آمازون ۴ میلیارد دلار دیگر برای هوش مصنوعی سرمایه گذاری می کند

آمازون قرار است تا ۴ میلیارد دلار در شرکت هوش مصنوعی آنتروپیک (Antropic) مستقر در سانفرانسیسکو سرمایه‌گذاری کند.

به گزارش گروه بازار پارسینه، سرمایه گذاری آمازون در استارتاپ های هوش مصنوعی، اقدامی است که قبلا توسط رقبای این کمپانی از جمله مایکروسافت صورت گرفته است. همچنان که مایکروسافت روی شرکت هوش مصنوعی اوپن‌ای‌آی (Open AI) که مالک سامانه چت جی‌پی‌تی است، سرمایه‌گذاری کرده بود.

آمازون می‌گوید قصد دارد از هوش مصنوعی برای ارتقای توانایی‌های گفتگویی دستیار صوتی الکسا استفاده کند.

آمازون و سرمایه گذاری برای بهبود تجربه مشتری

محصول شرکت آنتروپیک یعنی کلاد (Claude) رقیبی برای چت‌جی‌پی‌تی به شمار می‌رود. آمازون می‌گوید این سرمایه‌گذاری می‌تواند به بهبود تجربه مشتریان کمک کند.

آنتروپیک که در سال ۲۰۲۱ تأسیس شده، یک شرکت تحقیقات در حوزه هوش مصنوعی است که به عنوان یکی از چندین استارتاپ هوش مصنوعی که اخیراً برای رقابت با شرکت‌هایی مانند گوگل دیپ‌مایند و اوپن‌آی‌آی ظهور کرده‌اند، شناخته می‌شود.

آمازون نیز علاوه بر خرده‌فروشی آنلاین، یکی از ارائه‌دهندگان عمده خدمات ابری است. به عبارت ساده‌تر، آمازون توان محاسباتی را که مراکز داده این شرکت وجود دارد، به سایر شرکت‌ها اجاره می‌دهد تا به ذخیره یا پردازش داده‌های خود کمک کند.

حرفه ای گری در گرفتن درصد سهام

آنتروپیک می‌گوید آمازون سهام اقلیتی در این شرکت خواهد گرفت. همچنین این شرکت هوش مصنوعی از چیپ‌های ترینیوم (Trainium) و اینفرنشیای (Inferentia) آمازون، که به طور خاص برای برنامه‌های هوش مصنوعی مولد طراحی شده‌اند، برای توسعه مدل‌های جدید هوش مصنوعی خود استفاده خواهند کرد.

حالا همکاری این دو شرکت به معنای آن است که آنتروپیک قادر خواهد بود از این قدرت محاسباتی عظیم استفاده کند. در مقابل، توسعه‌دهندگان آمازون قادر خواهند بود از کلاد ۲، آخرین نسخه مدل هوش مصنوعی پایه آنتروپیک، برای ایجاد برنامه‌های کاربردی جدید برای مشتریان خود و ارتقای موجود استفاده کنند.

مدیران اجرایی آمازون گفته‌اند که هنوز در روزهای نخست شکل‌گیری هوش مصنوعی مولد هستیم و تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار مشتری از ابزارهای یادگیری ماشین آن‌ها استفاده کرده‌اند. مدل پایه آنتروپیک به نام کلاد در دسترس خدماتی مانند بدراک از آمازون بود که هنوز در مراحل اولیه است و هم مدل‌های آمازون و هم مدل‌های شخص ثالث را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد.

آنتروپیک که توسط چند نفر از بنیان‌گذاران سابق اوپن‌آی‌آی تأسیس شده، تاکنون بیش از یک میلیارد دلار سرمایه دریافت کرده است تا شکل مناسب‌تری از ربات گفتگو برای وظایفی مانند خلاصه‌سازی، جستجو، پاسخ به سوالات و کدنویسی ایجاد کند. سرمایه‌گذاران این شرکت شامل آلفابت (یعنی شرکت مادر گوگل) است که طبق گزارش بلومبرگ در فوریه حدود ۴۰۰ میلیون دلار در آنتروپیک سرمایه‌گذاری کرده است. گوگل هم رقیب ابری آمازون و سازنده مدل‌های مورد استفاده در هوش مصنوعی تولیدی است.

چرا این سرمایه گذاری آمازون مهم است؟

جیم هر (Jim Hare) از شرکت تحقیقاتی گارتنر درباره این سرمایه‌گذاری می‌گوید: «اگر به دنیای هوش مصنوعی مولد (Generative AI) نگاه کنید، می‌بینید تازه این شروع مسابقه است.»

آقای هر می‌گوید در حالی که ابتدا مایکروسافت بیشترین منفعت از هیجان ناشی از هوش مصنوعی را از طریق مشارکت با اوپن‌آی‌آی به دست آورده بود، حالا سایر غول‌های دیجیتال نیز در حال پیشروی هستند.

او گفت: «اکنون می‌بینیم سایر ارائه‌دهندگان خدمات رایانش ابری، سرمایه‌گذاری بیشتری در هوش مصنوعی مولد انجام می‌دهند و اعلامیه‌ها و محصولات خود را منتشر می‌کنند، و فکر می‌کنم زمین این بازی به تدریج برای همه بازیگران دنیای دیجیتال هموارتر خواهد شد. به عبارت دیگر، دیگر فقط نمایش مایکروسافت-اوپن‌آی‌آی نیست.»

نیک پیشنس، تحلیلگر ارشد هوش مصنوعی اس‌اندپی گلوبال مارکت اینتلیجنس، می‌گوید سرمایه‌گذاری آمازون روی آنتروپیک نشان‌دهنده تلاش دیگر غول‌های تکنولوژی مانند آمازون و گوگل برای رقابت با دامنه نفوذ ان‌ویدیا در بازار سودآور چیپ‌های تخصصی هوش مصنوعی است. اما اینکه آیا شرکت‌های بزرگ تکنولوژی با قدرت محاسباتی و بودجه قابل توجهی که در اختیار دارند، می‌توانند روند حرکت هوش مصنوعی در آینده را تعیین کنند یا خیر، هنوز مشخص نیست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا