به بهانه درگذشت بهترین خلبان جهان

آناتولی کووچور به اذعان بسیاری از هوانوردان غربی و شرقی بهترین خلبان جهان بود کسی که توانست با توانایی خارق العاده رکوردهای خاطرات زیادی را برای عاشقان پرواز ثبت کرد.

مجید سلطانی/اقتصاد ایران

 

آناتولی کووچور در ۱۶ آوریل ۱۹۵۲ در روستای مازوروفکا ، موهیلو-پودیلسکی در استان وینیتسیا در جمهوری سوسیالیستی شوروی اوکراین به دنیا آمد. 

 

کووچور در مدرسه عالی پرواز نظامی  به مدت دو سال خدمت کرد تا اینکه در سال ۱۹۷۷ با پیشنهاد پذیرش در مدرسه خلبانی آزمایشی فدوتوف از نیروهای مسلح شوروی بیرون آمد . او در سال ۱۹۷۸ از مدرسه فارغ التحصیل شد. از سال ۱۹۷۸ تا ۱۹۸۱ به عنوان خلبان آزمایشی در Komsomolsk-on-Amur کار کرد و هواپیماهای Su-17 و تغییرات آن را آزمایش کرد . او همچنین در مؤسسه هوانوردی مسکو تحصیل کرد و در سال ۱۹۸۱ از آنجا فارغ التحصیل شد.

کووچور به دفتر طراحی میکویان منتقل شد و در آنجا در آزمایش بیش از ۸۰ نوع هواپیما از جمله MiG-21 ، MiG-23 ، MiG-27 ، MiG-29 ، MiG-31 و همچنین هوا به موشک های هوا و هوا به زمین .  از آن زمان او در چندین نمایشگاه بین المللی هوایی ظاهر شد و هواپیماهای روسی را به نمایش گذاشت.

در سال ۱۹۹۵ کووچور در یک نمایش پروازی بسیار دور از Su-27PD و Su-27PU Flankers شرکت کرد که دارای کاوشگر سوخت‌گیری در داخل پرواز بود . او یک تیم آکروباتیک را رهبری کرد که به عنوان تیم خلبانان آزمایشی ( Lyotchiki-Ispyttahteli ) شناخته می شود، که شامل خلبانان ولادیمیر لوگینوفسکی و الکساندر گارنایف نیز می شد.  کووچور در ۱۵ آوریل ۲۰۲۴، یک روز قبل از تولدش یعنی روزگذشته در ۷۲ سالگی خود درگذشت.

 

آناتولی جان مردم را نجات داد

کووچور در ۸ ژوئن ۱۹۸۹ در نمایشگاه هوایی پاریس در سانحه نمایش هوایی شانس آورد که زنده ماند . او با هواپیمای تک سرنشین Mikoyan MiG-29 Fulcrum ‘Blue 303’، آخرین هواپیمای جنگنده اتحاد جماهیر شوروی در آن زمان، پرواز می کرد. در حین اجرای یک بخش حمله با سرعت کم و زاویه بالا از برنامه معمول خود، یک پرنده به توربوفن موتور سمت راست مکیده شد ( ضربه پرنده )، که باعث شعله ور شدن موتور شد. کووچور بلافاصله موتور باقیمانده را به پس سوز کامل تبدیل کرد . با این حال سرعت او، در ۱۸۰ کیلومتر در ساعت (۱۱۰ مایل در ساعت)، برای حفظ ثبات در یک موتور بسیار آهسته بود. با وجود تلاش های او، هواپیمای آسیب دیده وارد یک شیرجه شیب دار شد. کووچور موفق شد میگ را از جمعیت دور کند و ۲.۵ ثانیه قبل از برخورد به بیرون خروج کند. نکته جالب اینجاست که او در فاصله ۳۰ متری (۹۸ فوت) از گلوله های آتشین هواپیمای سقوط کرده فرود آمد. این حادثه در ویدئو ضبط شد و در سریال تلویزیونی واقعیت شگفت‌انگیزترین ویدیوهای جهان  و در فیلم جنگ جهانی سوم که در آن فیلم به عنوان بخشی از جهان جایگزین خیالی جنگ جهانی سوم استفاده می‌شود، نمایش داده می‌شود. تنش های جنگ سرد در سال ۱۹۸۹ منجر به جنگ بر سر آلمان شرقی در سال ۱۹۹۰ شد و فیلم فرار کووچور از هواپیمای خود نشان دهنده یک خلبان شوروی بود که در طول جنگ سرنگون شد.

 

خلبان کاربلد روس ها همچنین به مانور bell هم شهره است که این هنرنمایی در کتاب های آموزشی پرواز دیده به خلبانان آموزش داده می شود. اما بسیاری از علاقمندان هنر استاد خلبان روس را در  انجام مانور ارتفاع پایین می دانند زمانی که آناتولی با یک سوخو-۳۰ مانور بسیار زیبایی را در ارتفاع پایین انجام داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا