کویت و عربستان میدان گازی آرش را گرفتند

مشکل کوتاه آمدن ایران در مقابل کویت و عربستان در میدان مشترک آرش است؛ این را هدایت‌الله خادمی کارشناس انرژی می‌گوید.

به گزارش اقتصاد ایران، روز گذشته یکی از وب‌سایت‌ها خبری منتشر کرد که بر مبنای آن اعلام شده بود «عربستان و کویت با تاسیس شرکت مشترکی به نام «الخلیج» و برگزاری مناقصات توسعه، یک گام دیگر به توسعه میدان گازی آرش نزدیک شدند.

هرچند منبع خبر میزنفت که این خبر را منتشر کرده، مشخص نیست، با این حال در اصل ماجرا که میان ایران، کویت و عربستان بر سر میدان مشترک گازی آرش اختلاف‌نظر است، مناقشه‌ای نیست.

میدان آرش برای چه کسی است؟

اختلاف بر سر میدان مشترک گازی آرش که کویت و عربستان نام آن را الدوره گذاشته‌اند، مدت‌هاست که خبری شده است. مقامات وزارت خارجه بارها اعلام کرده‌اند که این میدان مشترک است، اما کویت و پس از آن عربستان بر این موضوع اصرار می‌کنند که ایران حقی در این میدان ندارد.

حتی برخی کارشناسان دولت را ترغیب می‌کنند که برای حل این موضوع به دیوان دادگستری بین‌المللی شکایت کند. با این حال به نظر می‌رسد دولت سیزدهم تمایلی به حقوقی کردن این پرونده ندارد و ترجیح می‌دهد که با سکوت مساله را پیش ببرد.

درست دو سال پیش کویت و عربستان سعودی طی قراردادی منابع این میدان گازی را بین خودشان تقسیم کردند که باعث اعتراض رسمی ایران شد. با این حال وزیر نفت کویت در اظهاراتی عجیب مدعی شد که میدان گازی آرش برای کشورش و عربستان است و ایران باید ابتدا به ترسیم مرزهای دریایی پایبند باشد.

کویت و عربستان رسما دست به کار شدند؟

از دو سال پیش به این سو در حالی که دو کشور رسما کارهای بهره‌برداری، انتخاب پیمانکار و نقشه‌های میدان را آغاز کرده‌اند و حالا هم به نوشته رسانه میزنفت شرکت مشترکی هم برای این کار تاسیس شده است، وزارت خارجه جز بیانیه صادر کردن و وزارت نفت به جز سکوت طولانی، هیچ اقدام عملی انجام نداده‌اند.

میزنفت به نقل از رسانه‌های عربی نوشته است: کویت و عربستان مناقصه توسعه این میدان را برگزار، و هدف‌گذاری کرده‌اند که روزانه ۸۰۰میلیون فوت‌مکعب گاز از این میدان برداشت و فرآورش شود. کویت بی‌توجه به ادعای ایران، با سرعت عجیبی در حال انعقاد قراردادهای بالادست و پایین‌دست این میدان است.

این قراردادها تحت هدایت و نظارت شرکتی مشترک به نام «الخلیج» است که عربستان و کویت تاسیس کرده‌اند تا به صورت مشترک و واحد، به برداشت از میدان گازی آرش مشغول شوند.

زمستان سال گذشته معاون مدیرعامل کویت پترولیوم اعلام کرد که بهره‌برداری از این میدان تا سال ۲۰۲۹ به طور کامل به انجام خواهد رسید.

میدان گازی آرش (الدره) در محدوده استان بوشهر و سواحل شرقی عربستان سعودی و کویت قرار گرفته است. ارزیابی‌ها حاکی از آن است که این میدان حدود ۲۰تریلیون فوت مربع ذخیره گازی دارد.

پای عربستان چگونه به آرش باز شد؟

هدایت‌الله خادمی کارشناس انرژی و نماینده پیشین مجلس در واکنش به خبر تاسیس شرکت مشترک بین کویت و عربستان به «جهان‌صنعت» می‌گوید: این خبر در رسانه ایکس هم آمده بود و من آن را بازنشر کردم و خطاب به آقای رییسی نوشتم که وظیفه دولت دفاع از خاک و آب و منابع کشور است و نباید اجازه دهد که کویت به ما زور بگوید.

وی بیان کرد: متاسفانه این خبر احتمالا درست است. نشسته‌ایم و آنها ادعایشان را جلو می‌برند. همین که عربستان وسط این ماجراست، موفقیتی برای کویت است. میدان آرش از ابتدا میدان مشترکی برای ایران و کویت بوده است و کویت برای اینکه بتواند موضع خود را پررنگ کند، عربستان را به این میدان افزود و کم‌کم ایران را حذف کردند. این نشان می‌دهد که ما درباره حق خودمان از این میدان کم‌کاری کرده‌ایم. معمولا هم طرف مقابل تا جایی جلو می‌آید که جلوی او بایستید، حال آنکه ایران به صورت تاثیرگذار روی حق خود پافشاری نکرده است.

چرا آرش را از دست دادیم؟

خادمی با بیان اینکه راه‌حل این بود که دستگاه حفاری در خلیج‌فارس را روی میدان مستقر می‌کردیم، اظهار داشت: باید کار را شروع می‌کردیم؛ آن زمان ما درون میدان بودیم و مطمئن باشید که این صحبت‌ها پیش نمی‌آمد، چون میدان مشترک است. اگر همین‌طور دست روی دست بگذاریم و گاهی که خبری منتشر می‌شود، وزارت خارجه یک بیانیه کم‌اثر منتشر کند، مشخص است که آنها با تکرار زیاد خود را بیشتر صاحب حق می‌دانند.

او با تاکید بر اینکه دولت و در راس آن دستگاه دیپلماسی باید نسبت به این موضوع اقدام کند، یادآور شد: متاسفانه با وجود ارتباط خوبی که بین ایران و عربستان ایجاد شده، از این ارتباط به خوبی استفاده نکرده‌ایم و اجازه داده‌ایم که کشورهای دیگر از این موضوع سوء‌استفاده کنند.

آیا ایران تکنولوژی لازم برای حفاری در میدان آرش را ندارد؟

نماینده پیشین مجلس در پاسخ به این سوال که تکنولوژی لازم برای حفاری در این میدان را داریم یا خیر، گفت: قبول ندارم که برخی‌ها می‌گویند ما تکنولوژی برای توسعه این میدان را نداریم. ۱۲۰سال است که نفت تولید می‌کنیم. میدان سخت‌تر از آب‌های عمیق خزر نیست که حفاری کرده‌ایم و به نفت و گاز رسیده‌ایم. ما به دانش حفاری آب‌های عمیق مسلط هستیم، آنچه که در خاورمیانه زمانی تنها در اختیار ایران بود. در آسیا تنها کشوری بودیم که در عمق هزار متر آب شروع به حفاری کرده‌ایم.

او اضافه کرد: هم تجهیزات آن را داریم و هم دستگاه‌های حفاری را، ضمن اینکه تکنولوژی قابل خرید است. همه دستگاه‌های ما آمریکایی یا چینی هستند. اگر تجهیزات نداریم، پس چطور در حال حفاری هستیم. مشکل ما همیت، انگیزه و کوتاه آمدن در مقابل همسایه‌هاست.

خادمی تاکید کرد: مهم‌تر آنکه این میدان مشترک است. شاید نخواهیم امروز از آن بهره‌برداری کنیم، دلیل نمی‌شود که ما را از این میدان حذف کنند. مهم این است که وزارت خارجه باید از حق ایران در این زمینه دفاع کند و سکوت وزارت خارجه در این رابطه به غرور ایرانیان لطمه می‌زند.او گفت: امروز فقط مساله ما میدان آرش نیست، در فرزاد A و B و میدان مشترک فروزان هم کار را شروع نکرده‌ایم، در حالی که عربستان در حال کار در این میدان مشترک است.

چاره کار دیپلماسی است

صباح زنگنه کارشناس بین‌الملل انرژی در این رابطه به «جهان‌صنعت» می‌گوید: درباره میادین مشترک یک ضوابطی وجود دارد که باید طبق آن ایران با عربستان و کویت به نتیجه برسد. بنابراین ورود به این موضوع و تلاش برای ایجاد شرکت یا حتی اظهار نظر مقامات خارج از آداب همسایگی است و معمولا کار از طریق مذاکرات مستقیم، بحث و بررسی می‌شود. ضمن اینکه انجام اقداماتی ماورای گفت‌وگوها و مذاکرات، خارج از پروتکل‌ها و عرف بین‌المللی است.

وی افزود: نمی‌دانم این خبر چقدر صحت داشته باشد و چه عجله‌ای برای کار است و آیا همسایگان کمبودی دارند، همگی مسائلی است که ورود آنها را به قراردادهای غیرمتعارف سوال‌برانگیز می‌کند. علی‌ایحال بهترین راه‌حل دیپلماسی و گفت‌وگو است.

زنگنه تصریح کرد: نقش وزارت خارجه در این رابطه می‌تواند موثر و مهم باشد اما وزارت نفت را هم باید دید که آیا اقدامی کرده است یا خیر. به نظر می‌رسد اهتمام وزارت خارجه و نفت به بخش میادین مشترک کمرنگ بوده است و نیاز به دقت بیشتری دارد.

این کارشناس بین‌الملل با بیان اینکه در اینگونه مباحث کشورها سعی می‌کنند خود را صاحب حق مطلق بدانند، تاکید کرد: طرح اینگونه موضوعات در رسانه‌ها کمکی به حل این موضوعات نمی‌کند بلکه موضوعات را پیچیده‌تر می‌کند و به جاهای مناسب پیش نمی‌برد.

نوشته های مشابه

۱۸۵ دیدگاه

  1. این به اصطلاح کارشناس (زنگنه) نمی داند عربها بردند و خوردند و به ریش ما می خندند دیپلماسی همراه با زدن دکل و همراهی نیروی دریایی. که حکومت فاقد جربزه لازم است.

      1. تورک یا توروک را مردم اطریش مجارستانی های
        صد سال پیش به
        امپراتوری عثمانی (البته سربازان سلفی شان)
        که وحشیانه سر مردان را می‌بریدند
        میگفتند
        ترک ترکمن های عزیز ایران ،افغانستان ،
        عراق ،ترکیه ،سوریه هستند ،شریف و
        پرهیزگار
        من آذری زبان ایرانیم

    1. نوش جونشون عربها، انشاالله خدا هزاران برابر بهشون بده چون هر چی گیرشون هم میاد به فکر رفاه و زندگی خانه خود و ملت و مردمشون بودند و هستند نه اینکه ببرند خرج در و همسایه و مصالح خودنمایی کنند… از صدر اسلام اینجور بودند

    1. وقتی یه مشت بی خیال کانادا نشین بشن دولت بایدم ایران تاراج بشه خانواده تمام دولت جدید خارج نشین شدن فقط هم کانادا آنها را ارضا میکند تا وقتی این آدمها بشن مسول ایرانی برای آیندگان نمی ماند دیگر مسول بی سواد مسول بی ریشه بایدم بی خیال غارت حق حقوق ایران باشه.

    2. این همه سرمایه های کشور و ملت ایران را که این گدا زاده ها که خودشون را الان آقا زاده کردند در حال حاضر سرمایه کشور دستشون هست چرا هیچ کاری نمی‌کنند از دست این ملت که زیر بار گرانی تورم تحت فشار گزاشتند چه بر میاد

  2. وزارت خارجه و وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران نباید از میدان گازی آرش کوتاه بیاید عربستان کویت حق برداشت میدان گازی آرش را ندارند این ۲۰ هزار متر مکعب گاز متعلق به مردم ایران هست جمهوری اسلامی ایران بایستی سریعا سکو های حفاری گازی ونفتی را در این میدان آرش برقرار نماید و گاز متعلق به مردم ایران را تولید و برداشت نمایند عربستان کویت حق برداشت گاز میدان آرش فرزاد A وB و فروزان را نخواهند داشت در صورت اصرار بر برداشت گاز با موشک اتمی نقطه زن جمهوری اسلامی جواب دندان شکنی به عربستان کویت باید داده شود تا فردای دیگر پا را فراتر نگذارند وبه جمهوری اسلامی ایران زور نگویند چون عربستان کویت عددی نیستند که به ایران زور بگویند..اگر در مقابل عربستان و کویت ایران مقاومت نکند فردا ها ادعای دیگری خواهند کرد…….

        1. آقا مسلم این حق و سهم من و توست و نسل بعد ما و تمام مردم ایران نه حق مسئولین که راحت بزل و بخشش میکنی، شوخی نیست سرمایه و حقوق مادی و معنوی یه کشور هستش، لطفا هر حرفی رو میزنی کمی در موردش فکر کن.

    1. این موشکهای یالستیک و هایپرسونیک به قول ترامپ اگر به درد دفاع از میدان گازی اذش نخوزند باید درشون به گل گرفت

      1. آنها عرب هستند و ولی نعمت ما عجم ها ما برده و موالی آنها هستیم این جملات در سریال دوزاری مختار پسر قاتل هزاران ایرانی دیالوگهای بازیگران بود واما واقعا هم آنها زنان و دختران دانشجو و بی دفاع ایرانی نیستند که با چماق و باطوم های برقی یا تفنگ ساچمهای به سرشان بزنید اگر عرضه و شرف دارید هی از موشک‌های بالستیک قمر و زلفقار باآن اسم‌های عربی که گذاشتید دم نزنید حق کشور و مردم را بگیرید اگر هم عرضه ندارید. میدان را خالی کنید. صاحب کشور بیاید حق مردم را بگیرد زمان شاه کویت و عربستان تا کمر برای شاهنشاه خم می‌شدند حالا چی شده

        1. حرف حساب میزنی،این دولت ضعیف و بی عرضه فقط بلتند تنش ایجاد کنند ،غرور به رد شدن ناوشکن بو علی سینا و گرفتن پرچم ایران در دست فرمانده کل نیروی دریایی روی عرشه ناوشکن و عبور از ان با تمام افتخار هستش نه گرون و فقیر تر کردن مردم و ریشه کنی اشتغال و بی ارزش ترین پول و پاسپورت دنیا رو درست کردن اونم تو بیست سال

        2. چه ربطی داشت که این برنامه
          را پیش کشیدی از کجا میدانید که روش کار نمی کنند مگر مملکت صاحب نداره یک نفر یک تحلیل دوختی انجام میده
          همه می تواند به جمهوری اسلامی تواین ۴۵ سال کدام منطقه ویا حتی یک وجب از
          خانمان را داده ایم این دومی باشدمطمعن باشید که جمهوری
          اسلامی از حق ملت نخواهد گذشت و به حق خود خواهد رسید وضمناً تو این ۴۵ سال کدام کشوری توانسته به جمهوری اسلامی زور بگوید که
          دومی کشورهای عربی باشند
          این چرندیات را به خورد مردم ندهید منطقه در مشت قدرتمند
          ایران هست کویت وعربستان
          عددی نیستند که به ما زور بگویند

          1. داداش فکر کنم خوابی بیدار شو دریای خزر فقط ۷ کلیمتر از عرض مونده بقیه بخشیده شد به روسیه از اون ورم دارن ابوموسی و تنب کوچک و بزرگ را واگذار میکنند ا. این ورم میدان گازی رو کجایی داداش

          2. ببخشید از خواب بیدار ت کردم. پنجاه درصد دریای مازندران مال ایران بود بخشیدن با کل منابعش به روسیه. فقط ساحلش برای ایران مانده. میدان گازی پارس جنوبی راقطر صاحب شد. الان هم نوبت میدان آرش وفرزاد رسیده. دوستان چینی وروسی . قول جزایر ایران را به امارات داده اند. بخصوص اعراب از زمانی پررو شدند که چین قاصد شد تا بن سلمان وآل سعود با حکومت ایران آشتی کند. بن سلمان که بدون هدیه آشتی نمی کرد. آرش وفرزاد وغیره را دادند هدیه به آل سعود. وهمین طور ماجرا ادامه دارد به کجا ختم شود خدا می داند.

          3. کدام نگفته
            پاکستان؟
            عربستان

            آذربایجان
            افغان
            کدام نگفنه
            عربستان چقدر ایرانی کشت

            افغان ها حقابه و جابجایی مرزا نکردن ک نبردن

            ترکیه مرز را کم نکرد
            آذربایچان مرز نخورد
            پاکسنان موشک نزد بلوچای بینوا . لب مرز هزاران بلوچ نکشت. عراق هرروز کولبرا نمیکشه

        3. کمتر چرند بباف
          سواد که نداری از نوشتن ذوالفقار مشخصه و اینکه اعلاحضرت شما رو هم دیدیم که هم خودش و هم پدرش مملکت رو مفت مفت با یه دستور انگلیس ایرانی کش میدادند و اگر نمیدونی یکیش قسمتی از کوهای مابین ایران و ترکیه که اگر نمی‌دادش الان چیزی به نام جنگ آذربایجان و ارمنستان نداشتیم و نهایتش هم جنگ سر چندتا روستا می‌بود و بس و دیگه کانال زنگزور مطرح نمی‌بود،چونکه اون زمین ها اگر می‌بود ژئوپلیتیک منطقه اجازه تفکرات شوم حذف ایران از ارمنستان (دروازه اروپا برای ایران)نمیداد.و دوم اینکه منطقه دشت ناامید که باعث شد سرچشمه هیرمند رو تقدیم افغانستان کنیم و امروز نیز بخاطر همین بی عرضگی هر کسی که در افغانستان حکومت کنه،بخاطر آب سیستان و بلوچستان و به خصوص سیستان،برای ما دردسر درست کنه،حتی طالبان!!
          و سوم هم بحرین که دیگه از حضور ناوگان آمریکا و حضور اسرائیل برعلیه منافع ملت شریف ایران،و ارزش بحرین در مقابله با عربستان و غرب چقدر برای ما ارزشمند بود و چقدر قدرت ما رو افزایش میداد،حیف و حیف و حیف.پس لطف کن ببند اعلاحضرت
          و حالا کی گفته جمهوری اسلامی ایران از حق خودش گذشته؟؟ببین باهوش اونها سهم دارند و دارند شروع به کار میکنند و بکنند به ما چه.مگه‌ ما زورگو هستیم یا بخیل!!
          بعدشم همین جمهوری اسلامی که میگی موشک هاش پدر ارباب اینها رو داروده،و برای حساب کار دستشون اومده،ما نه زور میگیم و نه زور می‌پذیریم و شک نکن که ماهم سهم و حق خودمان را برمی‌داریم.
          شما بهتره هست سال دفاع مقدس رو یکبار هم که شده یک مرور بکنی باسواد اعلاحضرت

        4. این همه حق بیت المال داره ضایع میشه بهترین منبع درآمد مردم نفت گاز هست اگر اینم گرفته بشه چیزی از ما نمیمونه بجای بالابردن دلار برای جبرانکسری بودجه همین میادین نیاید از دست بدید میادین مشترک هست به کویت که تحریم نیست فشار باید آورد که تجهیزات وارد کنه بجاش پولش بگیره اگر تجهیزات داریم و علمش را پس این سکوت برای چیست ایا حق السکوت گرفتید ایا قدرت دیپلماسی ندارید پس چرا اینقدر خارت پورت میکنید بکشید کنار تا اهلش بیاد این میادین حق زن بچه ما هست حق آیندگان و حق شهدای که هنوز جنازهایشن به ما برگردانده نشده نگذارید تاریخ شما را قضاوت کند اگر دیپلماسی کارساز نیست اب از سر ما گذشته با قدرت زور عمل کنید ما و ایستاده ایم حیف ایران ایرانی نیست عربستان و کویت حق ما رو بخورند

    2. از دست دولت‌های ضعیف و ترسو و عافیت نشین مردم ما خسته شدند . نادر شاه ‌کجایی که تا هند را بگیری ؟ این جوجه ترسوهای ‌کشور وا بده چرا باید رأس کار بیایند که با اینهمه پاسدار جان بر کف و قدرت نظامی جلوی کویت و عربستان و طالبان سر تعظیم فرود بیاورند .

      1. این زمان یک نادر شاه دیگر باید ظهور کند تا هیچ عهدی جرات نگاه به منافع ما را نداشته باشد چرا زادروز تولد و شهادت نادر شاه کسی که ایران را به ایرانی برگشت داد و افغانها و ترکها و روس‌ها را از شهر های ما بیرون کرد راکسی نمی داند و لی سالروز شهادت و تولد …. را در کشور می دانند پس کشور مال عرب هاست و میدان نفتی هم برای آنهاست و ایرانی و عجم باید بسوزد و حق و حقوق خود و آیندگان به این عربها واگذار گردد

        1. خب مرد حسابی خود نادر شاه تورک بود. بختره میگفتی دوبار باید یک تورک دیگر ظهور کند تا این خرابه را دوباره از نو بسازد.

    3. فقط یاد گرفتید بلف بزنید ،،چند تا موشک آزمایشی دانشجویان ،موشک اتمی نیست ،،میدان آرش، ،محمد رضا پهلوی میخواهد که پای عربستان را قلم کند که کویت به خودش اجازه ندهد عربستان را شریک کند ،،اگر هم شریک کرده باید از حق خودش میداد نه از کل میدان ما هنوز جرات رویارویی با کویت و عربستان را نداریم فقط پررویی

      1. زر نزن یابو
        به محمد رضا پالانی نناز گاومیش اون بحرین رو که دارای کلی منابع نفت و گاز بود داد به ارباب انگلیسی اش
        میدان گازی آرش متعلق به ایران اسلامیه و کویت و عربستان در تیر راش موشک های نقطه زن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی جرات دارن سکو بزنن تا بلایی که سر میدان گازی باکو ایران آورد سرشون بیاد

        1. وای که چقدر بلوف میزنید شما هنوز نتوانستید حق آبه هیرمند رو از طالبان بگیرید ترکیه رود ارس رو کلا برای خودش کرده و نمیزاره آب بیاد ایران
          باکو داره راه رو می‌بنده روسیه هم رودولگا رو بسته آب دریای خزر داره کم میشه از اینورم کویت و عربستان واقعا کی میخواهید به خودتون بیایید؟؟

          1. زمانیکه به اصطلاح مسئولین نان در خون شهدا واقعی می‌زنند و ظلم به مردم می‌کنند برایشان مردم و منافعشان هیچ ارزشی نخواهد داشت.
            دقت کنید ،واضح است

            میدان گازی آرش (الدره) در محدوده استان بوشهر و سواحل شرقی عربستان سعودی و کویت قرار گرفته است. ارزیابی‌ها حاکی از آن است که این میدان حدود ۲۰تریلیون فوت مربع ذخیره گازی دارد.

            الان یقه چه کسی را باید گرفت!!!؟
            این حق یعنی خون شهدا، مثل خاک می‌ماند، کجاست شرفتان مسئولین، شرم بر شما، نمی‌توانید بروید کنار، تریبون مردم کجاست که الان حقشان را مطالبه کنند.
            انقدر مردم را سرکوب نکنید.
            نزارید حق مردم ایران پایمال شود.
            همه مردم به حقوقشان آگاهند و پیگیرند فکر نکنید نمی‌داند و اهمیت ندارد فقط به زور سرکوبشان میکنید که این غده سرطانی دیگر متاستاز شده است.
            واای بر شما

        2. پدران شما عرب هستن از این حرفها نزن شب خونه راهت نمی‌دهند ها دهن تو آنقدر نجس و ناپاک است که نام بزرگ شاهنشاه برای دهان تو نیست تو مگر به عربی عرعر کنی بچه فلسطینی

          1. زر بیخودی نزن اون شاه لعنتی
            که رفته به جهنم چندین جزیره
            و استان‌های این مملکت را پیشکش کرده به اربابانش از ترس که مبادا سلطنت را از دست بدهد جمهوری اسلامی
            در این ۴۵ سال یک وجب زمین
            نداده حتی در ۸ سال دفاع مقدس ما خون می‌دهیم ولی
            خاک نمی‌دهیم خدا لعنت کند
            رضاشاه ومحمد رضا را که این
            کشور را کرده بود حیاط خلوت
            غربی‌ها
            مرگ بر منافقین و سلطنت طلبها که بعد از ۴۵ سال در به
            دری باز هم سنگ اون لعنتی
            را باز به سینه می‌زنند دیگر نمی
            فهمند که اینجا کشور شیر دلان
            است هیچ کشوری نمی تواند
            حق این ملت را بالا بکشد تازه
            عربستان بزدل وکویت یک وجبی کی باشند اسم اون لعنتی
            را بزبان آوردی دهانت را آب بکش که نجس شدی

          1. فقط کافیه یک کشور ضعیف بشه و این ضعف رو همسایگان ببینند،مثل گرگهای گرسنه از همه طرف ایران را تکه پاره می‌کنند،باید از زورگویی به مردم خودمان دست برداریم وگرنه همین کردستان عراق به ایران زور می‌گوید تاریخ ثابت کرده ضعف در هر حکومتی نمایان شد فرصتی برای تسویه حساب‌های تاریخی به همسایگان میدهد.

        1. تو که از تیر طایفه عربها هستی خدا وکیلی چطوری سید شدی با چند لقمه سفر عتبات سوریه کربلای عراق دمشق مکه عربستان چند تا شناسنامه داری د ر شناسنامه اسم پدر را چند سطر نوشتند از چند ملیت سید کجایی حاجی را کشتند قیصر کجایی داش فرمون کشتند التماس دعا

        2. ما انقلاب کردیم ، جوان دادیم ،، حق مظلومان را بگیریم ،، نه اینکه خودمان مظلوم بشیم ،، باید به دهن کویت و عربستان بزنن ،، چه ربط داره شاه چه غلطی کرده یا نکرده

        1. نه دفاع پر قدرت مثل حق آبه های سیستان و خراسان از طالبان مثل حق آبه ارس و دفاع قاطع مثل همین موضوع میدان آرش مثل کویت و عربستان تو دیگه نمیخواد از قدیم حرف بزنی قدیما باید میگفتن که نگفتن تو الان مثل قدیمیا نباش و پیگیر از حکومت باش سر همین سه موردی که گفتم که بخوام از این موردها بگم زیاده فقط چندتاش همین روسیه که دفاع کردین ازش کلی پول منابع و تحریم و کمک تسلیحاتی کردینش تهش جنگنده نفروخته تا الان یا مثل اس سیصدها

      2. متاسفانه به جایی رسیدیم که کویت و عربستان حقمان رامیخورندوهم میگویند حقی ندارید وترسوهای ما فقط زورشان به زن وبچه های خودمون میرسه.شماهم که مثل اون دولتمردان ترسویمان حرف میزنیدوازموشک های نقطه زنی میگوییدکه وقتی پای حق مردم ایران دربین باشد،خبری ازشون نیست..حتی دربرابرکویت هم ثثابت کردیم که فقط گنده گوی خاورمیانه هستیم..خدایاخودت ببین چقد ایران خوارشده که کویت زورمیگه وکسی نیست جلوش قد علم کنه..شمام فعلا موشکای نقطه زن روشلیک نکن واسه کویتیا.بنده خداهاترسیدن..مردحسابی اونابه بهره برداری رسیدن،اگه به ملت ایران اجازه میدادن،به جای موشکی که بهیچ کارملت نیومده تاحالا،بادست خالی،اماباغیرت ایرانی کویت روسرجاش نشونده بودیم

        1. باسلام ولی بعضی ها یکم کم لطفی میکنن ناحق میگن قبول داریم همه مون ک اقتصاد ویران شده گرانی فقرووو همه درست وبا یسری از هم وطنان مون ظلم ستم کردن ولی خدا وکیلی اگه این موشک پهباد نبود بخداوندی خدا الان یا اسیر داعش بودیم یا آمریکا کشورهای هم پیمانش توسرمان میزدن خدای آمریکا هرکجا پا گذاشت جنگ وخون به ارمغان آورد اگه آمریکا دلسوز کشورهای دیگه بود الان افغانستان باید پاریس کوچولو بود آینم بگم بخدا کویت عربستان هم وحشت دارن از ما خدای روح سردارمون شاد بعدها معلوم میشه چی کرد برا ایران کاری کرد جنگ از ایران دور کرد درعوض حداقل چندین ارتش درست کرد تو کشورهای همسایه برامون دارن جنگ میکنن بخدا اگه جز این بود تاحالا هزار بار آمریکا اسرائیل به ایران حمله کرده بودن با هم پیمانان شان بخدا جرات نمیکنه آمریکا والا ایران پایگاه شو موشک بزنه یا اسرائیل موشک بزنه جهان دست اونا میچرخه جرات داشتن بخدا یه بهانه ای جور میکردن نمیدونم ایران اتم داره چیوچیوچی کاری که با عراق افغانستان کشورای دیگه کرد خدای واسه ایرانی غرور هست درسته نداریم تو فقر هستیم هزارجوربدبختی دیگه اونم پنجاه درصد کار دشمن تحریم صدرصد هرکشوری بود فلج شده بود تمام فنا شده بودبخدا اسرائیل آمریکا انگلیس فرانسه کیو کیو کی دلسوز ما نیستن بخدا دست شون می‌رسید هزاران موشک مهمات رو سرمون میریختن باطل میکردن ایران تصمیم شون اینه ایرانمان چندتیکه کنن کردعراق ترکیه آذربایجان خلیج همیشه فارس رو بااینکه ناکام شدن باز بعضی موقع زمزمه هاشون میاد فلان جا حودمحتار بشه فلان استان فلان کشور بی همه چیز برداره داداش ها درسته سختی کشیدیم داغون شدیم روسیاه زن بچه ایم ولی باز تحمل بلید بکنیم باز دست دردست هم پشت هم باشیم تحریم بشکنیم بخدا جون میگیریم درسته رانت‌خواری هست بخوربخورهست اختلاص هست اینم از سیاست غلط یا هرکس جای خودش نیست آدمهای نالایق بعضی پست هارو گرفتن خدای کم کاری دارن میکنن دولت سپاه رهبر معظم انقلاب بخدا همین جور ارازل اوباش چندروز حذف کردن بخدا ادمهای کاردان خبره لااقل زیادی هم داریم اصلا صدتا نخبه با یکسری ادمهای سیاسی واقعا دلسوز چیز فهم بیارن اطاق فکر درست کنن فقط تصمیمات بگیرن بابرسی سپاه وارتش هم عمل کنن بخدا هرچه گران فروش هرچه رشوه خوار اختلاص گر یکسری بازاری ها یکسری دلال‌ها دلال میوه دلال ارض دلال کفت زهرمار بخدا خیلی شون هم از ترس مثبت میشن بخدا ایران میشه گلستان ولی بگم برا هیچ کس تبعض قائل نشن نه اون زنگ بزنه این پیام بده اون دنبال بیاد نه اگه مسلمانان هستین اگه واقعا دلتون واسه ایران وایرانی میسوزه اگه میخاین سربلند بشین ایرانم سربلند کنین پس اگه فرزند دلبند هر کی فرق نزارین خلاف کرد تنبع بخدا آرزو دارم ای سعادت نصیبم بشه برم دست بوس آقا بگم بزرگوار از خود بزرگوارتان شروع کنین شفاف سازی اگه هم زندگی زیادی دارین یسری ببخشین به فقرا بخدا مردم گرسنه هستن به خون آقامون امام حسین خیلی ها شب ها گرسنه میخابن شمارو بحق جد بزرگوارتان آقای من به داد فقرا برسین به فریاد گرسنه گان برسین عروسی برا جوانان شده رویا امسال من ماشین عروس ندیدم پارسال هم نود درصد کم شده طلاق خودکشی کلیه و نمیدونم چیو چی از بدن فروختن سن مرگ از صدسال صدوبیست من یادمه داشتن بعضی ها اومده به چهل پنجاه شصت هفتاد نمیرسه بندرت بخدا بخداوندی خدا این حق ایرانی نیست بخدا مردمان خوبی داریم باغیرت باشرف نگاه هشت سال جنگ بخدا ایرانی نبود عراق سوریه لبنان کیو کیو کی الان خلافت داعش بودباطل شده بود درسته تحریم هستیم ولی باز ایران ثروت عظیمی داره باز اگه اختلاص نباشه یسری بخوربخورنباشه جلو اینارو دلال رو رشوه خواری رو با علما پیش قدم بشن چیزی که احتیاج واقعا ندارن اعم از ملک اضافه و چی چیو چی بعنوان قرض بدن به بیت‌المال بخدا نصف کسای که واقعا دارن اضافه فعلا استفاده نمیکنن درست بجا بدن بخدا فقیری نداریم هیچ انواع اقسام اشتغال بی کاری ازبین میره امید میاد دوباره تو خانه ها انسان با امید آرزو زنده هست امید وارزو وقتی دختروپسر کلا پیر و جوان نداشته باشه یعنی مرگ تدریجی ببخشید بنده سواد آنچنانی ندارم اون چیزی که تو سرم تو قلبم بود نوشتم اگه بد نوشتم یا هرچیز دیگه به بزرگی خودتان منو عفو کنین با آروزی وامید فردای ایرانی بدون فقر بدون بیکاری بدون غم غصه همه شاد وخرم و ازته دل میگم شکست دشمنان قسم خورده ما

    4. کوتاه آمدن ایران نوعی باج دهی به کویت و عربستان است. چون ایران ضعیف شده و اقتصاده شکننده ای دارد و ترس از برخورد به قیمت فرو پاشی کامل اقتصادی دارد . اینها نتیجه سوءمدیریت ها و نبود افراد لایق در سمت تصمیم گیری بوده که باعث شده چه در مسائل اقتصادی و چه سیاسی آسیب های جبران ناپذیری دیدیم.

    5. ایران نمیدانم دل به چه چیز این همسایه های جنوبی خلیج فارس بسته نام خلیج را با نامی جعلی میگویند جنگ هشت ساله کنار صدام بودند سوریه و عراق علیه ما با داعش قدیم که امریکا ابران را تهدید میکرد کنار امریکابودند ایران اقدام نکند کشورهای جنوب خلیج فارس برداشت میکنند و به ریش ما می خندند وزارت خارجه با قدرت اگر ظاهر نشود هیچی به ایران نمیدهند این اولویت روابط،ما با همسایگان است برای کشورک های سر مست جنوبی خلیج فارس جواب نمیدهد بایست محکم ایستاد و از حق مردم ایران دفاع کرد السلام

    6. موشک های اتمی چی میگی برادر اولا موشک اتمی تا حالا نداشتیم و ادعاشم نکردیم ولی اصلا موشک چرا از فردا برن حفاری و برداشت رو شروع کنن کو کی میخواد زر بزنه

    7. ما فقط بلدیم شعار بدیم پس کو آن اقتدار و آن خط و نشانی که جمهوری اسلامی از حق و حقوق خودش ذره ای کوتاه نمیاد تا کویت عراق بابا افغانستان هم آب را به روی ما می بندد و برادران عرب به ما زور میگن حتی اسم خلیج فارس را گذاشتن خلیج عرب پس کو اقتدار

  3. ننگ برما اگر نفت گاز مارا ببرند و ما سکوت کنیم و نگاه کنیم ک چطور با ثروت ما قدرتمند می‌شوند و فرداهای دیگر چشم ب خاکمان هم می‌دوزند همانطور ک در موضوع جزایر خلاص سگانه ایرانی همه ما میدانیم واقعا نیاز ب یک حرکت انقلابی هست تا سرجایشان بنشینند

    1. هموطنان عزیز ایران افتاده دست عده ای دزد که فقط فکر دزدیدن و بردن هستند آنها از ترس فردای خود حرفی برای زدن ندارند مردم خودشان باید کار را یکسره کنند چه اندازه خفت تحقیر اگر زمان شاه فقید بود خدا وکیلی میدان کاری ارشرا دو دستی با امکانات و مخلفات جانبی تحویل ایران می‌دادند البته الان دارند جبران ۵۰سال پیش را می‌کنند قربان اسمت بروم شاهنشاه که برای ایران کافی بود

      1. اولاً آذر کثیف دزد اون جدول آبادته واون رضا پالان ملعون ومحمدرضای پسر کثافت که مثل
        سگ بیرونش کردیم و شما منافقین بی حیا وبی غیرت وطن
        فروش که در ۸ سال جنگ در آغوش صدام لعنتی جای گرفتید
        وطن فروشی کردید با اون همه
        دربه دری هیچ غلطی نتوانستید بکنید اینجا جمهوری اسلامی هست که اربابتان آمریکارا امروز از منطقه بیرون می کند ودارد به
        ایران التماس می کند که هوای نیروهای اون را داشته باشه وزیاد آرویش را نبره ولی خیال کرده باید
        مثل سگ دمشو جمع کنه از این منطقه بیرون بره تاز این کشورهای
        همسایه که جای خود دارد خودشان می فهمند که با چکسی
        طرفند مگر از جون خود سیر شده
        اند که با ایران در بیافتند ایران در
        میدان گازی آرش سهم دارد ومحفوظ است و دارند دکل‌ها را
        آماده می کنند تا کار را شروع کنند
        آذر خانم شاه کدام خریه ما مردم
        ایران دیگر اون مردم سابق نیستیم
        مردم ایران هرکسی برای خود یک
        پادشاه است به برکت جمهوری
        اسلامی خداوند روح امام خمینی
        را رحمت کند وبه رهبر عزیزمان
        امام خامنه ای عمر باعزت وبا برکت عنایت بفرماید که مردم
        را از دست طاغوت نجات دادند
        شاه کدام خریه از او دفاع می کنی
        گذشت اون زمان امروز جمهوری اسلامی یکی از قدرت‌های جهانی
        شده ودر منطقه منطقه حرف اول
        را می‌زند اخیراً دیدی که چه بلایی
        سر اربابت اسرائیل آورد حتی
        آمریکا وتمام کشورهای غربی نتوانستند موشک‌های ما را متوقف کنند پس خوب چشمانت
        را باز کن واین چرندیات را از ذهنت بیرون کن
        خدا لعنت کند شاه وپدر او را که
        مملکت را به فساد کشیده بودند

      2. حالم بخدا خراب شد، لااقل نفتی که خودتون می‌برید می‌خورید،ازش دفاع کنید،سر افکنده شدم، عربا بردنش،اصلا ایران شراکت بهش نمیاد، بزارین بسازن، منفجر کنید، غرق بشه کلش،لعنت بهتون، فقط بلدین به مردم خودتون زور بگین

  4. حکومت ایران بی عرضه هست بدون هیچ گونه مذاکره ایی میدان رو به امارات و عربستان میدهند …چون بزدل هستن و پول براشون مهم نه جنگ و مداکره

    1. واقعا چکار می‌کند این دولت بی خاصیت. سر زمین که فروشی نیست. چقدر در مقابل کویت و عربستان که اعراب را به صهیونیسم فروختند، ناتوان و بی … شده اند.
      فقط راه تند خوئی به مردم خود را یاد گرفته اید؟

    2. وقتی شکم سیرباشدحال نداری خودتو تکون بدی حالااگه اقادزداومده ازانباریک کیسه برنج برده ..خوب ولللش بگذارببره حتماگرسنه بوده وگرسنه.من تو او ماکه نداریم شب بخوریم خیلی زورشون میادکه گردن کلفت‌های عرب هرچه بخورندبازهم عرعرمیکنند

  5. ما هزاران شهید دادیم تا تکه ای از ایران عزیز کم نشود اگه ایران اجازه برداشت از این میدان را نداشته باشه عربستان و کویت نیز حق ندارد

    1. فقط موشک می‌سازیم میدیم دیگران. همه کشورها دنبال باج گرفتن ازایران هستند. وبدون تعارف فقط مسولین خوب باج میدهند

  6. هر گونه کوتاهی و اهمال کاری که سبب شود میدان‌های گازی یا هر منابع دیگری که سهم ایرانه بر باد بره و کشور ضعیفی مثل کویت به ما زور بگه مسئولیتش با کم کاری وزارت نفت و وزیر کشوره ملت ایران از حق خودش نمیگذره حق دادنی نیست بلکه گرفتنیه مسئولان کشور باید در این زمینه محکم و قاطع باشند

    1. کویت یکبار ازین غلط های زیادی زمان جنگ ایران و عراق کرد و کشتی های نفتکش رو با پرچم کثیف آمریکا راهی تنگه هرمز کرد که توسط بچه های سپاه غرق شد
      عربستان هم یکبار طعم پهپادها و موشک های ایرانی رو در جنگ یمن تجربه کرده و آرامش با چنان خسارتی روبرو شد که مجبور به آتش بس با انصارالله شد
      اگر بخواهند دست درازی به حق ایران در میدان گازی آرش کنند همان بلایی سرشان میاد که بر سر باکو در میدان گازی خزر آمد
      جهت اطلاع احمق هایی که از قدرت ایران اسلامی بی خبرن و اراجیف نشخوار میکنن

      1. با سلام و احترام
        اینکه ایران میتونه و جواب نمیده این خیلی بد اینکه افغانها حق آب می‌برند بعد ۱۵میلیون نفر در ایران آب و انرژی مصرف می‌کنند و باعث رشد بی کاری و گرانی مسکن و مواد غذایی کمبود سلامت و….می‌شوند و اینکه عربها هم دسیسه کنند و روس‌ها از آنها حمایت کنند با اینکه ایران از روس‌ها حمایت می‌کند جه تز لحاظ مالی و نظامی با اینکه در دفاع مقدس ما حمایتی ندیدیم در یک محله کوچک ۳۵۰۰نفر شهید دادیم بعد عراق میشه برادر و در اربعین به پول ما بی حرمتی کنند بخاطر بی ارزشی پول این بده ما قدرت موشکی داریم اما اگر عربستان و باکو و کویت و عربستان و روس و چین میدونند که ما قدرت داریم چرا آزمون حساب نمی‌برند حداقل اگر به ما احترام نمیگذارند حقمون نخورند…

      2. اخه دوزاری پول نفت و گاز صادراتی را نمی‌توانید بگیرید کم عر بزن ادعا کون خر را پاره می‌کند در عمل مثل مرغ پاکوتاه می خزین زیر خروسهای روسی میگین پوتین بخواب روی ما دیده نشویم

    2. کوتاه آمدن ایران نوعی باج دهی به کویت و عربستان است. چون ایران ضعیف شده و اقتصاده شکننده ای دارد و ترس از برخورد به قیمت فرو پاشی کامل اقتصادی دارد . اینها نتیجه سوءمدیریت ها و نبود افراد لایق در سمت تصمیم گیری بوده که باعث شده چه در مسائل اقتصادی و چه سیاسی آسیب های جبران ناپذیری دیدیم.

  7. من به عنوان یک جوان ایرانی میگم که میدان گازی آرش از جزئی از تمامیت کشور است وهرگونه کوتاه آمدن قبال آن وطن فروشی و خیانت به تمامیت کشور است و خدا اون روز رو نیاره اگر این اتفاق ناحق رخ دهد به عنوان یک ایرانی معترض خواهم بود و فریاد عدالت و حق خواهی برای کشورم خواهم زد

  8. چرا مسئولان ما چیزی که حق ایران و مردم ایران هست به این راحتی کوتاه می‌آیند مسئولان وظیفه دارند از حق مردم دفاع کنند و حق مردم بگیرند

  9. صحبتهایی شنیده میشه که دستگاه حکومتی بابت اینکه عربستان بهشون روی خوش نشون بده میدان گازی آرش رو از کیسه خلیفه به عربستان و کویت بخشیدن و این حرفها هم فقط جنگ زرگریه

    1. دقیقاً حرفاتون درسته و من با حرفاتون موافقم….از کجا معلوم که سردمداران میدان گازی آرش را به خود عربستان و کویت نفروخته باشند مگه دریای خزر و دریای مکران رو به روسیه و چین و هند نفروختن؟؟؟؟؟؟الان هم نوبت به میدان گازی آرش رسیده

  10. لعنت بر کسانی که به این راحتی حق ملت بدبخت ایران رو هبه میکنن به غریبه ها
    اینها فقط برای نابود کردن ایران روی کار اومدند

  11. واقعا متاسفم واسه خودمون که این بلایی که الان داره سر ایران میاد حتی قوم مغول هم نتونست بیاره. واسه دشمنی با غرب چه منفعتی واسه ملت داره بجز فلاکتو بدبختیو شرمندگی ،بیایید از خودمون یه سوال بپرسیم اگه جنگ بشه به هر دلیلی چند درصد جوونا میرن جنگ ؟ دوباره ملت حاظرن باجونو خونشون بشن نبردبان یه عده ؟ این جوابیه که جوابشو مسئولین رده بالای کشور بهتر از هر کسی میدونن

    1. داداش به یک سری کامنت ها نگاه کن هنوز هستند کسانی که حاظر هستند ناموس خود را به عربها ببخشند چون از طایفه پیغمبر هستند تو و من با اینها شدیم ۸۰ میلیون ایرانی بی شرفی و بی ناموسی و وطن فروشی توی خون بعضی ها هست کاری هم نمیشه کرد تا وقتی طرف به سید بودن خود افتخار کند یعنی و عرب های کثیف را از خود بالاتر بداند

  12. چرا اینقدر در مورد حقوق مردم ایران ضعیف عمل می‌کنید ولی به اسم دفاع از مظلومین فلسطین و اعراب این همه تحریم و تحدید رو به مردم تحمیل میکنید ،؟

  13. خب تجهیزات حفاری و ایتخراج ببرید مستقر کنید . نیروی نطامی هم ببرید اونجا مستقر کتید دیگه ببینیم چه کسی جرات میکنه جلوشون رو بگیره .این همه هیاهو نداره دیگه . عمل نیاز داره

  14. منافع نفت و گاز ایران را کشورهای دیگر می برند ایران با هزار بدبختی استخراج می کند منافع اش برای چینی هاست چون گاهی از ایران حمایت می کند حالا کویت و عربستان هم قول می دهد گاهی از ایران حمایت کند و این چاه هم مال آنها !!!

  15. رادان رییس پلیس برای میدان گازی نباید کوتاه بیاید و جان خودش را فدای ایران کند نه اینکه در مقابل بانوان سینه سپر کند و گزافه گویی بکتد

    1. آره پنج زار بده اش به همین خیال باش امثال رادان مرغ پاکوتاه عربها و روس ها هستند یعنی هر کی رسید سوار میشه این ها در مقابل دختران بی دفاع ایران شیر می‌شوند وگرنه گربه اشرافی هم نیستند می‌زنند کتلت درست می‌کنند دیدید که

  16. نکند اینحاهم پای فساد آقایان وآقازادهایشان مطرح است این قرارداد کرسنت وگرنه چرا نباید دولت کاری کند….

    1. اول اینکه عربستان با پیش پرداخت ۴۰۰میلیارد یورو پیش پرداخت فوری غرامت+ جریمه و… به ایران باید فوری جبران کند و از حالا به بعد هم ۳۵٪ درآمد اختصاص به ایران ماهانه پرداخت شود ….+ جدا از این غرامت به یمن ۲۰۰میلیارد دلار پیش پرداخت.
      کویت هم فقط ۹۷ میلیارد یورو غرامت به ایران و آن هم فوری …. یا این یا نابودی آرش برای همیشه + آرامکو + تشکیلات کویت ….کثافت ها زور می فهمند.
      طرف ایرانی آخرین اخطار را بدهد …
      ۴۹.۲۸.۲۰۰.۴۰۰

  17. جمهوری اسلامی از منافع اعراب بیشتر از مردم خودش دفاع می‌کند اینها هم مثل چین و شوروی می برند می خورند نوش جانشان

  18. این حکومت جمهوری اسلامی همونه که بابوق وکرنا مدعیست بهیچ قیمتی حتی یک وجب ازخاک ایران رابهیچ قیمتی مصالحه نمیکند بعدازازدست دادن وواگذاری دریای مازندران امروزنوبت تقدیم میدان گازی آرش به اعراب هم نژادان خودشان هست

    1. احسنت به تو و آفرین به درک تو جوان فرهیخته . خاک بر سر عربها . ای جوان‌های با غیرت ایرانی ‌کجایید؟ به داد ملّت عزیز و آبرومند و پر از انسانیت کشور برسید .

    2. الان شاه بود که با تقسیم شوروی همه دریای مازندران رو تقدیم کنه، آنقدر شاه رو گنده نکن، بدون حمایت آمریکا هیچ بود

  19. دولت ایران نباید ازحق مردم بگذرد اب هیرمند منطقه گازی ارش وسهم ایران از دریاچه خزر حق ملت ایران است پقتی می گوییم یک وحب از خاک را به دشمن نمیدهیم نباید از منطقه گازی ارش و … نیز صرفنظر کنیم

  20. دوباره یه اختلاف باهمسایگان پیش اومدویاوه گویان ترسوشروع به..وه خوری کردن،اصلاکویت یاعربستان عددیندکه بخوان براایران ارزاندام کنن،منتهاایران بخاطرمشکلاتش نمیخوادباافغانستان وآذربایجان وکویت…درگیرشودولی بموقع دهنشون راآسفالت میکندمثل اسراییل

    1. بخواب بابا لحاف یخ نکنه در سال خود مردم در سرما و گرما زن و مرد پیر و جوان همه چیز را تحمل می‌کنند که ایران به عراق برق می‌فروشد به ترکیه گاز می فروشد به افغانی ها برق گاز بنزین آخرش تا آمریکا اجازه ندهد یک ریال به ایران نمی رسد آن هم که می رسد خرج فلسطین لبنان سوریه می‌شود عر نزن خفه شو با چه رویی حرف می‌زنید از پوتین پدر اجازه گرفتی فقط مانده ناموسشان را صادر کنید و پولش را هم نتوانید بگیرید یا گرفتید خرج خود عربها کنید التماس دعا. دیگه حرف نزن

  21. با اینکه ایرانی هستم و ارق ملی دارم …بنظرم بهتره همون کویت و عربستان بخوره حداقل دلم نمی سوزه ..اینا حداقل به مردم خودشون ارزش قائل میشم… متعلق به کشور ایران باشه که امثال جناب صدیقی امام جمعه تهران و امثال اینها بخوره.. ماشاالله ایران آنقدر از این بخورها داره که به ما قشر فقیر جامعه چیزی نمیرسه…موقعی که اقتصاد مملکت وتورم وگرانی وبیکاری مملکت رو فلج کرده اینا گیر دادن به چهار تار موی سر…بخدا شما اقتصاد مردم گرونی وتورم رو درست کن خود حجاب خود به خود درست میشه والا غیر…

  22. تا ما به خودمون بیایم، این همسایه های پر توقع، کل ذخائر مشترک و خالی کردن و یه آب هم روش…ما هم هیچ…ما فقط نگاه….

  23. فقط یه (( طرح نور موشکی )) میتونه مشکل رو برای همیشه حل کنه ، باید محکم و مقتدرانه برخورد کرد ، با سکوت و عقب نشینی اونها جری تر میشن ! حالا ببینیم مسئولین بابت دفاع از حیثیت بین المللی ایران هم از (( طرح نور )) استفاده میکنن ، یا این طرحها فقط مصرف داخلی داره و جلو کشورهای یاغی جرات نفس کشیدن ندارن !!!

  24. بجای بزرگ‌ کردن مسائل بی اهمیت داخلی که ربطی به کشور و مردم ندارد کاش حساسیت روی منافع کشور بود نه تار موی چند دختر بچه‌ در خیابان …..

  25. جای مصیبته و تاسف اگر این اخبار واقعیت باشه، بنده کارشناس پروژه های انرژی تو این مملکت بودم، این میدان رو به طور تام الاختیار به بنده بسپارن، به راحتی میتوان با توان داخلی بهره برداری اقتصادی و سیاسی و اجتماعی کرد، حیف از این منابع عظیم که خدا در اختیار ما گذاشته و ما در جهت خلاف منفعت حرکت میکنیم، یه روزی مسئولین باید جوابگو در آخرت بابت این امانتها باشن……

    1. سلام.
      اونایی که جان دادند،دست وپا دادند تا یک وجب از خاک ایران عزیز بدست دشمن نیفتد دیگه تاریخ مصرفشان گذشته ویا با یک دنیا درد و رنج جانبازی و ایام اسارت نفس های آخر را میکشند. بدنه دولت پر است از خائنین به وطن و وطن فروش.خدا لعنتشون کنه که هزار بار از دشمن بدترین

  26. متاسفم برای خودم و ایرانیان نه برای یک مشت رگ گردن تند کرده تند رو انقلابی بیسواد ،،زمانیکه شاه میدان آرش را زد بیشترین سهم از آن ایران بود وکویت هم سهم کوچکی داشت ،،حالا یک مشت عرب بر ما حکومت میکنند وبه ثمن بخس کشور ایران عزیز را به هم کیشان خود فروختند ،،وباز متاسفم که این ملت نمی خواهد متحد شود ونگذارد،،این دولت وطن فروش عرب هرکاری و کربلایی سر ایران عزیزمان بیاورد ،،هر داشتیم به فلسطین ویمن و عراق نمک نشناس و وحشیهای یمن و سوریه لبنان داد حالا خاکمان را به عربستان وکویت واگذار میکند ،،تا روی آنهایی کم شود که میگویند قوی شده ایم وموشک داریم

    1. بله برای امثال خودت متاسف باش یابو
      اگه رگ گردنی های انقلابی نبودن خواهر و مادرت و زنت دست به دست داعشی های عرب بود و خودت هم زیر داعشی و آخرش هم مثل گوسفند سرت رو میبردن
      امثال تو که به هر دری زدید در اغتشاشات ۱۴۰۱ و هر وطن فروشی رو کردین که شاید اربابتون براتون یه ویزا دوزاری بده که اندازه سگش هم شما رو قبول نکرد
      گه اربابات رو زیاد قرقره نکن که شیشه خورده داره و گلو ت رو مثل عاقبت پاره میکنه

      1. دمت گرم . همینو بگو .. هرچی هم به اینا میگی انگار که کر و کورن ! باز شروع میکنن به خود تحقیری و جلز و ولز و ننه من غریبأ کردن که چرا باید کویت و …بما زور بگن و حق ما رو بخورن و یه آب هم روش و … بابا این فقط یه خبره در حد نظریه ! اگه جرآت کردن دکل برا حفاری و برداشت علم کردن اونوقت وامصیبتا کنین ..! چقد قشنگ این فارسی نویسای فیک شما رو بازی میدن ! اینقده سادگی هم نوبره والله !

      2. سلام. اول انقلاب نه بسیجی بود و نه سپاه قدرتمندی که بتواند از کشور دفاع کند همین مردم عادی بودن که این ها را تشکیل دادن و از هر گوشه کشور برای دفاع از کشور با هم متحد شدند و حالا هم داعش که هیچ بزرگ تر از داعش هم نمی تواند به ایران نگاه چپ کند ولی متأسفانه امروزه عده ای همه دستاوردهای کشور را به نفع خود مصادره کرده و هر کس حرفی می زند پای داعش را به میان می کشند.. همان هایی هم که مدافع حرم بودن از همین مردم عادی بودن و اتحاد مردم بود که باعث پیروزی شد..

      3. نه که الان ناموسشان زیر عرب ها نمی خوابد آن هم به فتوای شیخ بزرگوارتان علم الهدی تا بهشت نصیب شما شود البته که برای شما ها بهشت از ناموس و شرف ارجه تر است شما ها حرف برای گفتن ندارید هیچ چون به اندازه موهای سرتان پرونده دارید به متجاوزین ناموستان در خرمشهر و آبادان اقا دایی میگید و پیاده می‌برید تحویل می‌دهید خواهرانتان باکره می‌روند کربلا با بچه برمی‌گردند حرف نزن دهن منو باز نکن غریبه ها هم این کامنت ها را می‌خوانند بس ببند

    2. خفه شو الدنگ شماها یاد گرفتید دهن کثیفتون باز کنید و اراجیف ببافید وگرنه خوب میدونید اون شاه وطن فروش شما بودن ک قسمت های زیادی از ایران رو هدیه دادن به دیگران

      1. بخواب بابا لحاف یخ نکنه در سال خود مردم در سرما و گرما زن و مرد پیر و جوان همه چیز را تحمل می‌کنند که ایران به عراق برق می‌فروشد به ترکیه گاز می فروشد به افغانی ها برق گاز بنزین آخرش تا آمریکا اجازه ندهد یک ریال به ایران نمی رسد آن هم که می رسد خرج فلسطین لبنان سوریه می‌شود عر نزن خفه شو با چه رویی حرف می‌زنید از پوتین پدر اجازه گرفتی فقط مانده ناموسشان را صادر کنید و پولش را هم نتوانید بگیرید یا گرفتید خرج خود عربها کنید التماس دعا. دیگه حرف نزن

    3. با این نوع نوشتنت معلومه کی هستی و چی هستی ما همون طوریکه به اربابانشان اجازه ندادیم به اینا که گاو شیر دوشی هستن که فقط کار یه فوت کردنه ،زمانیکه محمدرضا و رضا قلدر (البته فقط برای مردمان مملکتش قلدری میکرد)وقتی در جنگ جهانی دوم جلسه ای که در ایران تشکیل شد باعث شد چه کشور های پیروز و چه کشور های شکست بخورند چرچیل و روزولت،استالین در همون جلسه محرمانه معروف در ایران برگذار کردن به رضا قلدر اجازه حضور در این جلسه ندادن درحالیکه این جلسه در ایران تشکیل شد از نفت و راه آهن ایران تمام رایگان استفاده کردند ولی شاه ایران که دست‌نشانده خودشون بود آدم حساب نکردن حتی بصورت صوری هم تو اون جلسه ننشاندنش و به اصطلاح اجازه استفاده
      از راه آهن ایران و همچنین نفت ایران بصورت قرارداد انجام بدهند و پول استفاده ار نفت و راه آهن پرداخت کنند که نه تنها اینکار نکردن حتی تو اون جلسه هم راهش ندادن ،
      بعد میایی میگید که یمن وحشی که لیاقت اربابان خودت هستند و عراقی های سوریه های نمک نشناس ،تو ایکه از تاریخ نمیدونی میگی عرب ها بر ما حکومت میکنند در حالیکه اصلا طرف صحبت ما عربها نیست الان حریف ما ناتو و کلا کشورهای غربی هستن که ایران عزیز اینجا هست که غرور هر ایرانی برجای میمونه و وقتی هفتاد و دو ساعت به آمریکا میگه من به اسقاطیل میزنم و تمامی تسلیحات دفاعی در انواع سطح پایین و میانه و بالا از عراق تا خود اسقاطیل می‌چینند حتی چند ناو و کشتی هایی آمریکا که سامانه های هوایی که از ششصد کیلومتری میزدنند اطمینان داشتند که هیچ پرنده ای نمیتونه رد بشه و به خاک های اراضی اشغالی بشه و با دروغ اومدن گفتن که نود و نه درصد پهپادها و موشک های کروز و موشک های بالستیک زدن همون شب به دروغ گفتن که نود و نه درصد موشک ها و پهپاد ها زدیم ولی چنان سانسور خبری ایجاد کردن که همه فکر کنند این اسقاطیلی های خونخوار درست میگن در حالیکه بعدها مشخص شد که فقط چهل و شیش درصد پهپاد ها و دو الی پنج موشک بالستیک اونم توسط آمریکا زده شده بقیه همشون به هدف خورده حالا ما با تسلیحات بالای ده سال قبل خود استفاده کردیم که بایدن داشت یقه نتانیاهو بی همه چیز بیشرف چسبیده بود که به هیچ عنوان نباید به ایران حمله کنی و اکه هم انجام بدی ما کمکی بهت نمی‌کنیم چون فهمیده بود که ناتو اومد فقط تونستین جلوی چهل و شیش درصد حملات بگیره و اگه ایران دور دوم حمله تو فکرش بود ناتو به هیچ عنوان نمی‌توانست دفاع کنه افتخار کن به این ایران ابر قدرت خودت نه به محمد رضا و پدر قلدر که فقط به مردمش زور میگفت و از اون طرف سرزمینهای آرارات و هیرمند و بحرین دو دستی تقدیم کنند اگر ایران الان بحرین داشت کل تنگه هرمز برای ایران بودو بمانند کانال سوئز می‌تونست حق عبور و مرور کشتی هایی که رد میشد از کشور هاشون بگیره و چه منبعی میتونست نصیب ایران کند ولی پهلوی خاک بر سر شانس آوردیم انقلاب شد وگرنه همه ایران براحتی هفت تیکع نیکرد و میداد میرفت

      1. چرا اسمت را به زبان پدر هایت نوشتی منابعی را که داشتیم چیکار کردند بدبخت چند روز دیگر اسمت را باید فقط به عربی بنویسی یا روسی خواهر برادرهای اجباری عربی و چینی و روسی باید تحمل کنی به چی مینازی به دختر سلیمانی در لبنان یا علم الهدی ژتون فروش یا بچه های مسئولین تان در اروپا و آمریکا وکانادا بابا رهبرانشان ناموستان را برای عربها حلال کردند یه سری بکن از مشهد توریست های عراقی ببین از راننده تاکسی ها چی می‌خواهند خیلی رو دارید یعنی اگر الت تناسلی را در ماتحتتان بگیرند. انکار میکنید که این ماتحت مال ما نیست. چه بوی بدی هم می‌دهد. اونده پر رو به شما میگن

  27. احتمالا میترسن بن سلمان دوباره ناراحت بشه والا کدوم آدم تو کدوم کشور می‌تونه از حق سرزمینی و آب خاک خودش بگذره بن سلمان نشون داده که اگه بخواد هر کاری را می‌تونه بکنه حتی صاحب چیزی بشه که اصلا به اون مربوط نیست .یعنی خلیج فارس مال اعرابه و ما الکی داریم تو منطقه زور می‌زنیم والا کاری نداره کافیه ی اخطار جدی محکم به اعراب داده بشه و پشتش چهار تا هم فشار به اعراب بیاد خودشون به گهه خوردن می افتند و عربستان هم بر میگرده عقب هیچ کس دلش نمیاد دل بن سلمان را بشکنه .

  28. تاریخ و آیندگان ما را قضاوت خواهند کرد…
    شک نکنید در پشت پرده میدان آرش یکی از باج هایی بوده که عربستان وهابی از ما گرفته تا روابط شو با ایران عادی سازی کنه،فکر کردید عربستان یک شبه خواب نما شد و با دولت رئیسی از در سازش وارد شد؟
    به لطف آقایون دنیا و آخرت مون لجن مال شده…

    1. خایران‌باید‌یک‌هشدارجدی‌دیپلماسی‌بدهد‌که‌جهت‌روشن‌شدن‌مالکیت‌از‌کارشناسان‌جهانی‌که‌دراین‌خصوص‌علم‌دارند‌کمک‌بگیرند‌ونتیجه‌هرچه‌شد‌ودرغیر‌اینصورت‌هرگونه‌عملیاتی‌از‌طرف‌کویت‌مقابله‌به‌نثل‌خواهد‌شد‌وامکان‌تهدیدات‌سیاسی‌درمیان‌خواهد‌بود‌وکویت‌را‌باید‌متقاعد‌کرد‌که‌بنا‌نیست‌که‌ایران‌اقدامی‌نکرده‌سواستفاده‌کند‌

  29. چرا دولت از این کاری نمیکنه،آیا در دوِتهای قبلی بود عربستان و کویت میتونستن این کارو بکنن چرا دولت داره کوتا میاد یدفعه خاک کشور نده به عربها،امسالی مثل پدرهای ما خون دادن شهی. شدن که عرب سوسمار خور بیاد بگه برای منه واقعا..

  30. میدان بردن و اسمش هم گذاشتن الخلیج نوش جانشان…اونا عمل میکنن و ایرانی جماعت چه ملت و چه دولت فقط شعار و شعار و بس…زور خودتون بابت اسم خلیجش تموم کردید و فقط توهین کردید و مشکل اساسی این کشور اقوامش همدیگر از پای انداختن و به جون هم افتادن و امثال کویت و عربستان و اسرائیل و امریکا و غیره لذتش میبرند

  31. واقعان به عنوان یک جانباز جنگ،،
    چگونه از خاک و سرزمین پاکمان با چنگ و ندادن و خون خودمان دفاع کردیم،،
    امروز شاهد چنین رویدادهای تلخی هستم،،،که دولتمردان ما از حق و حقوق ملت عاجز از دفاع مشروع هستن،،،
    واقعان،،متاسفیم،از خود و از ملت بزرگ ایران ،،،در قبال چنین تفکری،،،که نمی توانیم از منافع ملی خود دفاع کنیم،،،،

  32. هنوزم ماا و امثال ما پای کار هستیم از منافع ملی دفاع کنیم،،،مثل زمان جنگ،،

  33. متاسفانه ضعف در مدیران دولت آقای رییسی بسیار زیاد است و تمام سرمایه های خدادادی به دلیل بی کفایتی این مدیران به یغما می‌رود

  34. بنظرم ما مردم ایران که هیچ سودی برامون نداره و روز به روز بدبخت تر و فقیرتر میشیم برسه به عرب ها باز یه سودی برا دنیا و مردمش داره ! چه بهتر که عرب ها بخورن تا این آقازاده ها و بی کفایت ها نوش جونشون. گوشت بشه بچسبه به بدنشون. مردم ایران هم هر روز فقیرتر و بدبختتر وروانی تر . خود کرده را تدبیر نیس ! هر بلایی سر ایران و ایرانی بیاد حقشه !

    1. داداش میدونم چه اندازه ناراحت هستی و از این حکومت نفرت داری که این حرفها را میزنی من هم مانند توام به هزار نقطه بدنم فشار میاد وقتی به این مسائل فکر میکنم ای کاش ۳۰ سال زود به دنیا می آمدیم و این روزها را نمی دیدیم

  35. نه بابا گرفتند!؟عجب
    کجا بردند ؟
    نه عربستان نه اون کشور مینیاتوری کویت نمیتونه حق ایران را بخورند اون اربابشان آمریکا نمیتونه این دست نشانده ها می تونند.

  36. سواد سواد سواد
    اولا ایران هیچگونه حقی ندارد از این میدان
    با قلدری بیشترین درصد رو برداشته واسه خودش
    اون دو کشور حماقت نمیکنن بدون ایران دست به برداشت بزنن.
    احمق هایی که مغزشون شست و شو شده هم کامنت م…..
    محمدرضا شاه پهلوی میخواد تا بحرین بده میدان گازی که کشکه واسش

  37. بلاخره هر دولتی در ایران حاکم بوده یک قسمت از ایران را از دست دادیم مگر می شود دراین دولت چیزی از دست ندهیم باید این دولت هم یک افتخاری کسب کند که در تاریخ ثبت شود

  38. چقدر کارشناس به والله اگه هر تا پر تشخیص میدید ک در مورد نفت و گاز و میدان و سکو چیزی بدونید اگه سیاست اونی بود که از زیر لحاف از اون که زده تا راننده و کارگر و مغازه دار نظر بدن نمیشد سیاست خوب بلدن مشغولتون کنن

    1. بخواب بابا لحاف یخ نکنه در سال خود مردم در سرما و گرما زن و مرد پیر و جوان همه چیز را تحمل می‌کنند که ایران به عراق برق می‌فروشد به ترکیه گاز می فروشد به افغانی ها برق گاز بنزین آخرش تا آمریکا اجازه ندهد یک ریال به ایران نمی رسد آن هم که می رسد خرج فلسطین لبنان سوریه می‌شود عر نزن خفه شو با چه رویی حرف می‌زنید از پوتین پدر اجازه گرفتی فقط مانده ناموسشان را صادر کنید و پولش را هم نتوانید بگیرید یا گرفتید خرج خود عربها کنید التماس دعا. دیگه حرف نزن

  39. هزار باریکالله به دولت سیزدهم وجناب آقای رئیسی ،اگه ایشون کنار نمی آمدند دیگر عربستان به ایرانیها ویزای حج نمی داد وما نمی توانستیم این فرایز دینی مهم را انجام دهیم چهل چند سال هست که انقلاب شده ومردم روی خوش زندگی را ندیدند وهر روزشان بدتر واسفبارتر از دیروزشان هست بزارید حداقل مردم یک حجی بروند و دولت به یک نان و نوایی برسد !!!!!

    1. یه عده بچه صهیون مامور با این تفسیرای دوزاری و پر از غلطای املایی تابلو و خنده دار ، دارن با اعصاب و اعتقادات و هویت ملی شما بازی میکنن ، چطور متوجه نمیشین ! موقعیت ایرانو توی کشمکش های دنیای امروز نمیبینین ؟ یه عده هم با اخبار فیک و مبهم وظیفه دارن من و شما رو منفعل کنن و روبروی مدافعان کشورمون در برابر زورگویی آمریکا و صهیونیست ملعون کودک کش که در حال نابودیه ، قرار بدن .

  40. بریدبرید دنبال موشک ونظامی گری تومنطقه یادتون بره سرمایهای این مملکتو..اعراب فکر رفاه اقتصاد کشورهاشون باشن شماهم برید بچسبید به موشک قلدربازی….

  41. ایران بخواد کوتاه بیاد در برابر کویت عربستان که در برابر ایران جوجه ای بیش نیستن ایران وملت ایران تا اخر عمر باید باج بدن به این دوکشور خواهشا کوتاه نیاین حتی یک قطره از اب دریامونو این که میدان گازیه یا علی مدد

  42. تا زمانی که حکومت درگیر مسائل پیش پا افتاده است بیشتر از این هم انتظار نمیره
    دارن به حاکمان جمهوری اسلامی آدرس غلط میدن تا سرشون گرم باشه
    متاسفانه یه تعداد افراد خاص در حال چپاول ایران هستند در هرم‌های قدرتی هم دیده می‌شن

  43. به هیچ وجه عربستان و کویت نمیتونن همچین غلطی بکنن و بدون اجازه ایران از میدان آرش برداشت کنن.شما این مطلب زدید و ی مشت عقده ای فرصت دیدن ک دق و دلشون خالی کنن ولی در آینده میبینیم که در خاورمیانه کت تن کیه

  44. تأسف باره کشورهای کوچک و حقیری مثل کویت و عربستان که زمانی انگشت کوچیکه ایران هم بشمار نمی آمدند به این واضحی و روز روشن به سرمایه و آب و خاک ایران زمین دست اندازی کنند! چطور دولت چنین حقارتی را نظاره گر است و لب به اعتراض نمی گشاید و تو دهن این عرب‌های مفتخور نمی زند؟! آیا این همه خود تحقیری و سکوت در قبال گزافه خواهی های اعراب در شأن و شئونات ایران بزرگ هست؟!

  45. موضوع استفاده مشترک از میدان های نفتی وگازی یک امر پذیر عته شده بین کشورهای حوضه خلیج فارس وسایر مناطق در همه ی مرزهای مشترک ایران امر بسیار پذیرفته شده است.ابتدا برای اثبات این امر بایستی جمهوری اسلامی ایران همه ی این مسائل را به صورت تقنین کاملاً مشخص کند ودر این گونه موارد به هیچ دولتی اجازه ‌گستاخی به این امر را به هیچ وجه من الوضوح ندهد.
    کویت نمی تواند میدان مشترک گازی با ایران را به ثمن بخس به کشور ثالث دودستی تقدیم وحتی بدون حقوق حقه در مرز های ایران اقدام به توسعه آرش، مخزن مشترک ایران اقدام کند. ودولت جمهوری اسلامی ایرا ن اقدام لازم به عنوان حقوق بین المللی را بدون اتلاف وقت له عمل آورد.

  46. متاسفانه شهامت وجرات دفاع از میادین مشترک از این سرزمین رخت بربسته چون دولت در دست نا بلدانان است اگر بلد بودند که این حال روز را نداشتیم
    میدان مشترک با قطر رفت با کویت رفت در شمال هم روسیه چنبره زده علنا شدیم گوشت قربانی

  47. فقط بلدین یاوه گویی کنید و حرف اسراعیل و پیش بکشید
    اگه جرات دارید میدان گازی آرش و پس بگیرید
    من شخصا اگه ایران جلوی این رضالت را نگرفت از کارم استعفا میدم
    ننگ برما که عربها برامون زور میگن
    حاظرم صد بار حتی هزاران بار برای ایران بمیرم تا این روزها را نبینم …

  48. چند تا موشک بزنین میدان گازی آرش ببرین زیر دریا جالا که ایران سهم نداره عربها هم نباید سهم داشته باشن
    یکبار واسه همیشه درس بزرگی به کویت و عربستان بدید تا فکر کار دستش بیاد
    آقای خامنه‌ای خواهشا فقط از دست شما برمیا که جلوی این ها را بگیرید خواهشا کوتاه نیایید
    شما دستور بدید جانم فدای شما میکنم

  49. خاک بر سر دولت چرا نباید برای منافع کشور جنگید میدونید با میدان گازی آرش. نصف جوانان ایران صاحب شغل میشوند و از بی کاری فقر اعتیاد فحشا نجات پیدا میکنند همون جور که پارس جنوبی نشان داد اما انگار یه چیزایی این وسط دوست دارن که جوانان در کثافت فرو بروند

  50. ۸ سال جنگ تحمیلی رو با تقدیم هزاران شهید سپری نمودیم که حتی یه وجب از خاک و دریای کشورمان به دست بیگانگان نرسد ، چرا باید اجازه دهیم میدان استراتژیک آرش به تصاحب کشوری بیگانه در آید ؟؟! کوتاه آمدن و مماشات با بیگانگان اشتباه بزرگی است و تنها به ادعای میدان آرش محدود نخواهد شد. بهتر است ایران از همین امروز بهره برداری را با جدیت تمام در میدان آرش شروع کند که درس عبرتی برای یاوه گویان برای همیشه باشد.

  51. ما این عمل عربستان و کویت را به شدت محکوم می کنیم.غیر از این کار دیگه ای از دستمون بر نمیاد!توی راهپیمایی علیه این اقدام شعار هم میتونیم بدیم.اگه برگذار بشه!!

    1. بابا مروک جان توکه همه را کشتی خشونت تا این حد برایت خوب نیست یک تنه زدی به تار پود دشمن شعار های تند و تیز ندهی ها ملایم مثلا اینجوری. شاه شاه شاه آوا خاک بر سر ماه. نازتو برم خامنه‌ای تو وارث شا ما مه ای از این نو مواظب النگو هات هم باش

  52. گول بازی این اصلاح طلب هارا نخورید
    چند ساله بین ایران و دو کشور عربی بر سر میدان گازی آرش اختلافاتی هست نه اونا گازی برداشت کردن نه ایران.در واقع هنوز مالکیتی ثابت نشده که بخواد این کار شکل بگیره.ابن دولت دولتی نیست که دکل نفتی توش گم بشه و کسی خبر دار نشه. این دولت پای کار مردم و حق مردم هست.دنیای اقتصاد با این کارها آبروی اصلاح طلب ها بر نمی گرده زور الکی نزن

  53. یک خبرجعلی رو پر و بال میدی!! یک مشت بیکار هم شروع میکنن به خود تحقیری و توهین!!!!!!! عجب مردم احمقی داریم.
    خائن شایعه میکنه.
    احمق گسترش میده.
    جاهل باور میکنه و فحاشی میکنه
    😂😂😂😂😂

  54. همین که‌ در این دولت یزد و کر
    مان واصفهان را نبرده اند باید خدارا شکر کرد. اینها نه عرضه نگهداری دارند و نه‌ توان سازندگی، مملکت به‌ ویرانه باخته ای تبدیل شده

  55. بجاش شوتی ها میگیرن هزینه اش کل نفت گاز از مردم بی گناه میگیرن کالاهایی که از گمرگ به صورت قانونی درمیاد به شهر ومغازه ها میرن قاچاق حساب نمیشه فقط انتقال به شهر دیگه با ماشین وانت قاچاق حساب میشه پول کسر بوجه هم درمیارن از مردم

  56. چرا آقای خادمی حرف بدون مطالعه میزنی ایران اولین کشوری هست چاه حفاری کرده در میدان ارش بزودی دکل نسبت خواهد شد مساله میدان آرش مربوطه به امروز نسبت نزدیک به حدود ۵۰سال قبل برمی‌گردد

  57. انرژی از دست رفته را پیشنهاد میکنم از جیب مردم و یارانه ها بردارید و دوباره حاملهای انرژی را گران کنید و به مردم خود زور بگویید بزارید فقیر تر شوند شما که غیرت و مردانگی ندارید

  58. مسئولین ایران سرشون شلوغه برای بردن مردم به بهشت میباشند….حجاب روکه نگوچقدرمشغولشون کرده….دیگه وقت فکرکردن به مادیات دنیوی روندارند.اصلآاین فکرهاشیطانیست.
    خاک برسرتون

    1. بجای توجه به حرفهای صدمن یه غاز بعضی از برادران وخواهران منافق وستون پنجمی
      مسئولین نظام باید با قاطعیت تمام حق ملت را استیفاء نمایند آنهم در عمل نه با شعار وشانتاژ خبری والا ننگی تاریخی بر پیشانی زمامداران ماست.

  59. وقتی افغانستان مرزبان مارا بکشه وتحقیر کنه.قسمتی از خاک بره آنور سیم خاردار .هفت میلیون افغانی در ایران بدون مالیات دادن وگرفتن بیشتر شغلها. وحاکمانشان حقابه ایران را باتمام اخطارها نمیدهند.وما هیچ کاری نمیکنیم نتیجه میشود.از دست رفتن سهم ایران در خزر. سهم ایران در آرش و…‌ ادامه

  60. سلام نگران نباشیددلت ایران جایی نمیخوابه که زیرش اب باشه ازآخرکاری میکنه که عربهادودستی میدان آرش تقدیم ایران کنن شاهنامه آخرش خوشه دوستان

  61. ملتی که به گدایی و یارانه وسهام عدالت و…محتاج شد وعزت نفسش را ازدست داد پای منبر سخنان المولهدی راشنید ودم نزد ورگ غیرتش نجنبید وازدرد نمرد باید بدتر از این راببیند

  62. هرجا که منافع ملت وسط باشه مسئولین ما هم کر هستن هم کور.فقط کافیه یجایی امنیت و منافع خودشون بخطر بیفته با تانک از روت رد میشن به ایرانی و غیر ایرانی بودنت کاری ندارن.

  63. عزیزم مردم وخودتون رو مشغول حجاب وتتلو کردین منافع ملی رو یواشکی زیر ابی می‌بخشید به کی عربستان چیه که درمقابلش کوتاه اومدید اینم رفت دنبال خزر که بخشیدین به روسها افسانه ایران قدرتمند

  64. همان طوری که۹۰۰ هزار متر مکعب از طریق لوله از کوه رنگ اصفهان دادن به کویت و همان طور که افغانستان حق آب ایران رو آشکار بالا کشیده و همان طور که دریای خزر بخشیدن به روسیه و و و و و و ای ملت ساده لوح چی فکر میکنید. فکر میکنید کسی دنبال منافع و مرز و حقوق ایران هست؟؟؟؟ خیال باطل نکنید. منابع ایران خیلی وقته بخشیده شده. صبح همه هم وطنان عزیز بخیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا