آشنایی با تسلای لاکچری گلزار

در زمان رونمایی، تسلا ادعا می کرد که پنجره های «شیشه زرهی» Cybertruck عملاً نشکن هستند، اما دو پنجره زمانی که فرانتس فون هلژاوزن یک توپ فلزی را به سمت هر یک از آنها پرتاب کرد، شکستند.

مجید سلطانی/اقتصاد ایران

 

تسلا سایبرتراک یک پیکاپ ​​با باتری قدرتمند است که توسط شرکت تسلا از سال ۲۰۲۳ ساخته شده است. این خودرو در اول به عنوان یک خودروی مفهومی در نوامبر ۲۰۱۹ معرفی شد و دارای بدنه مثلثی با پانل های فولادی ضد زنگ ورق تخت است.

تسلا قصد داشت این خودرو را در سال ۲۰۲۱ تولید کند، اما سرانجام در اواخر نوامبر ۲۰۲۳ به مشتریان تحویل داده شد. از دسامبر ۲۰۲۳، Cybertruck فقط در آمریکای شمالی در دسترس بود که در سه مدل ارائه می‌شد: چهار سیلندرچهار چرخ متحرک (AWD) “Cyberbeast”، یک مدل دو سیبندرAWD، و یک مدل چرخ‌محرک عقب (RWD)، با تخمین برد EPA 250-340 مایل (۴۰۰-۵۵۰ کیلومتر) که بر اساس مدل متفاوت است. فراخوان NHTSA ایالات متحده برای همه سایبرتراک های تحویلی در آوریل ۲۰۲۴ به دلیل مشکل پدال گاز بود که صادر شد.

ایده‌های ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا برای یک پیکاپ برای اولین بار در سال ۲۰۱۲ به صورت عمومی بیان شد، وی تصور می‌کرد که یک “ابر کامیون تسلا با گشتاور دیوانه‌کننده، سیستم تعلیق بادی پویا وجود دارد. در اواسط سال ۲۰۱۶، طرح کلی یک کامیون وانت مصرفی در بخش ۲ طرح جامع تسلا گنجانده شد،  که به عنوان یک طرح تجاری معمولی شبیه به سایر خودروسازان بزرگ شناخته شده است، به غیر از تاکید منحصر به فرد ماسک بر آینده وسایل نقلیه الکتریکی. ماسک پیشنهاد کرد که از همان شاسی می توان برای یک ون و یک وانت استفاده کرد. در سال ۲۰۱۷، ماسک Cybertruck را در رونمایی رسمی تسلا Semi and Roadster کنایه زد.

در مارس ۲۰۱۹، پس از پرتاب تسلا مدل Y، ماسک یک تصویر تیزر از وسیله نقلیه ای را که به سبک سایبرپانک یا بلید رانر توصیف شده بود، با شکلی شبیه به یک نفربر زرهی .  در ۶ نوامبر ۲۰۱۹، تسلا برای علامت تجاری در “Cybrtrk” ثبت نام کرد، که توسط اداره ثبت اختراع و علائم تجاری ایالات متحده اعطا شد اما بعداً در ۱۰ آگوست ۲۰۲۰ کنار گذاشته شد.

کانسپت Cybertruck در نوامبر ۲۰۱۹ در لس آنجلس رونمایی شد همان ماه، سال و مکانی که فیلم Blade Runner ساخته شد. این کامیون تحت لوگوی گرافیتی “Cybertruck” راه اندازی شد.

در زمان رونمایی، تسلا ادعا می کرد که پنجره های «شیشه زرهی» Cybertruck عملاً نشکن هستند، اما دو پنجره زمانی که فرانتس فون هلژاوزن یک توپ فلزی را به سمت هر یک از آنها پرتاب کرد، شکستند. ماسک بعداً ادعا کرد که پنجره‌ها آسیب دیده‌اند، زیرا در آزمایشات قبلی، پتک به
آن اصابت کرده بود که پایه شیشه را آسیب زد.

تسلا ویدیویی از Cybertruck منتشر کرد که یک فورد F-150 دیفرانسیل عقب را در یک طناب کشی به سربالایی می کشد.رسانه های خبری بیشتر اشاره کردند که این به دلیل وزن کمتر فورد است

از نوامبر ۲۰۱۹، تسلا رزروهای Cybertruck را با ۱۰۰ دلار سپرده قابل استرداد پذیرفت. در ۲۳ نوامبر ۲۰۱۹، ماسک توییت کرد که تسلا در ۱.۵ روز اول پس از رونمایی، ۱۴۶۰۰۰ رزرو دریافت کرده است. ماسک تعداد پیش‌سفارش‌ها را در ۲۶ نوامبر به ۲۵۰۰۰۰ به‌روزرسانی کرد.

در اکتبر ۲۰۲۱، تسلا قیمت و مشخصات Cybertruck را بدون توضیح از وب‌سایت خود حذف کرد، در حالی که هنوز سپرده‌ها را می‌پذیرفت. یک نمونه اولیه به روز شده در دسامبر ۲۰۲۱ تحت آزمایش قرار گرفت. نمونه اولیه جدیدتر را می توان با وجود یک برف پاک کن بزرگ شیشه جلو و حذف نوار چراغ جلوی کامیون از خودروی مفهومی ۲۰۱۹ متمایز کرد.

در جلسه سالانه سهامداران ۲۰۲۲، ایلان ماسک در پاسخ به یک سوال اظهار داشت که مشخصات نهایی و قیمت گذاری با آنچه که در سال ۲۰۱۹ بر روی خودروی مفهومی رونمایی شده بود تفاوت اساسی دارد.

تا پایان نوامبر ۲۰۲۳، تقریباً ۲ میلیون رزرو برای Cybertruck با دان ایوز، تحلیلگر اوراق بهادار Wedbush وجود داشت که تخمین می‌زند که تنها ۳۰ تا ۴۰ درصد به فروش واقعی تبدیل می‌شود.

پیش‌سفارش‌ها به‌طور موقت قبل از رویداد تحویل در ۳۰ نوامبر ۲۰۲۳ بسته شد. از زمان تحویل، قیمت سپرده به ۲۵۰ دلار افزایش یافت.از ژانویه ۲۰۲۴، Cybertruck تا سال ۲۰۲۷ برای مشتریانی که رزروهای جدید انجام می دهند فروخته می شود.

در طول رویداد تحویل در Gigafactory تگزاس در ۳۰ نوامبر ۲۰۲۳، تسلا اولین ۱۰ یا ۱۲ واحد تولیدی را به مشتریان تحویل داد این رویداد یک نمایش ۳۰ دقیقه ای از جمله نمایشی داشت که در آن شیشه زرهی Cybertruck با موفقیت در برابر توپ بیسبال پرتاب شده توسط فون هولزاوزن مقاومت کرد. در طول رویداد تحویل، سرعت Cybertruck به عنوان توانایی شتاب ۰ تا ۶۰ مایل در ساعت (۹۷ کیلومتر در ساعت) در ۲.۶ ثانیه مشخص شد که با ویدیویی از پیروزی Cybertruck در مسابقه درگ با پورشه ۹۱۱ در حالی که همچنین یدک‌کشی می‌کند نشان داده شد. یک پورشه ۹۱۱ دیگر، که ماسک ادعا کرد مسافت ۱⁄۴ مایلی (۰.۴۰ کیلومتر) را طی کرده است، اما بر اساس خط‌های پیاده‌رو و جایگاه جایگاه در پارک مسابقه ساکرامنتو، جایی که مسابقه در آن ثبت شده است، احتمال بیشتری وجود دارد که ۱⁄۴ مایل (۰.۴۰ کیلومتر) باشد. ۸ مایل (۰.۲۰ کیلومتر)

در مراسم تحویل، قیمت نهایی، در دسترس بودن و جزئیات محصول نیز اعلام شد. سه مدل معرفی شد: RWD تک سیلندر، AWD دو سیلندر، و AWD سه سیلندر با نام “Cyberbeast”. قیمت پایه مدل  ۶۰۹۹۰ دلار آمریکا بود که در سال ۲۰۲۵ در دسترس خواهد بود. برد آن ۲۵۰ مایل (۴۰۰ کیلومتر) با حداکثر سرعت ۱۱۲ مایل در ساعت (۱۸۰ کیلومتر در ساعت) بود. این خودروی چهار چرخ متحرک قرار بود در سال ۲۰۲۴ با قیمت اولیه ۷۹۹۹۰ دلار با برد ۳۴۰ مایل (۵۵۰ کیلومتر) و حداکثر سرعت ۱۳۰ مایل در ساعت (۲۱۰ کیلومتر در ساعت) در دسترس باشد. نوع سه سیلندر Cyberbeast با قیمت ۹۹۹۹۰ دلار عرضه شد، که در سال ۲۰۲۴ در دسترس خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا