پشت پرده پیشنهاد افزایش قیمت بنزین لو رفت

بسته به عوامل مختلفی مانند تولید محلی، واردات، فروش و تقاضا و همچنین قوانین مالیاتی و سیاسی. در بسیاری از کشورها، دولت یا سازمان‌های دولتی نظارت بر تعیین قیمت بنزین دارند و ممکن است قیمت بنزین بر اساس آنچه دولت می‌خواهد به‌عنوان یک مبلغ ثابت تعیین شود.

به گزارش اقتصاد ایران، در سال‌های اخیر یکی چالش‌های اصلی اقتصاد ایران ، ناترازی در حوزه انرژی‌ها است. بدیهی است اگر چاره‌ای برای ناترازی در حوزه انرژی اندیشیده نشود، این ناترازی به سایر بخش‌های اقتصاد کشور از جمله بودجه سالانه کشور سرایت کرده و علاوه بر کاهش رفاه عمومی، در آینده‌ای نه چندان دور منجر به تورم و افزایش سطح عمومی قیمت‌ها نیز خواهد شد. البته لازم به ذکر است با توجه به تورم بالای سال‌های اخیر اقتصاد ایران، حل این ناترازی‌ها نباید صرفا با استفاده از مکانیزم قیمتی صورت گیرد چرا که خود این امر نیز می‌تواند شوک تورمی قابل توجهی را دوباره به اقتصاد ایران وارد کند.

یکی از ناترازی‌های حوزه ی انرژی که در سال‌های اخیر روند افزایشی داشته و تقاضای آن از عرضه ی آن پیشی گرفته است، ناترازی در حوزه بنزین است. همین موضوع باعث شده تا گمانه زنی‌ها در خصوص افزایش قیمت بنزین دوباره بر سر زبان‌ها بی‌افتد.

البته چندی پیش رئیس سازمان برنامه و بودجه با تاکید بر این نکته که استفاده از ابزار‌های قیمتی راه‌حل مناسبی برای مدیریت مصرف نیست، گفت: سیاست‌های غیرقیمتی انرژی می‌تواند بدون ایجاد تکانه‌های جدید به بهینه‌سازی مصرف انرژی کمک کند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا