گاف عجیب تویوتا

به عنوان اولین ورود جدی تویوتا به خودروهای الکتریکی، بسیاری از ما انتظار داشتیم bZ4X محصول منحصر به فردی باشد. در عوض، چیزی که به دست آوردیم یک کراس اوور استیشن واگن با نام گیج‌کننده و قیمتی بالا بود.

به عنوان اولین ورود جدی تویوتا به خودروهای الکتریکی، بسیاری از ما انتظار داشتیم bZ4X محصول منحصر به فردی باشد. در عوض، چیزی که به دست آوردیم یک کراس اوور استیشن واگن با نام گیج‌کننده و قیمتی بالا بود.

تویوتا bZ4X اندازه و جثه ای مشابه با کراس اوور ونزا دارد، ابهت و راحتی صندلی های آن به سختی با نیسان LEAF برابری می کند و فضای داخلی آن باعث می شود که پریوس متاسفانه بسیار شیک به نظر برسد.

قیمت bZ4X از حدود ۴۳۰۰۰ دلار آمریکا شروع می شود. اما هر بار که سوار وسیله نقلیه می شوید متوجه خواهید شد که ارزش این خودرو بیشتر از ۳۰۰۰۰ دلار نیست. فضای داخلی ارزان نیست، اما لوکس هم نیست. این نکته به ذهن شما می رسد که چرا باید با خودرویی شبیه تیگوان در رده اقتصادی پول هنگفتی داده شود.

 

بدتراز همه، فاجعه تضمین کیفیت و فراخوان روابط عمومی این شرکت بود که در چند ماه اول فروش محصول تویوتا مشهود بود، تویوتا به طور ناگهانی متوجه شد که مشکلات غیر برقی بودن هم سر و کله اش پیدا شد . کنترل چرخ‌ها از اختیار bZ4X خارج می‌شدند، و این یعنی یک فاجعه برای شرکت خودروسازی آنهم با نام و قدرت تویوتا.

این فراخوان در گذشته شامل سوبارو سولترا نیز می‌شد، اما در مقایسه سوبارو تا زمان فراخوان تقریباً هیچ دستگاهی نفروخته بود . بنابراین، حمله تیترهای منفی یه سمت تویوتا هجوم آوردند . اگر این فراخوان برای هر مدل دیگری در خط تولید تویوتا بود، خبرساز نمی شد. اما مشکل در خودروی برقی جدید تویوتا بود. درست پس از آن اتفاق افتاد که آکییو تویودا گفت که خودروهای برقی در واقع آینده کامل خودرو در کوتاه مدت نیستند.

در تویوتا، همه چیز فرق است. bZ4X تقریباً هم اندازه خودروهای چینی امروز ایران است و قابلیت های مشابه کراس اوور ونزا دارد. اما ترجیح شرکت نیسان این بود که ترجیح داد فضای داخلی بیشتری داشته باشد و بر خلاف تویوتا همه چیز را قربانی نکند.

با این حال، این خریدار لزوماً به یک EV خاص برای خرید علاقه مند نیست. این امر به خصوص در صف خرید برای RAV4 Prime هیبریدی نشان داد که خریداران تویوتا فقط به دنبال یک ماشین نیستند .  قیمت ونزا از حدود ۸۰۰۰ دلار کمتر از bZ4X شروع می شود و این خودرو به همان اندازه مجهز و با پیشرانه هیبریدی به صورت استاندارد عرضه می شود.

در تویوتا bZ4X برد مسافتی معادل ۲۴۲ مایل (۳۸۹ کیلومتر) در مدل دیفرانسیل جلو و ۲۲۲ مایل (۳۵۷ کیلومتر) در پیکربندی چهارچرخ محرک برآورد شده . رانندگی در دنیای واقعی با مدل AWD کمتر از  ادعای تویوتا است یعنی مسافتی حدود ۲۰۰ مایل در هر شارژ .

مقایسه نزدیکbZ4X با کیا EV6 است که از نظر اندازه و قابلیت تقریبا یکی هستند. وقتی با خودروی کم ادعای کیا رانندگی می کنید، متوجه خواهید شد که این خودرو می تواند مسافتی معادل ۲۷۴ مایل (۴۴۱ کیلومتر) در هر شارژ با سیستم AWD را طی کند، و خبر بد اینجاست که کیا می تواند تا حد زیادی بهتر از تویوتا و با کاهش قیمتی که بسیار مناسب است حریف را تحقیر کند.

نکته ترسناک ماجرا اینجاست که تویوتا نامی پرادعاست  و این حجم از اشتباه برای چنین خودروسازی حکم نابودی را دارد اما اینکه هنوز مشتریان تویوتا دلباخته این نام هستند و اشتباهات زیاد این خودروساز را نادیده می گیرند برای کمپانی مطرخ ژاپنی باید چیزی فراتر از یک شانس باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا