیست، بیان کرد. سپس هریس از لیندسی گراهام، رئیس کمیته قضایی سنا، خواست تا در طول محاکمه استیضاح تمامی انتصابات قضایی را متوقف کند که گراهام با این درخواست موافقت کرد. هریس به اتهام سوءاستفاده از قدرت و مانع‌تراشی در برابر کنگره به محکومیت رئیس‌جمهور رأی داد.

هریس روی لوایح دوحزبی با همکاران جمهوری‌خواه کار کرده است، از جمله لایحه اصلاح وثیقه با سناتور رند پل، لایحه امنیت انتخابات با سناتور جیمز لنکفورد، و لایحه آزار و اذیت در محیط کار با سناتور لیزا مورکوفسکی.

کمپین پر حاشیه انتخاباتی

هریس به عنوان یکی از رقابت‌کنندگان برتر و پیشتازان بالقوه برای نامزدی دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ مطرح بود. در ژوئن ۲۰۱۸، او در نقل قولی بیان کرد که “این احتمال را رد نمی‌کند”. در ژوئیه ۲۰۱۸، اعلام شد که او یک خاطرات منتشر خواهد کرد، که نشانه‌ای از یک احتمال کاندیداتوری بود. در ۲۱ ژانویه ۲۰۱۹، هریس به طور رسمی نامزدی خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ ایالات متحده اعلام کرد. در ۲۴ ساعت اول پس از اعلام نامزدی او، او رکورد برنی سندرز در سال ۲۰۱۶ برای بیشترین تعداد کمک‌های مالی جمع‌آوری شده در روز پس از اعلام نامزدی را مساوی کرد. طبق برآورد پلیس، بیش از ۲۰,۰۰۰ نفر در مراسم آغاز رسمی کمپین او در زادگاهش اوکلند، کالیفرنیا، در ۲۷ ژانویه شرکت کردند.

در اولین مناظره انتخاباتی ریاست‌جمهوری دموکرات‌ها در ژوئن ۲۰۱۹، هریس به خاطر اظهارات “آسیب‌زننده” جو بایدن، معاون رئیس‌جمهور پیشین، که به‌طور مثبت به سناتورهایی که در دهه ۱۹۷۰ با تلاش‌های ادغام مخالفت کرده بودند و با آنها برای مخالفت با انتقال اجباری دانش‌آموزان همکاری کرده بودند، انتقاد کرد. پس از این مناظره، حمایت‌ها از هریس در نظرسنجی‌ها بین شش تا نه امتیاز افزایش یافت.

در دومین مناظره در اوت، هریس با بایدن و نماینده تلسای گابارد در مورد سابقه‌اش به عنوان دادستان کل مواجه شد. روزنامه سان خوزه مرکوری نیوز ارزیابی کرد که برخی از اتهامات گابارد و بایدن، مانند مسدود کردن آزمایش DNA یک زندانی در راه اعدام، به درستی مطرح شده بودند، در حالی که دیگر اتهامات نیاز به بررسی بیشتری داشتند. بلافاصله پس از آن، هریس در نظرسنجی‌ها کاهش یافت. در ماه‌های بعد، آمار نظرسنجی‌های او به ارقام پایین تک‌رقمی رسید.

در زمانی که لیبرال‌ها به‌طور فزاینده‌ای نگران افراط‌های سیستم عدالت کیفری بودند، هریس با انتقاداتی از سوی اصلاح‌طلبان مواجه شد به دلیل سیاست‌های سختگیرانه‌ای که در دوران تصدی‌اش به عنوان دادستان کل کالیفرنیا دنبال می‌کرد. به عنوان مثال، در سال ۲۰۱۴، او تصمیم به دفاع از مجازات اعدام کالیفرنیا در دادگاه گرفت.

اولین  زن دورگه قدرتمند

پس از انتخاب جو بایدن به عنوان رئیس‌جمهور ایالات متحده در انتخابات ۲۰۲۰، هریس در تاریخ ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱ به عنوان معاون رئیس‌جمهور ایالات متحده سوگند یاد کرد. او اولین زن معاون رئیس‌جمهور ایالات متحده است، بالاترین مقام زن منتخب در تاریخ ایالات متحده، و همچنین اولین معاون رئیس‌جمهور  آسیایی‌تبار هندی است. او همچنین دومین فرد رنگین‌پوست است که این سمت را بر عهده دارد، پس از چارلز کرتیس، یک بومی آمریکایی و عضو قبیله کاو، که در دوره ریاست‌جمهوری هربرت هوور از ۱۹۲۹ تا ۱۹۳۳ خدمت کرده بود. او سومین فرد با پیشینه غیراروپایی است که به یکی از بالاترین مقام‌های قوه مجریه می‌رسد، پس از کرتیس و رئیس‌جمهور پیشین باراک اوباما.

هریس در تاریخ ۱۸ ژانویه ۲۰۲۱، دو روز پیش از مراسم سوگند خود به عنوان معاون رئیس‌جمهور، از کرسی سناتوری خود استعفا داد. اولین اقدام او به عنوان معاون رئیس‌جمهور، سوگند دادن به جانشین خود الکس پدیلا و سناتورهای جورجیا، رافائل وارناک و جان اوساف، بود که در انتخابات ویژه جورجیا در سال ۲۰۲۱ انتخاب شده بودند.

موضع هریس در مورد جنگ اسرائیل بر علیه غزه

کامالا هریس در موضوع اسرائیل و فلسطین به طور کلی از حمایت “آیرون‌کلاد” (پایدار و مستحکم) دولت بایدن از اسرائیل پیروی کرده و به طور منظم از حق اسرائیل برای دفاع از خود دفاع کرده است، از جمله در زمان جنگ بر علیه غزه.

او قرار است این هفته با نخست‌وزیر اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، دیدار کند، زمانی که او به ایالات متحده سفر می‌کند.

با این حال، هریس یکی از اعضای پرصداتر دولت است که به وضعیت انسانی فاجعه‌بار در غزه توجه کرده است. در ماه مارس، او به عنوان بالاترین مقام دولتی، از واژه “آتش‌بس” استفاده کرد و خواستار توقف انسانی در درگیری‌ها شد.

آیا هریس ترامپ را شکست می دهد

آلان فیشر از واشنگتن دی‌سی گفت که هرچند بایدن از هریس حمایت کرده است، این به معنای آن نیست که او از حمایت حزب دموکرات برخوردار خواهد شد، که کمتر از یک ماه تا شروع کنوانسیون آن باقی مانده است.

فیشر گفت: “دموکرات‌ها ممکن است نخواهند در کف کنوانسیون شیکاگو به درگیری بپردازند. این وضعیت بد به نظر می‌رسد و بنابراین ممکن است آنها به سرعت به دور کامالا هریس جمع شوند و سپس به دنبال انتخابی برآیند که شاید به آنها در سایر زمینه‌ها کمک کند.”

نظرسنجی‌های اخیر پس از عملکرد ضعیف بایدن در مناظره علیه ترامپ، نشان نداده‌اند که هریس احتمال بیشتری نسبت به بایدن برای شکست ترامپ در نوامبر دارد. حامیان هریس استدلال کرده‌اند که این نظرسنجی‌ها ممکن است اکنون که بایدن از رقابت خارج شده است، تغییر کنند.

به عنوان مثال، نظرسنجی اکونومیست/یوگاو که هفته گذشته منتشر شد، نشان داد که بایدن با نتیجه ۴۱ درصد به ۴۳ درصد در برابر ترامپ شکست می‌خورد. این نظرسنجی نشان داد که هریس با نتیجه ۳۹ درصد به ۴۴ درصد در برابر ترامپ شکست می‌خورد.

نتیجه چه می شود

آینده کامالا هریس به عنوان رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا هنوز مشخص نیست و بستگی به بسیاری از عوامل سیاسی و انتخاباتی دارد. با این حال، او به عنوان معاون رئیس‌جمهور در موقعیت خوبی برای کاندیداتوری برای ریاست‌جمهوری قرار دارد. اگر بخواهیم به دلایلی که می‌تواند به نفع او باشد اشاره کنیم، می‌توانیم موارد زیر را در نظر بگیریم:

تجربه سیاسی: کامالا هریس تجربه‌ی گسترده‌ای در زمینه‌ی حقوق و سیاست دارد، از جمله به عنوان دادستان کل کالیفرنیا و سناتور ایالات متحده.

شناخت عمومی: به عنوان معاون رئیس‌جمهور، او توجه و شناخت بیشتری از سوی عموم مردم به دست آورده است.

پشتیبانی حزب: او از حمایت‌های مهمی در داخل حزب دموکرات برخوردار است.

با این حال، چند چالش نیز وجود دارد که ممکن است بر شانس او تأثیر بگذارد:

رقابت داخلی: در داخل حزب دموکرات ممکن است رقابت‌های شدیدی برای کاندیداتوری ریاست‌جمهوری وجود داشته باشد.

عوامل خارجی: شرایط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در زمان انتخابات می‌تواند بر تصمیم‌گیری رأی‌دهندگان تأثیر بگذارد.

در نهایت، پیش‌بینی دقیق آینده سیاسی کامالا هریس و احتمال رسیدن او به مقام ریاست‌جمهوری بسیار دشوار است. این موضوع به تحولات آینده و تصمیمات سیاسی وی و حزب دموکرات بستگی دارد.

کامالا هریس با پیشینه‌ای برجسته در حقوق و سیاست، نقش مهمی در تاریخ ایالات متحده ایفا کرده است. او به عنوان یک رهبر پویا و پرشور، همچنان به مبارزه برای حقوق مدنی، عدالت اجتماعی و رفاه عمومی ادامه می‌دهد و الهام‌بخش بسیاری از مردم امریکا است.

 

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا