کسانی که قصد مهاجرت دارند این خبر از دست ندهند ، بهترین و بدترین شهر ها دنیا برای زندگی کردن

واحد اطلاعات نشریه اکونومیست (EIU) در نظرسنجی سالانه خود براساس پنج شاخص «ثبات»، «مراقبت‌های سلامت»، «فرهنگ و محیط زیست»، «آموزش» و «زیرساخت»، 173 شهر جهان را به لحاظ زیست‌پذیری رتبه‌بندی کرده است.

به گزارش اقتصاد ایران ، نظرسنجی سالانه واحد اطلاعات اکونومیست نشان می‌دهد که شهر وین پایتخت اتریش در سال ۲۰۲۴ برای سومین بار در صدر رتبه‌بندی زیست‌پذیرترین شهرهای جهان قرار دارد. دمشق در سوریه همچنان در انتهای این رتبه‌بندی است.

به نوشته اکونومیست، نتایج این رتبه‌بندی گویای آن است که شهر وین در اتریش برای سومین سال متوالی در ۲۰۲۴ در صدر این رتبه‌بندی به عنوان زیست‌پذیرترین شهر جهان قرار گرفته است. پایتخت اتریش در چهار شاخص از میان پنج شاخص موجود امتیاز کامل را به دست آورده است.
سه شهر اروپایی دیگر کپنهاگ، زوریخ و ژنو نیز در میان پنج شهر برتر زیست‌پذیر جهان قرار دارند؛ هر سه این شهرها جمعیت متوسط دارند که منجر به کاهش نرخ جرم و جنایت، شلوغی کمتر جاده‌ها و سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی می‌شود. دو شهر کانادایی، کلگری و ونکوور، و چهار شهر در منطقه آسیا-پاسفیک شامل ملبورن، سیدنی، اوزاکا و اوکلند، لیست ۱۰ شهر برتر زیست‌پذیر جهان در سال ۲۰۲۴ را کامل می‌کنند.

بر اساس گزارش اکوایران به نقل از اکونومیست، شهر دمشق نیز همچنان با کمترین امتیاز زیست‌پذیری شهری در انتهای این رتبه‌بندی قرار دارد. پایتخت سوریه از سال ۲۰۱۳ در این جایگاه قرار داشته است و در سال جاری نیز امتیاز ۳۰.۷ را از ۱۰۰ به دست آورده است. امتیاز ضعیف ۲۰ آن در شاخص «ثبات» برابر با رتبه شهر کراچی است که پایین‌ترین امتیاز در این شاخص در میان سایر شهرهای جهان است. شهر کی‌یف اوکراین نیز در شاخص ثبات عملکرد ضعیفی داشته است که سبب شده این شهر برای دومین سال متوالی در میان ۱۰ شهر با کمترین امتیاز زیست‌پذیری قرار گیرد.

در میانه جنگ با غزه، تل آویو نیز امتیاز ثبات ضعیفی را کسب کرده است و امتیاز آن در زیرساخت‌ها و فرهنگ و محیط زیست به ترتیب ۷ و ۶ نمره کاهش یافته است. این شهر در رتبه‌بندی سال جاری با ۲۰ رتبه کاهش مواجه شده است که بزرگترین تغییر در نظرسنجی سال جاری است.

زیست پذیری شهرها

شهرهای کاراکاس ونزوئلا، کی‌یف اوکراین، پورت مورزبی در پاپوا گینه نو ، هراره زیمباوه، داکا بنگلادش، کراچی پاکستان، لاگوس نیجریه، الجزیره در الجزایر، تریپولی لیبی و دمشق سوریه، ۱۰ شهر با کمترین امتیاز زیست‌پذیری در میان سایر شهرها هستند.

یافته‌های واحد اطلاعات اکونومیست نشان می‌دهد که میانگین امتیاز زیست‌پذیری در شهرهای جهان در طول سال گذشته تنها ۰.۰۶ درصد افزایش یافته است. در طول سال گذشته ناآرامی‌های مدنی اروپا را دچار مشکل کرد؛ کشاورزان فرانسوی بزرگراه‌های پاریس را مسدود کردند و اعتراض‌ها علیه سیاست‌های مهاجرتی در سراسر این قاره آغاز شد. شورش در شهر نومئا، در کالدونیای جدید، و اعتراضات دانشگاهی در سراسر آمریکا که پس از انجام این نظرسنجی اتفاق افتاد نیز برای شاخص زیست‌پذیری سال آینده خوب نیستند.

بحران هزینه‌های زندگی نیز اثرگذار بود. گرچه تورم در بسیاری از کشورها کاهش یافته است، اثرات آن به خصوص روی هزینه‌های مسکن، همچنان احساس می‌شود. قیمت‌های بالا روی امتیازهای زیرساخت، به‌خصوص در استرالیا و کانادا اثرگذار بود. ممکن است کیفیت زندگی شهری در بالاترین حد خود در طول یک دهه باشد، ولی تجربه همه از آن یکسان نیست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا