جنگنده نسل پنجم ایران و پروازی که نزدیک است+ فیلم

از قدرت پهپادی ایران جهان چشمه ای را در جنگ اوکراین و نبرد وعده صادق دید اما نکته مهم تر تولید و ساخت جنگنده فوق پیشرفته نسل پنجم است.

مجید سلطانی/اقتصاد ایران

ایران همیشه دوست داشته در صنعت نظامی حرف زیادی برای گفتن داشته باشه این عشق به داشتن ارتشی قدرتمند قبل از انقلاب هم وجود داشت و تا به امروز در ساختار نظامی کشور دیده می شود.

از قدرت پهپادی ایران جهان چشمه ای را در جنگ اوکراین و نبرد وعده صادق دید اما نکته مهم تر تولید و ساخت جنگنده فوق پیشرفته نسل پنجم است.

در سال ۲۰۱۷ تصاویری از جنگنده ای مهیب و ترسناک منتشر شد که جهان را به شوکی بزرگ فرو برد. رونمایی از قاهر۳۱۳ که تحلیل های متفاوتی در مورد این جنگنده چه در ایران و چه در خارج از ایران دیده شد.

تصاویری که دیده شد بسیار شبیه یک جنگنده بود چیزی که اصلا و مطلقا ماکت نبود شاید در آینده ای نزدیک پرواز این پرنده مخوف را در آسمان کشورمان ببینیم.

طراحی و خاستگاه قاهر۳۱۳

چشمگیر ترین قسمت قاهر ۳۱۳ بال های شکسته این جنگنده است، شکلی به شدت متفاوت و عجیب که دوستداران صنعت هوانوردی را یاد پروژه بال شکسته بویینگ می اندازد.

در صورتی که بال های پرنده به سمت بالا باشد مانورپذیری بهتری را برای آن به ارمغان می آورد و در صورتی که این طراحی معکوس و به سمت پایین باشد ثبات پذیری بیشتر را به خلبان هدیه می کند.

باید یک نکته مثبت را در این طراحی این جنگنده یادآور شد و آنهم جسارت و شجاعت این طراح است که طرحی متفاوت را یه رخ بیننده کشیده است.

نکته مهمت این است که در جنگنده ها و اصولا پرنده ها سیستم هدایت با رایانه انجام می شود و چیزی به نام کنترل دستی وجود ندارد اما در اطلاعاتی که از جنگنده ما دیده می شود این امر به صورت دستی وجود دارد که به شدت از رقبای گردن کلفت خود عقب می ماند البته باید به این نکته هم اذعان داشت که ایران توانایی ساخت چیپست های الکترونیکی و تراشه های مهم صنعت هوانوردی را در این سطح ندارد.

 

نکته بعدی هوشمند بودن جنگنده های مدرن و نسل پنجم است که قاهر با وجود دستی بودن به سختی می تواند جایی در این میان باز کند البته تا زمانی که پرواز انجام نشود نمی توان به قطعیت رسید که پرنده وطنی چقدر توانمند است. طراحی قاهر را باید ترکیبی از بویینگ و جی۲۰ چینی دانست.

 

موتورهای همیشگی ببرهای ایرانی

قاهر اینطور که گفته می شود از موتورهای اف ۵ تایگر استفاده می کند که البته با توجه به ازدیاد این موتورها در انبارهای ایران و آشنایی کامل با فناوری این موتورها انتخاب درستی بوده است.

مهندسان ایرانی به شدت به موتورهای سری جی اف ۵ آشنا هستند و با مهندسی معکوس در سال های جنگ و پس از آن انتخاب هوشمندانه ای را برای جنگنده ای با وزن و جثه تایگر در نظر گرفتند و می توان گفت با وجود قدیمی بودن این پیشرانه ها ولی کاملا انتخاب هوشمندانه و عالی بوده است.

مزیت های جنگجوی ایرانی

قاهر۳۱۳ قرار است جنگنده کوچک و سبکی باشد که به بدنه نیروی هوایی ایران کمک کند پس قیاس آن با اف۳۵ و اف ۲۲ کار بیهوده و غلطی است.حمل سلاح های نسبت کم با توجه به فیزیک این جنگنده کاملا منطقی است و قرار است قاهر در ارتفاع پایین و ساختار دفاعی به ایران کمک کند.

دماغه کوچک قاهر به ما نشان می دهد که خبری از رادار قدرتمند نیست که البته با توجه به رهگیر بودن آن این امر هم منطقی است که در سری میگ های روسی هم این امر را شاهد بودیم.

نکته دوم ورودی های هواست که به شکل مستقیم است و اهالی فن به خوبی می دانند که زمانی که جنگنده جریان مستقیم در دهلیزهای خود داشته باشد عملا خیلی مانورپذیر و پنهان کار نخواهد بود. به صورت عرف در هواپیماهای رادار گریز دهلیزهای هوا به شکل اس شکل است که همین امر اعتراف اسرائیلی ها را به همراه داشت که به هیچ عنوان نگران جنگنده ایرانی نیستیم.

اما نکته اینجاست که ایران همیشه چراغ خاموش حرکت کرده است و نشان داده است که کشوری است که می تواند از پس تحریم ها بر بیاید و ناوگان هوایی خود را به روز نگه دارد و حتی تغییرات عمده و جدی روی آن اعمال کند. به طور مثال حمل موشک های روسی بر روی تامکت های ایرانی تعجب جهانیان را برانگیخت و پیشرفت خارق العاده صنعت پهپادی ایران سیلی محکمی به غرب و دشمنان ایران زد.

 

اتفاقات جدید در راه است

با وجود جنگ اوکراین و کمک های ایران به روسیه اعتماد محکمی بین ایران و روسیه بوجود آمده است و احتمال این وجود دارد که روس های قسمتی از تکنولوژی هوایی خود را در اختیار ایران قرار دهند و شکست در پروژه های هوایی به هیچ عنوان چیز عجیبی نیست. امریکا تا به امروز بیلیون ها دلار خرج طرح های هوایی خود کرده است و ایران در مسیر درستی از تاریخ قرار دارد و با کمک روس های این پیشرفت سرعت بیشتری خواهد گرفت.

 

 

نوشته های مشابه

۶۸ دیدگاه

  1. و من الله توفیق انشاءالله شاهد روزی باشیم که جنگنده های ایرانی عرصه را بر روی این غده سرطانی صهیونیستی تنگ کنند و آنان را مبهوت گردانند

    1. فعلا پرفسور نسل شیمی در دنیا تولید نشده. خوشبختانه ما همین موتور توربو جت را در تحریم توانستیم با توان داخلی و جوانان باغیرت و نخبه کشور بسازیم‌ که البته به خوشمزگی شما نیستن. ولی برای شروع نقطه بسیار خوبی هست. البته تبدیل یک موتور توربو جت به توربو فن مار بسیار سختی نیست مخصوصا که در کشور موتور توربو فن هم ساخته شده آنهم با فناوری تک کریستال که کار هر کشوری نیست. از شروع پروژه قاهر تا روزی که این جنگنده به بلوغ کامل برسد حداقل بیست سال زمان نیاز دارد که نسبت به کشورهای دارای سابقه ساخت جنگنده که زیرساخت‌های آن را دارند زمان زیادی نیست. اگر به شروع بروژه مثلا اف35یا یوروفایتر توجه کنید تا زمان عملیاتی شدن آن بیش از پانزده سال زمان برده آند. فعلا بعنوان یک پهپاد مافوق صوت این موتور بهترین گزینه هست چرا که هم قیمت پایین دارد و هم از فناوری ساده ای برخوردار هست و هم از هزینه نگهداری پایینی برخوردار هست. پس بجای مزه ریختن کمی بهتر هست تحقیق و مطالعه کنید و بعد دیگران را از افاضات عقده گشایانه خود بهره مند فرمایید. آنهم در شرایطی که احتمالا از بستن و باز کردن یک پیچ هم عاجز هستید.

  2. انشاالله همین جوری هست که شما میفرمایید. هیچ هموطنی از پیشرفت کشورش ناراحت نمیشه بلکه خوشحال میشه. ولی برای افزایش اطلاعاتت بهتره از پرسنل (فنی) نیروی هوایی مشاوره بگیرید.

    1. ایکاش یه کم هم فکر معیشت ورفاه مردم وجوانان بودید که به قول خودتون با دست خالی هشت سال جلو دشمنان روگرفتند.وحالا حسرت خودروهای قراضه کشورهای عربی به دلشون مونده.

      1. اگه آرزوی خودرو قراضه کشورهای عربی به دلتون مونده دست بالا بزنید و بسازید. راه پیشرفت کشور استفاده از خودرو های قراضه کشورهای دیگه نیست. بله ما با دست خالی پسر جان هست سال مقاومت کردیم اما هیچوقت آرزوی خودروی قراضه کشورهای عربی را نداشتیم اما مطمنا آنها آرزوی پیشرفتهای واقعی ما را دارند. رفاه و معیشت مردم در همین حرف نپخته شما عیان هست که هنوز سر از تخم در نیاوردید توقع داشتن خودروی خارجی آنچنانی دارید که البته حتما برای آنهم نمی‌خواهید تلاش کنید. زمان ما پسر جان داشتن یک موتور یا نهایتا یک رنو پنج آخر آرزوها بود. البته در شرایط خاص داشتن موتور گازی رکس یا پژو یا مبلت هم خودش کلاس خاصی بود. از خورد خوراک هم که نگم بهتره هست.‌اما شماها با امنیت این ملت و کشور مشکل دارید. جگرتون از این میسوزه که اربابان شما و مزدوران منطقه ای آنها فهمیده اند که کت تن کی هست. مخصوصا بعد از وعده صادق. پس معیشت مردم را بهانه نکنید. شما عقده گشاها اغلب وضعیت معیشتی خوبی دارید ولی بدلیل نمک نشناسی که دارید مردم را بهانه میکنید . همین خودروهای نیم بند داخلی را خیلی‌ها نمی‌توانند تولید کنند و ارزوشون هست.‌ ضمنا در تمام دنیا از سرریز دانش نظامی در بقیه صنایع استفاده میکنند و از زیر ساخت های بوجود آمده در این صنعت استفاده میکنند که گویا شما در این قسمت هم چندان اطلاعاتی ندارید. فقط ماشین خارجی دوست دارید.‌بشین برات بیارن.

  3. فقط باید بگم قاهر از نظر عملی قادر به پرواز نیست چون طراحی اون بصورت شکسته، مناسب پرواز نیست و طرح من در آوردی بود که البته برای کارهای شبیه سازی تصمیم شد ازش استفاده کنند چون چند سال پیش از مسیر توسعهپروازی حذف شد بخاطر من درآوردی بودنش و عدم قابلیت های متفاوت پرواز

    1. دقیقا غلط گفتی. این افاضات شما مربوط به همان گفته های برخی حسودان و ایضا مثلا میلیتاریستهای داخلی هستکه توان باز بسته کردن یک کلاس را هم ندارند. البته در تمام طرحها همیشه تغیراتی بوجود می آید اما اینکه می‌فرمایید از چرخه پرواز بیرون رفته غلط هست. ماجرا اصلا چیز دیگری هست. الان هم این جنگنده بصورت یک جنگنده بدون سرنشین با تغیرات بسیار کمی پرواز خواهد کرد و آنوقت آیا شما جرات و مردانگی دارید که زیر همین پست بنویسید …….کردم؟؟ طرح جنگنده نسل پنجم قاهر بخاطر این از طرف سفارش دهند لغو گردید چون یک جنگنده پشتیبانی نزدیک از آب در آمد و سفارش دهنده نیازی به یک جنگنده پشتیبانی نزدیک نسل پنجم ندید که درست هم بود. البته شاید همین جنگنده با تغیراتی بصورت نسل چهار تولید شود تا قیمت پایین‌تری داشته باشد و برای سفارش دهنده از بابت هزینه صرفه داشته باشد. جنگنده نسل پنج بخاطر هزینه بالایی که دارد و قیمت بالای آن باید هم چند منظوره باشد و هم برد بالاتری داشته باشد. خلاصه مطلب همین پلتفرم با تغیراتی بسیار کم پرواز خواهد کرد و خیلی هم طول نخواهد کشید. آنوقت باید دید پروفسورهای عرصه میلیتاری چه خواهند گفت.

    1. هیچ وقت با منتقد بد صحبت نکنید ممکنه نکته ای توش باشه که ذهن مون رو زیبا تر کنه و بتونیم جنگنده پیشرفته تر بسازیم ببیند ماکت جنگنده ساختن هم کار هر کشوری نیست کشورهایی هستند که حتی خلبان ندارن چه بسه به فکر ساخت هواپیما تا انتقاد نباشه پیشرفتی هم نیست

  4. با این همه فاکتور منفی چطور جنگنده نسل 5 محسوب میشود؟در صورتی که جنگنده های به مراتب کاملتر و کاراتر از این جنگنده نسل 4 یا 4.5 هستند.

    1. اولا این فعلا یک پهپاد مافوق صوت هست. دوما تا جنگنده شدن این و نسل پنجم شدنش چندین سال فاصله هست. در ساخت این دستاوردها که مرتبه اول حساب میشه قدم به قدم جلو میرن.‌ البته مطمئن هستم شما یک فاکتور منفی رو هم نمی‌تونید در این جنگنده بگید ولی همین فاکتورهای منفی بقول شما بمرور اصلاح میشن . حتما یادتون هست که در زمان ساخت موشک و پهپاد. هم از این حرفها زیاد بود.

  5. نه مخفی کار است نه مانور پذیر است نه قدرتمند است نه راهدار قوی دارد نه سلاح زیادی با کیفیت حمل میکند نیاز به تعریف ندارد یک کلمه کافیست بفرمایید پراید پرنده است کاش روحانیون خلبانی این پرنده خارق‌العاده را بعهده بگیرند چون اینا هرچه بمیرند اول به بهشت میرن دوم کم نمی‌شوند بهترین گزینه برای خلبانی آخوندها هستن

    1. پیشنهاد میکنم یه روحانی داوطلب بشه .جهت افتتاح هواپیمای نسل ۵….فکر کنم نسل نیم باشه.. اشتباهی گفتن..نسل چهار اف ۱۴ وفانتوم هستن که مال ۵۰سال پیش هستن…طرف آمریکایی اف ۲۲. یا اف ۳۵داره همه مزیت‌های برتری هوایی رو داره ادعا نمیکنه بعد یه پراید هواپیما ساخته شده هنوزم به بهره برداری نرسیده .نه رادار کریزه..نه سیستم دیجیتال داره …نه میشه صلاح باهاش حمل کرد حتما باکس هم ۲۰لیتری هست … خدایا کمکم کن.حتما درگیری هوایی هم شد دست خلبان یه کلاس..یا. ارپی چی بدین دستی نبرد هوایی انجام بده

  6. واقعا راست میگی آقای نویسنده این مطالب:اینقدر مهیب و ترسناکه آدم می‌ترسه شب تو خوابش بیاد چه خاکی سرش بریزه،اف ۲۲ رپتون و یا اف ۳۵ لاکهید مارتین پیش این ابر تکنولوژی حرفی واسه گفتن ندارن 😁😁😁😁😁

  7. شتر در خواب بیند پنبه دانه گهی لپ لپ خورد گه دانه دانه شما هروقت تونستید یک سال فقط قیمت دلار و طلا و کالاهای اساسی رو ثابت نه حتی کاهشی نگه دارید اونموقع جنگنده نسل پنجم هم خواهید ساخت

  8. این طرح توسط وزارت دفاع منتفی اعلام شد و قراره بجاش پهپاد سنگین رادار گریز ساخته بشه. ما هنوز با ساخت جنگنده نسل چهار به بالا. فاصله داریم. تا ببینیم چی میشه

    1. پراید هوایی هست..نسل نیم هست اشتباهی گفتن نسل ۵.. نه رادار گریزه نه سیستم دیجیتال داره.نه مهمات میشه باهاش حمل کرد..یهو دست خلبان یه کلاشینکف یا ارپی چی هم بدین جنگ هوایی شد با سلاح دستی تو هوا جنگ کنه نمی‌دونم مردم رو چی فرض کردن.کمتر خودتون رو تا دنیا تمسخر قرار بدین.حکایت دانش آموختگان طالبان بود کلیپ گذاشته بود افغانستان هلی‌کوپتر ساخته . فقط هلیکوپتر پرواز نمی‌کرد کلیپ رو خیلی از عزیزان دیدن

  9. خیلی هم عالی،،فقط خواهشاشماباتیترزدن باعث تضعیف روحیه صنعتگران نظامی نشوید،،مثلااینکه اولش برجسته بنویسیدجنگنده نسل پنجمی بعدم دراین حدزیرسئوال ببریدوتخریب خواسته یاناخواسته بکنید،،

  10. فدات شم این جنگنده نسل
    ۵ نیست ،نسل ۵۵ هست .
    مگر با یک طرح شیبه به اف ۳۵ یا رپتور ،،، میشه قاهر جنگنده نسل ۵ .
    بخدا ،این دولت پوپولیست هست به شدت و در اقشار جامعه ،،گروهایی دارد که فقط عوام گرا هستند ،،دست بردارید .
    من رتبه خودروم در سامانه ۴۰۰۰ هست هنوز هیچ خودرویی بهم تخصیص نخورده ،،،حال با این تفاسیر دولت میاد اعلام میکنه که تا بحال ۱۵۰۰۰ خودرو واگذار شده ،،و از آن طرف گمرک خودشان اعلام کرده کل خودروی وارداتی حدود ۹۰۰۰ هست ،که سهمیه سپاه و نیروی انتظامی اورژانس جز آن هست ،،،،حال نمیدونم دم خروس رو باور کنم یا قسم حضرت عباس.
    بجای این رفتارهای زشت ،،فکری عاقلانه به حال کشور و مردم کنید .

  11. آقا کی میخواد این پرواز شکل بگیره خداوکیلی دوسال هستش که من هرروز این نوع تیتر هارو میخونم و امیدوار میشم بازدوباره فرداش یه خبر که نشد یا هواپیمای شخصی نام نویسی میشه و وووو خداوکیلی بسازید بابا اینو بعد بنویسید لااقل من هم که عجول و یک جوان ِ ولایی تازه غنچه زده دارم اینجا بال بال میزنم توروخدا بسازین ما داریم درمنازل سکته میکنیم ،پدرم و برادرم که عمرشو دادن به شما درجنگ نه ها من خودم اگر قسمت باشه جهادی آماده در دولت منزل نشستم وبازی تیم ِ خومونو تشویق میکنم منظورم پیروزی هستا اون یکی تیمها هوس نکنند.وای اگر حکم دادگاهم براعت بدن نذری میدم فقط به روان ِ آقا ..

  12. مقاله به صورت مختصر : هر چند هیچ چیز هواپیما بدرد نمی‌خورد و تا به حال پرواز هم نکرده با این حال یک چیز خفن ساختیم

  13. به حمد خداایران در آینده بسیار نزدیک یکی از قدرت‌های هوایی جهان خواهد شد به کوری چشم منافقین داخلی ودشمنان خارجی

  14. طور به خدا مثل تولید ماشین پژو پرشیا نشه که میخواست خودرو ملی بشه و چه قدر دولت وقت اون زمان روی آن تبلیغ میکرد بعد معلوم شود فقط قطعات ناچیزی از آن تولید میشود آخه دروغ نیرنگ دقل بازی تا کی بابا مردم همه چیز را احساس میکنند

  15. اول برو ببین جنگنده نسل ۵ باید چه ویژگی و استانداردی داشته باشه بعد بیا مطلب بنویس این مشخصات برای جنگنده نسل ۴ هم کافی نیست و در حد یک هواپیمای آموزشی هست.

  16. صنایع دفاعی کشور همانطور که در پیشرفت تولید انواع موشک .پهپاد .تانک. ناوشکن.رادارو سلاحهای کوچک و بزرگ قدرت نمایی کرده و جهانیان راشگفت زده کرده با اتکا به نبوغ ایرانی وتوکل به خدا درصنایع تولید جنگنده بومی پیشقدم شده و شگفتی ساز خواهد بودچون جسارت .نبوغ .واراده در وجودایرانی بوده هست و خواهد بود.افرین بر مردان سخت کوش ایران زمین.

  17. باسلام،عرض شودبه جناب آقای مجیدسلطانی پیشنهادمیشوداطلاعات وآگاهی خودرانسبت به تواناییهای‌ساخت وتولیدچیپست وتراشه درصنایع نظامی وغیرنظامی ایران اسلامی عزیزمان رابروزکندکه هم درنرم افزاروهم سخت افزارباجهش دانش وتولیدمعجزه واری روبروبوده‌ایم بااین حال،هرچندبعیداست به اطلاعات دست اول دست یابید،امّااگرازنهادهای مربوطه پیگیری کنید،امکان رسیدن به نتیجه موردنظر غیرمحال‌هم‌نخواهدبود.به هرحال اگراینحقیررادرعین نآشنابودن،مورداعتمادبدانیدبه شمامیگویم که توان مهندسان ومتخصصان کشورعزیزمان درحال حاضردرحدیست که افتخارتولیدتراشه هایاچیپستهای بسیارمهم درابعادبسیارکوچک ،حیاتی،راهبردی به قولی درلبه فن‌آوری روزدنیارادارد وحتی دردستیابی درانواع فن آوریهای فوق پیشرفته وراهبردی درسطوحی هستیم که خارج ازتصور وباوراست که این مهمّ حاصل نشده جزبه خواست،مددویاری پروردگارعالمیان ،دعای مقدسات وشهیدان الهی وصدالبته تلاش شبانه‌روزی دانشمندان ونخبگان ایران عزیزمان که بایدبه خاطراین معجزات،نعمات وبرکات خداوندسبحان،توأمان شکرگزارخداوندرحمان باشیم ودرآخَراینکه جناب مجیدسلطانی برادر گرامی باکمال احترام عرض مینمایم ضمن اینکه‌درمتن خبری‌که منتشرنموده‌اید،متأسفانه ایراداتی داردکه امیداست درتفکرتان نباشد ودرپایان ضمن یادآوری افتخارتولیدموتوربومی«اوج»،طلوع و…وبه امید،مددوعنایت الهی درساخت انواع موتورهادرردیف‌پیستونی، جت،توربوجت،رم واسکرم جت،توربوشفت وتوربین گازی،توربوپراپ وتوربوفن و تجهیزات الکترونیک،مکا،الکترو وایونیک و….و رونمایی آنها درآینده نزدیک همگان شاهدصدق وعده‌های الهی خواهندبود،چنانچه پروردگارعالمیان درقرآن عظیم،حکیم،مجید،کریم وهدایتگرمیفرماید:خدای بی نیازتان رایاری کنیدتاخداهم شمارایاری کندوبه یقین «بنده‌های مؤمن باتقوا،باحیا،غیرتمند،باحجاب وعفت،پاک وپاکدامن ودلیرمردان وزنان حزب الهی ،حزب‌خداوندو ولایتمداردراین سرزمین مقدس شهیدپرورده پرشهیدداده بااطاعت وپیروی ازاوامرودستورات الهی منطبق باآیات قرآن مجید به تمامی آنچه که حاکمیت شیعیان،مولا،سرور،سیدو امام زمان مظلوم وصبور،ولی وحجت الهی نیازدارند،دست‌‌خواهندیافت،چنانکه تابحال دست‌یافته‌اند،چراکه نظر،خواست،پسند،رضایت،دستور،فرمان،
    حکم وامرپروردگار،اختیارداروسلطان عالمیان اینچنین است وفقط این غافلان،جاهلان،منافقان،بدخواهان،مخالفان،
    فاسقان وفاسدان،
    کافران لجوج ومشرکانندکه دراین ورطه بررخی درجولانگاه ابلیس وابلیسیان ،هرچه افزون درپی آتش اعمال وکیفرعذابند،پس به امیدپیروزی حقّ وحقانیت برباطل ومهرباطل خوردگان این‌اسفل السافلین.انشاءالله.باتشکر

    1. احسنت و اینو اضافه کنید ایران در زمان نیاز نشون داده در تاغیر کاربری حرف های زیادی داره و همینطور برادران رایت هم یه مرتبه شب نخوابیدن صبح بلند شند هواپیما اختراع کنند پس آزمون و خطا جز موفقیت هست دستتون درد نکنه به امید روزی که برای دفاع از میهن به هیچ کشوری نیاز نباشه

  18. خدا میدونه واسه ساخت همین ماکت چه بودجه هایی تخصیص یافته؟!.درکل ساخت جنگنده نسل پنجم واسه کشوری مثل ایران یه خرده خیال پردازیه همینطور انتظار کمک و انتقال دانش و تکنولوژی از روس ها.
    بنظر من همون سوخوهای نسل چهار از رده خارج رو به سه برابر قیمت از روسیه بگیریم به نفعمونه…

  19. والا من ۱۵ سالم بود این جنگنده رونمایی شد الان نزدیک چهل سالم هست،این پرنده شما بال در نیاورد پروازشم ببینیم؟؟؟؟مرد حسابی هزارتا هواپیما ساختن این لگن شما پرواز نکرد

  20. درسته که به این مدل جنگنده نیازمبرم داریم اما کوثر وشفق واذرخش هست پس بهتره دیگه برای جنگنده سنگین ورادارگریز وفوق پیشرفته اقدام جدی بکنیم وگرنه رقیبان ماارتش قویترازماخواهندداشت.

  21. ایران قبل از انقلاب اسلحه وارد میکرد . و این قدرت نبود.
    بعد از انقلاب با تلاش نیروهای مخلص و هوشمند و نخبه متدین دارای فناوری و ساخت اسلحه های مدرن است.و خودش با فناوری و تکنولوژی پیشرفته سلاحهای مورد نیازش را می سازد.و این یعنی قدرت.

  22. اـر از جنگ افزار و تکنولو‌ژی روس بهرمند باشیم جای هیچ نگرانی نیست چون در جنگ جهانی سوم که بنام اوکرایان رقم خورد دیدیم که روس ها یکتنه تمام اروپای غربی و آمریکا را که با پرچم ناتو پا بمیدان گذاشتند سلاحهای پیسرفته غرب را در جعبه در خاک اوکراین خاکستر کرد و هنوز از موسک های خنجر و سوخوهای هایپر سونیک و ابر مافوق صوت هم روس استفاده نکرده و دم نقد با سلاحهای نیل سوم اتحادجماهیر شوروی برای ناتو خاکستر چدن و پولادمیفرستد و ثابت کرد که درقدرت نظامی حرف اول را مبزند و ناتو در حمله به افغانستان و عراق با کمک و پشتیبانی ایران صدام و بن لادن را شکست داد ولی وقتی ما بخاطر نارو هایش در سوریه و عراق پا پس کشیدیم هم در عراق و هم در افغانستان شکست خورد و از درد دلش خودش تروریست شد و نیروهای سنتکام دیت به ترور سلیمانی و بعضی مجاهدین افغانی زدند که بهترینتکاوران تروریست سنتکام پارتیزان منجمله قاتل. سردار شهید آیت الله مایک را خاکسترش را بباد داد

  23. باعث افتخاره که ایرانمان چنین قدرتمند هست . اما چرا سایتی ندیدم که طرح های جدید را بتوان به انجا فرستاد شاید نوع اورانی باشند که طرح های خوبی ارایه کنند .

  24. مهمتر از همه این جنکندها،،،فعل خواستن است که ایران ،خیلی وقته ،خواسته،وتوانسته،،،،خدا ر راشتکریم ،همه جوره، فداه، ارتش، و سپاه ایرانم، ،

  25. شما یک دوچرخه درست کنید ،،هواپیمای نسل پنجمی پیشکش ،،تا حالا میگفتید محمدرضا پهلوی هیچ و سلاح و قدرتی برای ایران نگذاشت، ،شما که بعد از ۴۵سال هنوز از اف 5های که از امریکا خریداری کرده استفاده میکنید…

  26. صنار بده آش…
    این همه خدمت و عملگی برای روسها کردین و تا حالا یه قطعنامه رو وتو نکرده برای ایران ک واسش هیچ هزینه‌ای نداره و نیاز نیست پاسخگوی جایی باشه،
    قرارداد گاز اروپا رو ک یادمون هست چطوری کاری کردن ک ایران سوت بزنه خودش بکشه کنار، انگار ن انگار ک ایران معدن گاز دنیاست. با بقیه‌ش کار نداریم ک سر برجام چ گربه‌ای رقصوندن و …
    این کمک ایران ب روسیه تو جنگ اوکراین ک فقط بدنامی و دشمنی برای ما بهمراه داشته چیزی بود ک روسها وظیفه‌ی ایران میدونستن و خامنه‌ای بعنوان نوکر پوتین باید انجام میداد، و اگر اینطور هم نبود، از کی تا حالا روسها اینقدر قدر شناس و رفیق باز شدن؟ نامردترین مردم جهان و بدترین همسایه‌ی ممکن واسه‌ی هر کشوری توی دنیا حالا بخواد با ما عشق بازی کنه؟!!
    حالا گیریم ک همه اینا درست صنعت وسمه‌ای روسیه چ جایگاهی داره ک شما اینجوری ذوقزده شدین؟ خاک بر ملتی ک پادشاهی ب اون نازنینی و رفاهی اونطوری داشت و متحدی مثل امریکا با تسلیحات درجه‌ی یک رو همه رو ول کرد و چسبید ب یه آخوند پاچه‌ورمالیده و بیسواد و نادون ک اقتصاد رو در حوزه‌ی شکمش میدید و متعلق ب اجداد خودش میدونست

  27. جنگنده نسل پنج ……..؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    بیشتر شبیه جک هست تا جنگنده . جون داداش نخندون مارو ، خوبه خودت قبول داری که همه چیش مشکل داره و هیچ کجاش شبیه جنگنده نیست، پس نسل پنج و دیگه از کجات در آوردی.

  28. سلام.
    قبل از انقلاب اسلامی ایران،
    ایران نمی‌خواست ارتش قدرتمند داشته باشه! اون آمریکا بود که با پول نفت ایران و فروش تجهیزات نظامی خودش به شاه برای تسلط بر منطقه ایران رو تجهیز می کرد!
    و با مدیریت خودش!
    و اینکه آموزش و تعمیرات و مدیریت آنها را به ایرانی ها منتقل نمی کرد!!!!

    1. بابا خفه شو چی می‌دونی از ارتباطات دنیا الآن خوبه اسم دزدی جدیداً گذاشتند مهندسی معکوس!!برا همین هیچ کجا جامون نیست جای دزد کجاست ؟؟!مگه کره و ژاپن نمیتونند دزدی اطلاعات کنند چرا نمی‌کنند از چین روسیه کمونیست یاد گرفتند علم دزدی کنند فکر کردید خوشبخت هستیم الان

  29. روس‌ها هیچوقت همسایه قدرتمند که کلی از سرزمینهاشو ازش جدا کرده نمیخاد . چون میدونه که روزی تکه های جدا شده ایران باید به ایران بازگردد

  30. من با صراحت وبی پرده وبدون رعایت این یا اون سرت می گویم
    “هرملتی در هر عصری ونسلی به دیگران تکیه کرد از اول نیز بازی را باخت.هر کس می تواند نقدی برای همه ی کارهای کشور داشته باشد ولی به خود اجازه دهد که مصالح کشورش را قربانی هر کشوری که همواره در گذشته تاریخی کشورش مرتکب جنایت وخیانت وخباثت شده است ،به نماید که این جهل وخرافه پروری بیش ازحد برای مردم کشورش ومردمان عاقل در هر جای دنیا ،باور کردنی نخواهد بود.بقیه ی مسائل را پیران دیر اعم از ایران وسایر کشورها می دانند وبازگو می کنند.بقیه قضاوت ها با همه ی دانایان عالم خواهد بود والسلام.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا